REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz mniej podrabianego paliwa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zmniejsza się ilość podrabianego paliwa - wynika z kontroli Inspekcji Handlowej. Fałszowaniu paliw ma też przeciwdziałać nowa ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw.

Nowa ustawa ma uszczelnić system kontroli i zastąpić obowiązującą obecnie ustawę z 23 stycznia 2004 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (Dz.U. nr 34, poz. 293).

Jak karać...

Nowe rozwiązania zaostrzają dotychczasowe kary. Wprawdzie maksymalna granica grzywny za chrzczenie paliwa wynosić będzie nadal milion złotych, to jednak wprowadzono dolną granicę. Osoby sprzedające paliwo niewłaściwej jakości zapłacą nie mniej niż 50 tys. zł, natomiast w przypadku paliwa znacznej wartości – nie mniej niż 100 tys. zł. W przypadku gdy sprawca działa nieumyślnie, sąd nałoży grzywnę w wysokości od 10 do 250 tys. zł.
– Uważam, że nowa regulacja przewiduje zbyt wysokie grzywny za nieumyślny obrót paliwem niewłaściwej jakości – mówi Halina Pupacz, prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych. Według niej, właściciel stacji nie zawsze ma możliwość sprawdzenia wszystkich parametrów paliwa, dlatego przy winie nieumyślnej o wysokości grzywny powinien orzekać sąd.
Warto zauważyć, że właśnie na nieumyślność powołują się zwykle przedsiębiorcy, którzy sprzedają chrzczone paliwo.
– Tłumaczą, że to nie oni oszukują, ale że sami zostali oszukani – mówi Stanisław Nowak, główny inspektor Inspekcji Handlowej. Dlatego nowa ustawa wprowadza kontrolę w ramach łańcucha sprzedających.
– Jeśli okaże się, że przedsiębiorca sprzedaje paliwo niewłaściwej jakości, przeprowadzane będą kontrole także u kolejnych przedsiębiorców będących dostawcami paliwa – mówi Tomasz Wilczak, wiceminister gospodarki. Rzecz w tym, aby ustalić przedsiębiorcę, który wprowadził do obrotu chrzczone paliwo.

...i finansować

Na realizację nowego modelu kontroli paliw potrzeba będzie 6 mln zł rocznie.
– Te środki mogą okazać się niewystarczające, tym bardziej że Inspekcja Handlowa będzie potrzebowała znacznie więcej kontrolerów – mówi Cezary Banasiński, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
– Dlatego podczas prac w Sejmie postulowaliśmy, aby dodatkowe środki na realizację ustawy pozyskiwać z kar nakładanych za obrót paliwem złej jakości – dodaje.
Wniosek UOKiK nie został jednak uwzględniony przez posłów.

Nie wszyscy kontrolowani

Choć zasadą nowej regulacji jest znaczne rozszerzenie możliwości kontroli paliw – przede wszystkim o producentów i przedsiębiorców magazynujących paliwa, to pojawiają się wątpliwości dotyczące kręgu kontrolowanych podmiotów. Sejm zapomniał o firmach transportujących paliwa, dlatego poprawkę przewidującą możliwość ich kontrolowania wprowadził Senat.
– Podczas transportu można dość łatwo sfałszować przewożone paliwo, dlatego nie wyobrażam sobie, aby ta sfera działalności została wyłączona z nowej ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw – mówi Halina Pupacz.
Ustawa nie przewiduje także kontroli niektórych biopaliw.
– Problematyczne może okazać się dopuszczenie odstępstw w zakresie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych, stosowanych w wybranych flotach pojazdów – mówi Jarosław Patyk, dyrektor w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. Chodzi o biopaliwa, które będą sporządzane na zamówienie danego przedsiębiorstwa. Mają one spełniać wymagania jakościowe określone w normie zakładowej lub specyfikacji zamawiającego.
– Jest to ryzykowne ze względu na potencjalne wykorzystanie takiego paliwa poza flotami – zachętą będzie jego niższa cena – dodaje Jarosław Patyk.
Według niego, powinna zostać zachowana zasada, że paliwo ma spełniać wszystkie wymagania jakościowe, bez względu na zawartość biokomponentów.

W tym roku lepiej

Tegoroczna kontrola jakości paliw wypadła znacznie lepiej, niż w ubiegłych latach, kiedy nieprawidłowości sięgały nawet 25 proc. badanych próbek paliwa. W pierwszej połowie tego roku Inspekcja Handlowa skontrolowała 1022 stacje paliw i 29 hurtowni. Tym razem niecałe 3 proc. zbadanych próbek paliwa okazało się niewłaściwej jakości, podczas gdy w analogicznym okresie 2005 roku – prawie 7 proc. Według Inspekcji, to efekt lepszej współpracy z policją i Centralnym Biurem Śledczym.
W tegorocznej kontroli nieprawidłowości dotyczą 17 proc. skontrolowanych stacji.
– Prawie czterokrotnie zmalała paliwowa recydywa, czyli liczba stacji, które ponownie sprzedają paliwo niewłaściwej jakości, mimo że w ubiegłym roku wykryto u nich nieprawidłowości – mówi Cezary Banasiński.
Niestety, również w tym roku nie obyło się bez nowych czarnych rekordów – np. próbka oleju napędowego pobrana na stacji w Będgoszczy (nie Bydgoszczy!) zawierała ponad 8000 mg/kg siarki, podczas gdy dopuszczalna wielkość to 50 mg/kg!

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ewa Usowicz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA