REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas na nowe technologie, samą ceną firmy nie wygrają

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Niskie koszty produkcji powoli przestają być atutem polskiej gospodarki. W najbliższych latach sprzedaż ma być napędzana przez powstawanie nowych produktów. Firmy chcą inwestować, ale pozyskiwanie środków z Unii pozostanie problemem.

Dotychczasowe źródło przewagi konkurencyjnej w postaci niskich kosztów będzie odgrywać coraz mniejszą rolę w związku z dostosowywaniem się cen i kosztów pracy do średnich unijnych – wynika z raportu firmy konsultingowej KPMG Wyzwania dla prezesów największych firm działających w Polsce na lata 2006-2010.

– Dlatego zmniejszanie luki technologicznej w stosunku do najbardziej rozwiniętych rynków świata może się w dłuższej perspektywie okazać być albo nie być dla wielu przedsiębiorstw – mówi Mirosław Proppe, dyrektor w KPMG.

Zarządzający firmami spodziewają się, że w najbliższych latach większość sprzedaży będzie pochodziła z wejścia na nowe rynki lub wprowadzania nowych produktów.

Dziś polskie firmy prawie w 100 proc. bazują na sprzedaży obecnych produktów istniejącej grupie klientów. W najbliższych latach zaś aż 1/3 sprzedaży ma być generowana przez nowe produkty lub klientów.

Badanie potwierdza oczekiwania ekonomistów dotyczące utrzymania się wysokiej dynamiki inwestycji w kolejnych latach. Firmy mają dużą świadomość o konieczności poniesienia nakładów inwestycyjnych, poprawy elastyczności, szybkości działania oraz wdrażania nowych technologii.

Koszty nie są najważniejsze

Z sondażu wynika, że globalizacja i integracja z Unią są oceniane pozytywnie. Polskie firmy mniejszą wagę przywiązują do konkurencji ze strony krajów o niskich kosztach pracy (Chiny, Indie, Europa Wschodnia), gdyż w ich ocenie pozostajemy konkurencyjni cenowo. Ten czynnik w najbliższym czasie, według ekspertów, będzie miał coraz mniejsze znaczenie. Dlatego przedsiębiorstwa zainteresowane są podnoszeniem jakości oraz realizacją wysokich marż, a nie obniżaniem kosztów.

– Firmy pokazują zdrowy wzrost – wzrost oparty na rzeczywistej marży zysku, która ma wynikać z mocnych przewag strategicznych, a nie tylko przewagi niższych kosztów – mówi Proppe.

Wprawdzie wciąż ważniejsze okazuje się utrzymanie dotychczasowych klientów (51 proc. badanych), ale ponad jedna trzecia firm (36 proc.) planuje zdobyć nowych klientów.

Co ciekawe, producenci dóbr konsumpcyjnych bardziej liczą na utrzymanie obecnych klientów niż zdobycie nowych, ważniejsza dla nich jest marża zysku niż udział w rynku, a skuteczna strategia ma większe znaczenie niż efektywność operacyjna.

Dla menedżerów z przemysłu ciężkiego, energetycznego i chemicznego także bardziej liczy się utrzymanie klientów, ale już większą wagę przykładają do udziału w rynku.

Natomiast wśród priorytetów biznesowych firm z sektora handlu i usług znajdzie się poszukiwanie nowych klientów, utrzymanie wysokiej marży oraz podnoszenie jakości produktów. I to te firmy pozostaną najbardziej agresywne we wprowadzaniu nowych produktów i wchodzeniu na nowe rynki, gdyż ponoszone koszty są najniższe, a czas wejścia na rynek najkrótszy.

Kłopoty ze środkami z UE

Według ocen szefów firm, ich przedsiębiorstwa są nadal najsłabiej przygotowane do pozyskiwania funduszy unijnych, które mogą pomóc w sfinansowaniu kluczowych inwestycji.

Zdaniem prezesów, za kilka lat wprawdzie wzrośnie poziom przygotowania firm we wszystkich kluczowych obszarach działalności, ale wciąż największy kłopot będzie im sprawiało łączenie finansowania bankowego i unijnego. Badanie pokazało także, że menedżerowie przywiązują największą wagę do współpracy z klientem i z pracownikami, partnerami biznesowymi, ale także do poprawy wizerunku firmy i zwiększenia produktywności.

Ich zdaniem za 2-3 lata największe znaczenie będzie miała współpraca z klientami oraz poprawa jakości produktów, zwiększenie mocy produkcyjnych i wzrost innowacyjności.

– Polskie firmy są gotowe do konkurowania na rynku ponadnarodowym. Świadczą o tym ich wskaźniki operacyjne i finansowe, które nie odbiegają, a czasem przewyższają, wyniki oddziałów zagranicznych korporacji operujących w Polsce – dodaje Proppe.



CO TO JEST KPMG
To jeden ze światowych liderów usług doradczych. W Polsce zatrudnia zespół blisko tysiąc specjalistów. Świadczy usługi w zakresie: audytu, doradztwa podatkowego, doradztwa gospodarczego i finansowego, prawa i księgowości.

Paweł Czuryło
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA