REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inflacja: telewizja, żywność i internet podbiły ceny

REKLAMA

Analitycy zaskoczeni wzrostem inflacji. Po raz pierwszy od wielu miesięcy pomyliło się też Ministerstwo Finansów. Jednak nieoczekiwane przyspieszenie cen nie oznacza, że wymknęły się o­ne spod kontroli - przekonują ekonomiści

Przyzwyczajeni do precyzyjnych prognoz resortu finansów analitycy zgodnie przewidywali, że inflacja w lipcu wyniosła 0,8 proc., tyle co w czerwcu. Tymczasem była ona niemal o połowę wyższa, wyniosła 1,1 proc. - podał w środę GUS.

REKLAMA

REKLAMA

- Przyczyną wzrostu inflacji była lipcowa podwyżka opłat za telewizję i internet. Ceny w kategorii kultura i rekreacja wzrosły aż o 3,4 proc. w ciągu miesiąca, a w kategorii łączność o 1,9 proc. Ponadto ze względu na suszę tradycyjny lipcowy spadek cen żywności okazał się niższy od oczekiwań - ceny żywności i napojów bezalkoholowych spadły w stosunku do czerwca jedynie o 1,5 proc. W lipcu nastąpił również wzrost cen paliw (o 2,1 proc. w stosunku do czerwca), jednak był on zgodny z oczekiwaniami - wyjaśniają analitycy BRE Banku.

Wydatki na kulturę podrożały ze względu na podwyżkę cen w kablówkach i telewizjach satelitarnych - aż o 5,3 proc. między czerwcem a lipcem. Zmiana ta dotyczy teoretycznie nawet 5,5 mln gospodarstw domowych. Operatorzy są jednak zdziwieni doniesieniami GUS. - Nie mieliśmy w tym czasie żadnych podwyżek, a z tego, co wiem inne firmy też takich nie wprowadzały. Nawet mistrzostwa świata w piłce nożnej raczej się nie przyłożyły do tego wzrostu. Nasi abonenci dostali bowiem dodatkowo płatny kanał Polsat Sport Extra za darmo - wyjaśnia Marek Sowa, wiceprezes UPC Polska. Jego zdaniem wzrost cen mógł wystąpić tylko w przypadku niektórych klientów, którzy przez pewien czas korzystali z promocyjnych cen abonamentów (np. płacili połowę), a teraz ta promocja się skończyła.

Marta Jóźwiak, rzeczniczka Cyfry + przyznaje, że w jej firmie podniesiono stawki za dwa pakiety: jednego z 24 do 29 zł a drugiego ze 143 do 145 zł. - Zmiany w lipcu dotyczyły tylko nowych klientów, których w przypadku tych dwóch pakietów mogło być najwyżej kilka tysięcy na 820 tys. wszystkich. Obecni abonenci do września będą płacić stare ceny. Poza tym te dwa pakiety są mniej popularne, zdecydowana większość klientów wybiera dwa pozostałe, których ceny nie uległy zmianie - wyjaśnia.

REKLAMA

Analitycy obliczają, że inflacja bazowa netto wzrosła w lipcu nawet do 1,4 proc. A to parametr bacznie obserwowany przez Radę Polityki Pieniężnej, gdyż pokazuje, jak zmieniają się ceny w zależności od popytu, a nie np. wyższych cen paliw na rynkach światowych. Jednak zdaniem Piotra Kalisza, ekonomisty Citibanku Handlowego, nie mamy jeszcze do czynienia z gwałtownym ożywieniem presji popytowej, która wywindowałaby inflację mocno w górę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dariusz Filar z RPP powiedział agencji Reuters, że dane GUS nie zmieniają zasadniczo perspektyw inflacji zawartych w projekcji NBP. - Inflacja będzie się podnosiła, ale stopniowo. Przez cztery do pięciu miesięcy RPP powinna obserwować uważnie wskaźniki inflacji, zanim dojrzeje do podjęcia ewentualnej decyzji - stwierdził. Większość analityków spodziewa się podwyżki stóp w pierwszej połowie przyszłego roku.

Mateusz Mokrogulski, ekonomista BGŻ

Wyższa, niż się spodziewano, inflacja to po części efekt wzrostu opłat za telewizje kablową i cyfrową. Może to być spowodowane podpisywaniem nowych umów już z nowymi cenami. To raczej będzie stały impuls inflacyjny, bo rynek telewizji kablowej i cyfrowej szybko się rozwija, jest duży popyt na te usługi.

Jeśli chodzi o suszę, to GUS na razie mówi o niewielkim jej wpływie na wysokość zbiorów i plonów. Można się jednak spodziewać, że kolejny szacunek zbiorów będzie niższy, a tym samym wpływ na ceny wyższy. Moim zdaniem inflacja tylko z powodu żywności może być o 0,2 pkt proc. wyższa w stosunku do wcześniejszych prognoz. Jednak na koniec roku nie powinna przekroczyć 2 proc.

To będzie wciąż poniżej celu inflacyjnego Rady Polityki Pieniężnej, dlatego nie spodziewam się szybkiej reakcji RPP w postaci podwyżek stóp procentowych. Podwyżka w styczniu mogłaby nastąpić, jeśli do końca roku inflacja wzrosłaby do 2,5 proc. Musiałby się jednak zmaterializować jeden z najbardziej pesymistycznych scenariuszy, ale jego prawdopodobieństwo jest niewielkie.

Patrycja Maciejewicz

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA