REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pośrednik dopłaci do odszkodowania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Odszkodowania z tytułu wad dostarczonych towarów dla otrzymujących je przedsiębiorców są przychodem, od którego trzeba zapłacić podatek. Problemy z ich rozliczaniem mają pośrednicy.

Odszkodowanie stanowi formę pieniężnego ekwiwalentu za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Przepisy prawa cywilnego ze względu na ogólne unormowania art. 471 i następnych kodeksu cywilnego (Dz.U. z 1964 r. nr 16, poz. 93 z późn. zm.) umożliwiają skierowanie roszczenia odszkodowawczego do tego podmiotu, który faktycznie szkodę wyrządził. Pozwalają na to w szczególności tzw. roszczenia regresowe, które mogą być podnoszone przez podmioty, które pośredniczyły we własnym imieniu i na własne ryzyko w sprzedaży towarów lub produktów obarczonych wadą powstałą przy produkcji.

Jest wada, kosztu brak

Przepisy ustaw o podatkach dochodowych wprowadzają jednak istotną modyfikację, która wpływa na zakres odpowiedzialności zarówno producenta, jak i dystrybutora. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) i art. 23 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) nie stanowi kosztu uzyskania przychodu wypłacone odszkodowanie z tytułu m.in. wad dostarczonych towarów. Jednocześnie otrzymane przez przedsiębiorców odszkodowania z tego tytułu nie podlegają żadnym wyłączeniom przedmiotowym i stanowią przychód podlegający opodatkowaniu. Problem pojawia się w sytuacji, gdy pośrednik wypłacił odszkodowanie z tytułu sprzedaży wadliwego towaru i zwrócił się do producenta o wypłatę równowartości poniesionej z tego tytułu szkody.

PRZYKŁAD: ODSZKODOWANIE Z PODATKIEM
Pośrednik nabywa we własnym imieniu i na własne ryzyko produkty, które sprzedaje odbiorcom końcowym. Produkt o wartości 1000 zł zwrócono i pośrednik wypłacił kontrahentowi odszkodowanie z tego tytułu, bo wydanie nowego produktu ani jego naprawa nie były możliwe. Wydatek ten nie będzie stanowił dla pośrednika kosztu. Pośrednik zwraca się jednak do producenta o wypłatę odszkodowania w ramach roszczenia regresowego. Producent to żądanie uwzględnia. Dla niego wypłacone odszkodowanie nie będzie stanowiło kosztu podatkowego, ale dla pośrednika otrzymana kwota stanowić będzie przychód. Niemożność skompensowania uzyskanego przychodu z poniesionym kosztem prowadzi do opodatkowania otrzymanego odszkodowania podatkiem dochodowym. W konsekwencji pośrednik, w celu pokrycia rzeczywistej wartości poniesionej szkody, powinien żądać od producenta zapłaty odszkodowania w wartości produktu (1000 zł) oraz podatku dochodowego (190 zł). Ponieważ jednak podatek liczony jest od kwoty ostatecznie przekazanej, konieczne jest obliczenie jego wartości. Prawidłowa metoda obliczenia wysokości odszkodowania dla pośrednika prowadzi do ostatecznej wartości 1234,56 zł, zgodnie ze wzorem 1000/(1-0,19) i znacznie przewyższa pierwotną cenę produktu.

Przepisy trzeba zmienić

Stosowanie przepisów art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 23 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na negatywne skutki przeniesienia wprost reguł odpowiedzialności cywilnoprawnej na grunt przepisów podatkowych. W konsekwencji sankcyjny charakter tych przepisów odnosi się nie tylko do podmiotów faktycznie odpowiedzialnych (producent), ale obejmuje również pośredników działających we własnym imieniu. Następuje bowiem konfrontacja spersonalizowanej odpowiedzialności cywilnej i obiektywnej odpowiedzialności podatkowej. Znaczny wzrost ostatecznej wartości szkody poniesionej przez pośrednika (ok. 25 proc. wartości odszkodowania) uświadamia wagę tego problemu w skali masowej oraz dodatkowe koszty wynikające ze stosowania istniejących przepisów podatkowych.

Należałoby zatem zastanowić się nad zmianą przepisów, tak by można było obarczyć ewentualnie dodatkowymi kosztami prawnopodatkowymi jedynie te podmioty, które faktycznie ponoszą z tego tytułu odpowiedzialność cywilną. W aktualnym stanie prawnym odpowiedzialność ta jest rozszerzana również na dystrybutorów takich produktów.

Krzysztof Biernacki
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA