Biznes nie dba o naukę
REKLAMA
Wczoraj Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych "Lewiatan" zaprezentowały wyniki różnych badań na temat współpracy biznesu z nauką w Polsce. Wnioski - polscy przedsiębiorcy nie widzą potrzeby współpracy z naukowcami ani przełożenia między innowacyjnością a sukcesem w biznesie.
Według Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek z Lewiatana zaledwie 0,6 proc. firm uważa, że nowatorski, innowacyjny charakter produktów lub usług to ważny element konkurencyjności przedsiębiorstwa. Dla porównania - ponad 64 proc. wskazuje... cenę produktu.
To niepokojące, bo w globalnej gospodarce konkurowanie wyłącznie za pomocą ceny staje się coraz trudniejsze. - Za pięć lat dzisiejsze rezerwy wzrostu gospodarczego się wyczerpią i polskie firmy, jeśli zaniedbają inwestycje w innowacyjność, będą miały kłopot ze znalezieniem dobrej pozycji na światowym rynku - ostrzegał wiceminister nauki Olaf Gajl.
Zarówno przedsiębiorcy, jak i naukowcy dostrzegają szereg barier, które trzymają te dwa środowiska z daleka od siebie. Wśród najważniejszych przeszkód obie strony często wskazują brak dostatecznej informacji o takich możliwościach. Dlatego MNiSW zapowiada kampanię promocyjno-informacyjną, która miałaby uzmysłowić polskim przedsiębiorcom, jak wiele mogą zyskać, korzystając z usług naukowców, i jak można taką współpracę nawiązać.
Z badań ministerstwa (sondaż na reprezentatywnej grupie ok. 200 firm i kilkudziesięciu naukowców) wynika, że niemal 70 proc. firm, które podjęły współpracę z ośrodkami naukowymi, jest z niej zadowolone. Gdy zdecydują się już na biznesowo-naukowe partnerstwo, 95 proc. chce ją kontynuować.
zbig
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA