REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo zamówień publicznych. Arbitraż zawodowy staje się faktem

REKLAMA

Rozpoczęły się prace nad nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych. Projekt przewiduje utworzenie krajowej izby odwoławczej, której członkowie będą rozstrzygali odwołania od protestów.


W przygotowywanym rządowym projekcie zmieniającym ustawę Prawo zamówień publicznych proponuje się utworzenie krajowej izby odwoławczej do rozstrzygania odwołań, która działałaby przy prezesie Urzędu Zamówień Publicznych. W jej skład wchodziłoby 50 członków powoływanych i odwoływanych przez prezesa Rady Ministrów spośród osób, które przeszły postępowanie kwalifikacyjne z najlepszymi wynikami. Osoba taka nie będzie mogła mieć mniej niż 35 lat, będzie musiała posiadać wykształcenie prawnicze oraz 10-letni staż pracy na stanowiskach związanych ze stosowaniem lub tworzeniem prawa albo prowadzić działalność gospodarczą związaną ze świadczeniem pomocy prawnej. Członkowie izby nie będą mogli podejmować dodatkowego zatrudnienia z wyjątkiem zatrudnienia na stanowiskach dydaktycznych lub dydaktyczno-naukowych.

GP dowiedziała się nieoficjalnie, że nowelizacja dotyczyć będzie też zmiany progów wartości zamówienia. Jedno przy tym jest pewne – pozostać muszą progi obowiązujące w UE, a więc 137 tys. euro dla dostaw i usług, 211 tys. euro dla dostaw i usług związanych między innymi z działalnością szkół wyższych, placówek naukowo-badawczych i instytucji kulturalnych oraz 5 mln 278 tys. euro dla robót budowlanych.

Nad potrzebą zmian w dotychczasowym modelu rozstrzygania sporów, a konkretnie odwołań od protestów, dyskusja trwa już od kilku miesięcy. Jesienią ubiegłego roku redakcja GP zorganizowała nawet na ten temat dyskusję. Wynikało z niej, że kończy się czas arbitrażu niezawodowego, a więc orzekania przez osoby, które na co dzień mają inne zajęcia. Sprawy, z którymi się stykają, są coraz trudniejsze, a czasu na zapoznanie się z nimi i wnikliwe rozpatrzenie coraz mniej. Co prawda, ostatnia nowelizacja ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. nr 19, poz. 177 ze zm.) obowiązuje dopiero od 25 maja tego roku i wprowadziła dosyć istotne zmiany w środkach ochrony prawnej, ale zmienione przepisy nie uwzględniły zmian w arbitrażu.

Marta Pionkowska
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

REKLAMA

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

Zostało kilka dni na rozliczenie z ZUS wakacji składkowych w grudniu 2024. Uwaga na nowe formularze

W styczniu przedsiębiorcy rozliczą pierwsze wakacje składkowe ZUS. Dla przypomnienia, przekazanie deklaracji i zapłata składek ZUS powinno nastąpić w przypadku mikroprzedsiębiorców do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie

REKLAMA

Aż 25 proc. mężczyzn i jedynie 3 proc. kobiet chciałoby prowadzić firmę w branży IT

Aż 44 proc. polskich przedsiębiorczyń korzysta lub chce zacząć korzystać ze sztucznej inteligencji – AI w codziennej pracy. Generalnie jednak do prowadzenia firm w branży IT jest chętnych zdecydowanie mniej kobiet niż mężczyzn.

Zgodność z prawem i standardami. Przykłady dobrych praktyk w compliance

Compliance stało się nieodłącznym elementem zarządzania każdą odpowiedzialną organizacją. Choć pojęcie to bywa różnie używane, jego istota jest jasna: chodzi o zapewnienie, że firma działa zgodnie z przepisami prawa, regulacjami branżowymi oraz wewnętrznymi zasadami i procedurami. Compliance jest więc fundamentem odpowiedzialności prawnej i etycznej w biznesie, ale jego zastosowanie może się różnić w zależności od branży, regionu, a także charakteru działalności firmy.

REKLAMA