REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GUS. W lipcu optymistycznie w przemyśle

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W lipcu ogólny klimat koniunktury w przetwórstwie przemysłowym kształtuje się na poziomie plus 17 (w czerwcu - plus 16). Poprawę koniunktury sygnalizuje 29% badanych przedsiębiorstw, jej pogorszenie - 12% (w czerwcu odpowiednio: 28% i 12%). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie

REKLAMA

Ogólny klimat koniunktury w budownictwie jest oceniany w lipcu optymistycznie (plus 38) i lepiej niż w poprzednim miesiącu (plus 32). Wśród badanych przedsiębiorstw 43% sygnalizuje poprawę koniunktury, a 5% - jej pogorszenie (w czerwcu odpowiednio 38% i 6%).

REKLAMA

W lipcu ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym oceniany jest negatywnie (minus 2), nieznacznie lepiej niż w czerwcu (minus 3). Wśród badanych przedsiębiorstw 18% sygnalizuje poprawę koniunktury, a 20% - jej pogorszenie (w czerwcu odpowiednio 19% i 22%). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

W lipcu 2006 r. 7,3% badanych przedsiębiorstw w sektorze przetwórstwa przemysłowego deklaruje, że nie napotyka na bariery w prowadzeniu swojej bieżącej działalności (w II kwartale 2006 r. odsetek ten wyniósł 5,0%, a przed rokiem 4,2%). W pozostałych firmach najsilniej odczuwanymi barierami są: wysokie obciążenia na rzecz budżetu (58% przedsiębiorstw w III kwartale br. i przed rokiem wobec 57% w II kwartale 2006 r.), niedostateczny popyt na rynku krajowym (barierę tę zgłasza 50% przedsiębiorstw wobec 57% w II kwartale br. i 61% - przed rokiem, co oznacza, że uciążliwość tej bariery systematycznie zmniejsza się), niejasne i niespójne przepisy prawne (45% przedsiębiorstw w III kwartale br. i przed rokiem wobec 42% w II kwartale br.), niepewność ogólnej sytuacji gospodarczej (44% przedsiębiorstw wobec 45% w II kwartale br. i 47% przed rokiem), niedostateczny popyt zagraniczny (29% przedsiębiorstw wobec 32% w II kwartale br. i 36% przed rokiem). Częściej niż przed rokiem przedsiębiorcy sygnalizują też uciążliwość bariery wynikającej z niedoboru wykwalifikowanych pracowników (18% wobec 10% przed rokiem).

REKLAMA

Spośród badanych jednostek z budownictwa 3,5% deklaruje, że nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu działalności budowlano-montażowej (3,3% w czerwcu br. i 2,2% w lipcu ub. roku). Największe trudności napotykane przez przedsiębiorstwa związane są z konkurencją ze strony innych firm (barierę tę zgłasza 66% przedsiębiorstw wobec 69% w czerwcu br. i 75% w lipcu ub. roku). Drugą najczęściej zgłaszaną barierą są koszty zatrudnienia (50% badanych przedsiębiorstw w lipcu br. wobec 49% w czerwcu br. i 46% w lipcu ub. roku). W porównaniu z lipcem ubiegłego roku w najbardziej znaczącym stopniu zmalała uciążliwość bariery związanej z niedostatecznym popytem (z 51% do 28%). Zdecydowanie wzrosło znaczenie bariery związanej z niedoborem wykwalifikowanych pracowników (z 14% do 39%).

Spośród badanych jednostek handlowych 4,6% deklaruje, że nie napotyka na bariery w prowadzeniu bieżącej działalności (w czerwcu 4,9%). W pozostałych przedsiębiorstwach największe bariery stanowią: konkurencja na rynku (sygnalizowana przez 74% jednostek), koszty zatrudnienia (55% jednostek), wysokie obciążenia na rzecz budżetu (53% jednostek) i niedostateczny popyt (47% jednostek). Nasilenie poszczególnych barier od roku nie ulega istotnym zmianom.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA