REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas na nowe technologie, samą ceną firmy nie wygrają

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Niskie koszty produkcji powoli przestają być atutem polskiej gospodarki. W najbliższych latach sprzedaż ma być napędzana przez powstawanie nowych produktów. Firmy chcą inwestować, ale pozyskiwanie środków z Unii pozostanie problemem.

Dotychczasowe źródło przewagi konkurencyjnej w postaci niskich kosztów będzie odgrywać coraz mniejszą rolę w związku z dostosowywaniem się cen i kosztów pracy do średnich unijnych – wynika z raportu firmy konsultingowej KPMG Wyzwania dla prezesów największych firm działających w Polsce na lata 2006-2010.

– Dlatego zmniejszanie luki technologicznej w stosunku do najbardziej rozwiniętych rynków świata może się w dłuższej perspektywie okazać być albo nie być dla wielu przedsiębiorstw – mówi Mirosław Proppe, dyrektor w KPMG.

Zarządzający firmami spodziewają się, że w najbliższych latach większość sprzedaży będzie pochodziła z wejścia na nowe rynki lub wprowadzania nowych produktów.

Dziś polskie firmy prawie w 100 proc. bazują na sprzedaży obecnych produktów istniejącej grupie klientów. W najbliższych latach zaś aż 1/3 sprzedaży ma być generowana przez nowe produkty lub klientów.

Badanie potwierdza oczekiwania ekonomistów dotyczące utrzymania się wysokiej dynamiki inwestycji w kolejnych latach. Firmy mają dużą świadomość o konieczności poniesienia nakładów inwestycyjnych, poprawy elastyczności, szybkości działania oraz wdrażania nowych technologii.

Koszty nie są najważniejsze

Z sondażu wynika, że globalizacja i integracja z Unią są oceniane pozytywnie. Polskie firmy mniejszą wagę przywiązują do konkurencji ze strony krajów o niskich kosztach pracy (Chiny, Indie, Europa Wschodnia), gdyż w ich ocenie pozostajemy konkurencyjni cenowo. Ten czynnik w najbliższym czasie, według ekspertów, będzie miał coraz mniejsze znaczenie. Dlatego przedsiębiorstwa zainteresowane są podnoszeniem jakości oraz realizacją wysokich marż, a nie obniżaniem kosztów.

– Firmy pokazują zdrowy wzrost – wzrost oparty na rzeczywistej marży zysku, która ma wynikać z mocnych przewag strategicznych, a nie tylko przewagi niższych kosztów – mówi Proppe.

Wprawdzie wciąż ważniejsze okazuje się utrzymanie dotychczasowych klientów (51 proc. badanych), ale ponad jedna trzecia firm (36 proc.) planuje zdobyć nowych klientów.

Co ciekawe, producenci dóbr konsumpcyjnych bardziej liczą na utrzymanie obecnych klientów niż zdobycie nowych, ważniejsza dla nich jest marża zysku niż udział w rynku, a skuteczna strategia ma większe znaczenie niż efektywność operacyjna.

Dla menedżerów z przemysłu ciężkiego, energetycznego i chemicznego także bardziej liczy się utrzymanie klientów, ale już większą wagę przykładają do udziału w rynku.

Natomiast wśród priorytetów biznesowych firm z sektora handlu i usług znajdzie się poszukiwanie nowych klientów, utrzymanie wysokiej marży oraz podnoszenie jakości produktów. I to te firmy pozostaną najbardziej agresywne we wprowadzaniu nowych produktów i wchodzeniu na nowe rynki, gdyż ponoszone koszty są najniższe, a czas wejścia na rynek najkrótszy.

Kłopoty ze środkami z UE

Według ocen szefów firm, ich przedsiębiorstwa są nadal najsłabiej przygotowane do pozyskiwania funduszy unijnych, które mogą pomóc w sfinansowaniu kluczowych inwestycji.

Zdaniem prezesów, za kilka lat wprawdzie wzrośnie poziom przygotowania firm we wszystkich kluczowych obszarach działalności, ale wciąż największy kłopot będzie im sprawiało łączenie finansowania bankowego i unijnego. Badanie pokazało także, że menedżerowie przywiązują największą wagę do współpracy z klientem i z pracownikami, partnerami biznesowymi, ale także do poprawy wizerunku firmy i zwiększenia produktywności.

Ich zdaniem za 2-3 lata największe znaczenie będzie miała współpraca z klientami oraz poprawa jakości produktów, zwiększenie mocy produkcyjnych i wzrost innowacyjności.

– Polskie firmy są gotowe do konkurowania na rynku ponadnarodowym. Świadczą o tym ich wskaźniki operacyjne i finansowe, które nie odbiegają, a czasem przewyższają, wyniki oddziałów zagranicznych korporacji operujących w Polsce – dodaje Proppe.



CO TO JEST KPMG
To jeden ze światowych liderów usług doradczych. W Polsce zatrudnia zespół blisko tysiąc specjalistów. Świadczy usługi w zakresie: audytu, doradztwa podatkowego, doradztwa gospodarczego i finansowego, prawa i księgowości.

Paweł Czuryło
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA