REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unia może dofinansować do 80 proc. kosztów studiów

REKLAMA

Marzec to ostatni moment, by wysłać pracowników na studia podyplomowe dotowane z funduszy unijnych. Następna taka szansa nadarzy się najwcześniej za rok.

Jeśli przedsiębiorca chce podnieść kwalifikacje swoich pracowników, może ich skierować na szkolenia. Jednak inną, nie mniej atrakcyjną formą zwiększenia ich wiedzy oraz nabycia dodatkowych uprawnień są studia podyplomowe. Oferta, którą przygotowały uczelnie, jest bardzo bogata, jednak opłaca się zwrócić uwagę na te studia, które mają dofinansowanie z funduszy unijnych.

Największym atutem takich studiów jest cena. Przedsiębiorca w zależności od wielkości ponosi niewielką część ich kosztów. Reszta pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego. W przypadku małych i średnich firm Unia zapłaci aż 80 proc. wartości szkolenia, a w przypadku dużych firm - 60 proc.

Z oferty uczelni wyższych mogą skorzystać wszystkie firmy, które prowadzą działalność na terenie Polski. Wyjątkiem jest sektor górniczy oraz przedsiębiorstwa, które znajdują się w likwidacji, w trakcie postępowania upadłościowego lub naprawczego.

Gdzie szukać

Informacje o uczelniach lub innych ośrodkach prowadzących jeszcze nabór na studia podyplomowe dostępne są w internecie. Wystarczy zajrzeć na stronę internetową www.inwestycjawkadry.pl. Przeglądając poszczególne oferty, należy zwrócić uwagę na to, czy uczelnie mogą korzystać z dofinansowania. Należy czytać wnikliwie, ponieważ niektóre uczelnie obecne na liście zakończyły już nabór na studia podyplomowe.

W praktyce pracownicy firm mogą jeszcze skorzystać ze wszystkich ogólnych kierunków studiów. Dostępna jest też oferta kilku ciekawych szkoleń specjalistycznych. Co prawda, część uczelni już zakończyła nabór, ale jeśli miało to miejsce kilka lub kilkanaście dni temu, prawdopodobnie pracownik będzie mógł rozpocząć studia. Jeśli szkoła wyższa ma wolne miejsca, firma nie powinna spotkać się z odmową.

Z danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że szkoły wyższe oferują studia na takich kierunkach jak zarządzanie finansami, rachunkowość, zarządzanie personelem, zarządzanie jakością, kontrola i audyt, informatyka. Najczęściej, bo prawie jedna czwarta z nich dotyczy zarządzania.

Na co warto zwrócić uwagę, kierując pracowników na studia? Według Iwony Mrozowskiej-Struk, specjalisty ds. szkoleń z Wyższej Szkoły Biznesu w Nowym Sączu (uczelnia obecnie nie prowadzi już naboru), warto podpisać z pracownikiem umowę lojalnościową, która przywiąże go do firmy na czas trwania studiów i przez pewien okres po ich zakończeniu. W ten sposób przedsiębiorca zyskuje pewność, że po podniesieniu swoich kwalifikacji pracownik nie odejdzie z firmy.

Lojalny pracownik

- To właśnie fluktuacja na rynku pracy jest główną przyczyną, przez którą część uczestników studiów ich nie kończy. Często zdarza się, że nowy pracodawca nie zgadza się na to, by ich pracownik kontynuował studia - mówi Iwona Mrozowska-Struk.

Przedsiębiorca może zapłacić za studia w dwóch formach. Pierwszym sposobem jest zapłacenie pracownikowi za dni spędzone na wykładach. Jest to jednak skomplikowana i uciążliwa forma, zwłaszcza dla małych firm. Konieczne jest bowiem dostarczanie co miesiąc kopii listy płac, przelewu wynagrodzenia i przelewu do ZUS. Co więcej, w ten sposób regulowany może być wkład własny jedynie za zajęcia w te dni, które na mocy umowy o pracę są dniami roboczymi dla studenta. Tymczasem duża część studiów jest prowadzona w trybie weekendowym.

Prostszą formą jest wniesienie zapłaty gotówką. Spotykany jest także sposób mieszany.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

3 Kroki
Jak wysłać pracownika na dotowane studia podyplomowe

1) Wybrać odpowiedni ośrodek (uczelnię) prowadzący interesujące nas studia podyplomowe. Ich listę można znaleźć na stronie internetowej www.inwestycjawkadry.pl
2) Podpisać z ośrodkiem umowę szkoleniową. Do umowy należy dołączyć kopię KRS oraz informację o uzyskanej pomocy publicznej
3) Po zakończeniu studiów dostarczyć dokumenty o kosztach podróży i zakwaterowania oraz związane z rozliczeniem kosztów uczestnictwa pracownika w studiach. Służą one do rozliczenia wkładu własnego firmy

ILE ZA STUDIA
Menedżer małego lub średniego przedsiębiorstwa (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu)
Cena: 920 zł (dla małej i średniej firmy)
Studia Podyplomowe Rachunkowość i Controling (Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku)
Cena: 650 zł (mała lub średnia firma), 1,4 tys. zł (duża firma)
Zamówienia Publiczne w Polsce i UE (Stowarzyszenie Edukacja dla Przedsiębiorczości w Krakowie)
Cena: 841,6 zł (mała i średnia firma), 1683 zł (duża firma)

Mariusz Gawrychowski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA