REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oszuści rejestrują znane domeny internetowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wykorzystywanie cudzej nazwy przedsiębiorstwa lub znanego nazwiska do adresów internetowych zarówno z końcówką .pl, jak i .eu jest coraz powszechniejsze. Atrakcyjna domena internetowa, łatwa do odszukania w sieci, jest często doskonałym sposobem na zarobienie pieniędzy.

Zdarza się, że piraci internetowi najpierw rejestrują domeny zawierające cudzy znak towarowy, a następnie oferują ich odsprzedanie po dużo wyższej cenie uprawnionej firmie.
Rejestracja domeny

Aby uchronić się od kradzieży, przedsiębiorcy powinni jak najszybciej zarejestrować domenę internetową z nazwą swojej firmy. Dziś rejestracja domen odbywa się na zasadzie, kto pierwszy, ten lepszy.
– W polskim prawie nie ma czegoś takiego, jak ochrona nazwy firmy, dlatego łatwo jest wykorzystać cudzą nazwę przy rejestracji – mówi pracownik firmy Neo ze Szczecina.
– Przy procesie rejestracji domeny nie da się sprawdzić, czy ktoś robi to tylko po to, by później odsprzedać ją z zyskiem. Jest to możliwe dopiero po sprawdzeniu, w jaki sposób domena jest użytkowana lub po zaalarmowaniu przez osobę uprawnioną do danej domeny – mówi Andrzej Bartosiewicz, kierownik działu domen internetowych NASK.
Aby zarejestrować daną domenę, nie trzeba mieć zatem żadnego prawa do nazwy firmy przedsiębiorstwa. Wystarczy, aby dana domena nie była wcześniej zarejestrowana. Z tych powodów ważne jest, aby przy rejestracji być szybszym niż piraci internetowi.

Sąd arbitrażowy

Jeżeli okaże się, że domena z końcówką .eu wykorzystująca naszą nazwę lub nazwisko jest już zarejestrowana, możemy wystąpić z pozwem do Sądu Arbitrażowego w Pradze. Takie postępowanie jest jednak kosztowne. Opłata składa się z wynagrodzenia dla jednego lub kilku arbitrów oraz opłaty administracyjnej. Łączna kwota – w zależności od liczby nazw domen zgłaszanych do postępowania – to 3990 – 5400 euro. Dodatkowo cała procedura prowadzona jest według bardzo skomplikowanych reguł, a w Polsce ciężko jest znaleźć prawników, którzy oferowaliby pomoc w jej prowadzeniu. Prawdopodobnie z tych względów do tej pory wszczęto przed tym sądem tylko 30 spraw. Tańsze jest dochodzenie swoich praw przed sądem cywilnym w Polsce. Jednak postępowanie to może trwać nawet kilka lat, a do tego mogą pojawiać się problemy proceduralne.
– Może się zdarzyć, że np. osoba pozwana będzie miała siedzibę za granicą, a to może wiązać się z problemami proceduralnymi np. przy wykonaniu wyroku – mówi Bartłomiej Chmielewski, radca prawny w PricewaterhouseCoopers. Dodaje on, że z tych powodów na dochodzenie swoich praw decydują się przede wszystkim ci, którzy prowadzą swoją działalność na większym obszarze, np. w kilku krajach europejskich.

Sąd polubowny

Zdaniem Ireneusza Matusiaka, szefa podkomisji ds. domen internetowych w Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji, sądy powszechne nie są dobrze przygotowane do rozpoznawania tego rodzaju sporów.
– Lepszym rozwiązaniem może być rozstrzyganie takich sporów przez Sąd Polubowny ds. Domen Internetowych w Polsce – mówi I. Matusiak. Wyjaśnia on, że w sądzie polubownym sprawy rozpatrują arbitrzy, którzy są najlepszymi specjalistami w tej dziedzinie.
Jednak i z tej możliwości dochodzenia swoich spraw nie korzysta wielu przedsiębiorców. Do końca sierpnia wszczęto 63 postępowania. Zdaniem ekspertów przepisy regulujące te kwestie są mało precyzyjne i niełatwo wygrywa się spory tego typu. Potwierdza to przykład sieci sklepów RTVEuroAGD, która nie zdołała przekonać sądu, że adres www.euro.pl nie może być używany przez inny podmiot. Sąd uznał, że słowo to pojawia się w wielu znakach towarowych i wywołuje różne skojarzenia.

Nieprecyzyjne prawo

Głównym problemem w wykorzystywaniu domen są nieprecyzyjne przepisy. Nie odnoszą się one wprost do nazw domen internetowych i dlatego są dowolnie interpretowane. Ustawa o własności przemysłowej zabrania jedynie naruszania prawa ochronnego na znak towarowy poprzez używanie w obrocie gospodarczym znaku identycznego lub podobnego do już zarejestrowanego. Nie mówi nic na temat oznaczeń internetowych. Dlatego łatwo było zarejestrować innej firmie domenę www.kardiomed.pl. z nazwą Centrum Kardiologicznego Kardiomed, które zajmuje się leczeniem chorych na serce. Sprawę komplikował fakt, że po pewnym czasie firma ta uzyskała prawa do znaku Kardiomed. Sprawą zajął się sąd, który ostatecznie wziął pod uwagę datę rozpoczęcia działalności. Nie potrafił jednak na podstawie obowiązujących przepisów jasno wskazać, która z firm bezprawnie posługiwała się domeną.

POSTULUJEMY
Przepisy dotyczące ochrony znaków towarowych powinny zostać jak najszybciej doprecyzowane, tak by nadążały za postępem technologicznym i w dostateczny sposób regulowały kwestie rejestracji domen internetowych i ich ochrony.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Arkadiusz Jaraszek
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA