REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas na nowe technologie, samą ceną firmy nie wygrają

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Niskie koszty produkcji powoli przestają być atutem polskiej gospodarki. W najbliższych latach sprzedaż ma być napędzana przez powstawanie nowych produktów. Firmy chcą inwestować, ale pozyskiwanie środków z Unii pozostanie problemem.

Dotychczasowe źródło przewagi konkurencyjnej w postaci niskich kosztów będzie odgrywać coraz mniejszą rolę w związku z dostosowywaniem się cen i kosztów pracy do średnich unijnych – wynika z raportu firmy konsultingowej KPMG Wyzwania dla prezesów największych firm działających w Polsce na lata 2006-2010.

– Dlatego zmniejszanie luki technologicznej w stosunku do najbardziej rozwiniętych rynków świata może się w dłuższej perspektywie okazać być albo nie być dla wielu przedsiębiorstw – mówi Mirosław Proppe, dyrektor w KPMG.

Zarządzający firmami spodziewają się, że w najbliższych latach większość sprzedaży będzie pochodziła z wejścia na nowe rynki lub wprowadzania nowych produktów.

Dziś polskie firmy prawie w 100 proc. bazują na sprzedaży obecnych produktów istniejącej grupie klientów. W najbliższych latach zaś aż 1/3 sprzedaży ma być generowana przez nowe produkty lub klientów.

Badanie potwierdza oczekiwania ekonomistów dotyczące utrzymania się wysokiej dynamiki inwestycji w kolejnych latach. Firmy mają dużą świadomość o konieczności poniesienia nakładów inwestycyjnych, poprawy elastyczności, szybkości działania oraz wdrażania nowych technologii.

Koszty nie są najważniejsze

Z sondażu wynika, że globalizacja i integracja z Unią są oceniane pozytywnie. Polskie firmy mniejszą wagę przywiązują do konkurencji ze strony krajów o niskich kosztach pracy (Chiny, Indie, Europa Wschodnia), gdyż w ich ocenie pozostajemy konkurencyjni cenowo. Ten czynnik w najbliższym czasie, według ekspertów, będzie miał coraz mniejsze znaczenie. Dlatego przedsiębiorstwa zainteresowane są podnoszeniem jakości oraz realizacją wysokich marż, a nie obniżaniem kosztów.

– Firmy pokazują zdrowy wzrost – wzrost oparty na rzeczywistej marży zysku, która ma wynikać z mocnych przewag strategicznych, a nie tylko przewagi niższych kosztów – mówi Proppe.

Wprawdzie wciąż ważniejsze okazuje się utrzymanie dotychczasowych klientów (51 proc. badanych), ale ponad jedna trzecia firm (36 proc.) planuje zdobyć nowych klientów.

Co ciekawe, producenci dóbr konsumpcyjnych bardziej liczą na utrzymanie obecnych klientów niż zdobycie nowych, ważniejsza dla nich jest marża zysku niż udział w rynku, a skuteczna strategia ma większe znaczenie niż efektywność operacyjna.

Dla menedżerów z przemysłu ciężkiego, energetycznego i chemicznego także bardziej liczy się utrzymanie klientów, ale już większą wagę przykładają do udziału w rynku.

Natomiast wśród priorytetów biznesowych firm z sektora handlu i usług znajdzie się poszukiwanie nowych klientów, utrzymanie wysokiej marży oraz podnoszenie jakości produktów. I to te firmy pozostaną najbardziej agresywne we wprowadzaniu nowych produktów i wchodzeniu na nowe rynki, gdyż ponoszone koszty są najniższe, a czas wejścia na rynek najkrótszy.

Kłopoty ze środkami z UE

Według ocen szefów firm, ich przedsiębiorstwa są nadal najsłabiej przygotowane do pozyskiwania funduszy unijnych, które mogą pomóc w sfinansowaniu kluczowych inwestycji.

Zdaniem prezesów, za kilka lat wprawdzie wzrośnie poziom przygotowania firm we wszystkich kluczowych obszarach działalności, ale wciąż największy kłopot będzie im sprawiało łączenie finansowania bankowego i unijnego. Badanie pokazało także, że menedżerowie przywiązują największą wagę do współpracy z klientem i z pracownikami, partnerami biznesowymi, ale także do poprawy wizerunku firmy i zwiększenia produktywności.

Ich zdaniem za 2-3 lata największe znaczenie będzie miała współpraca z klientami oraz poprawa jakości produktów, zwiększenie mocy produkcyjnych i wzrost innowacyjności.

– Polskie firmy są gotowe do konkurowania na rynku ponadnarodowym. Świadczą o tym ich wskaźniki operacyjne i finansowe, które nie odbiegają, a czasem przewyższają, wyniki oddziałów zagranicznych korporacji operujących w Polsce – dodaje Proppe.



CO TO JEST KPMG
To jeden ze światowych liderów usług doradczych. W Polsce zatrudnia zespół blisko tysiąc specjalistów. Świadczy usługi w zakresie: audytu, doradztwa podatkowego, doradztwa gospodarczego i finansowego, prawa i księgowości.

Paweł Czuryło
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA