REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetargi. Koniec tasiemcowych odwołań

REKLAMA

Obowiązujące od niespełna pięciu miesięcy nowe przepisy w Prawie zamówień publicznych ukróciły pieniactwo procesowe - twierdzą w Urzędzie Zamówień Publicznych. Teraz urząd proponuje zastąpienie 364 arbitrów rozstrzygających spory przetargowe kilkudziesięcioma zawodowymi "sędziami".



Jeszcze na początku roku zmorą dla rynku zamówień publicznych były niekończące się protesty i odwołania, które powodowały, że wiele inwestycji utknęło w miejscu. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych (UZP) Tomasz Czajkowski twierdzi, że od 25 maja, czyli od wejścia w życie nowelizacji Prawa zamówień publicznych, radykalnie zmalała liczba sporów.

Przedsiębiorcy mogą oprotestować nie tylko ogłoszenie o zamówieniu, ale także tzw. specyfikację istotnych warunków zamówienia, jeśli uznają, że jest niejasna albo niezgodna z przepisami, oraz rozstrzygnięcie przetargu. A gdy zamawiający oddali lub odrzuci protest firmy, ta może wnieść odwołanie do prezesa UZP. Wówczas spór rozstrzyga zespół arbitrów.

Z danych, do których udało nam się dotrzeć, wynika, że liczba odwołań do prezesa UZP systematycznie topnieje. W dodatku - według Czajkowskiego - zdecydowana większość tegorocznych odwołań wnoszona była jeszcze na podstawie starych przepisów. Na odwołanie według nowych reguł zdecydowało się w sumie zaledwie 136 firm (w tym tylko we wrześniu - 68).

- To znak, że udało się ograniczyć pieniactwo procesowe - cieszy się Czajkowski. I przekonuje, że jest to efekt konsolidacji protestów i odwołań - zgodnie z ostatnią nowelizacją są o nich informowani wszyscy uczestnicy przetargu. Mogą się oni dołączyć, a jeśli tego nie zrobią, tracą możliwość stawiania identycznych zarzutów. Ponadto zamawiający rozpatrują protesty łącznie. Czajkowski przyznaje, że spadek liczby odwołań może być także w niewielkim stopniu efektem podniesienia z 6 tys. do 60 tys. euro progu, do którego obowiązuje uproszczona procedura zamówień. Wiąże się ona bowiem z pozbawieniem firm prawa do odwołań od rozstrzygnięć zamawiających.

Wiceprezes Konfederacji Budownictwa i Nieruchomości Waldemar Mazan uważa, że większy wpływ mogła mieć zmiana wysokości tzw. wpisu, czyli wpłaty na poczet kosztów arbitrażu. Do maja było to niespełna 5 tys. zł, a obecnie - w zależności od wartości zamówienia - nawet 20 tys. zł. W UZP uspokajają, że w najgorszym razie firma odzyska większość pieniędzy. Koszty, którymi są obciążani przegrywający, nie przekraczają bowiem 4 tys. zł. Mazan twierdzi jednak, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki, bo nie chce blokować pieniędzy. Zwłaszcza że - według niego - wyroki zespołów arbitrów często są loterią.

Zastrzeżenia do ich pracy ma także Czajkowski. Wyjaśnia, że wylosowani przez komputer arbitrzy przyjeżdżają na rozprawy z całej Polski. Na rozpoznanie sprawy mają najczęściej dwie, trzy godziny. Zależy im na zakończeniu sprawy w ciągu jednego dnia. Rzadko powołują więc biegłych, a sami nie zawsze są fachowcami w danej dziedzinie.

Szef UZP od roku zapowiadał, że zastąpi zespół 364 arbitrów kilkudziesięcioma zawodowcami, którzy zajmowaliby się wyłącznie rozstrzyganiem sporów przetargowych. Projekt kolejnej nowelizacji Prawa zamówień publicznych, którą rząd ma skierować do Sejmu jeszcze w tym miesiącu, zakłada utworzenie Krajowej Izby Odwoławczej. Jej członków powoływałby premier spośród osób spełniających ustawowe kryteria. Wymagane ma być wyższe wykształcenie prawnicze i minimum pięcioletni staż pracy. I uwaga! Członek izby nie będzie mógł przynależeć do żadnej partii ani prowadzić działalności politycznej. Zakazane ma być także łączenie członkostwa w izbie m.in. z mandatem posła lub senatora albo radnego. Kandydaci na "sędziów przetargowych" będą musieli się wykazać przed komisją kwalifikacyjną znajomością nie tylko Prawa zamówień publicznych, ale także m.in. prawa cywilnego, finansowego oraz budowlanego. Według UZP taki quasi-sąd będzie kosztował mniej niż arbitrzy. Projekt pozostawi możliwość zaskarżania wyroków Izby do sądów okręgowych. Czajkowskiemu marzy się jednak, by wszystkie tego typu sprawy trafiały do specjalnie utworzonego wydziału zamówień publicznych w warszawskim sądzie okręgowym.

REKLAMA

REKLAMA



Marek Wielgo
Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA