REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stare prawo blokuje zamówienia publiczne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przetarg na teleinformatyzację wymiaru sprawiedliwości może być nierozstrzygnięty. Uczestnicy przetargu wykorzystują przepisy do blokowania zamówień publicznych, a nowych procedur nie można stosować do przetargów sprzed 25 maja 2006 r.
Sprawa teleinformatyzacji wymiaru sprawiedliwości przypomina błędne koło. Toczący się od ponad dwóch lat przetarg na połączenie w jedną sieć 1300 sądów, prokuratur i instytucji wymiaru sprawiedliwości ciągle pozostaje nierozstrzygnięty. O wart ponad 80 mln zł kontrakt teleinformatyczny walczą: amerykańskie konsorcjum Crowlay Data Poland oraz Telekomunikacja Polska. Na początku tego roku, po dwóch latach od ogłoszenia przetargu, ministerstwo wybrało ofertę Amerykanów. TP SA, która przegrała przetarg, oprotestowała jego wynik. Sprawa trafiła do Sądu Okręgowego w Warszawie, który w ubiegłym tygodniu odrzucił skargę TP SA. Tego samego dnia TP SA, korzystając z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, złożyła kolejne odwołanie.
22 odwołania
– Nie można przewidzieć terminu zakończenia tego postępowania, gdyż trwa kolejne, dwudzieste drugie postępowanie protestacyjne – tłumaczy Mariusz Kramarczuk, naczelnik Wydziału Zamówień Publicznych Ministerstwa Sprawiedliwości.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dzisiaj Zespół Arbitrów przy Urzędzie Zamówień Publicznych ma rozpatrzyć kolejne odwołanie TP SA od wyniku przetargu. Jego rozstrzygnięcie nie będzie miało jednak znaczenia. W przypadku odrzucenia protestu Telekomunikacja będzie mogła odwołać się do sądu okręgowego. Jeżeli arbitrzy uznają racje TP SA, jest niemal pewne, że analogiczną skargę wniosą Amerykanie. W efekcie ostateczne wyłonienie zwycięzcy zostanie znowu zablokowane. Obowiązująca od 25 maja 2006 r. nowa ustawa Prawo zamówień publicznych skróciła procedury odwoławcze, nie ma jednak zastosowania do przetargów, które rozpoczęły się przed datą jej wejścia w życie.
– Jesteśmy zniechęceni. Chociaż wygraliśmy przetarg, przepisy umożliwiają składanie odwołań praktycznie w nieskończoność. Obawiam się, że jeżeli TP SA przegra sprawę w arbitrażu, znowu odwoła się do sądu, licząc na to, że zniechęcone ministerstwo w końcu unieważni przetarg – tłumaczy Dariusz Terlecki, dyrektor handlowy Crowley Data Poland.
Obowiązują stare zasady
Podobny los czeka kilkadziesiąt innych przetargów publicznych, które rozpoczęły się przed majem 2006 roku.
– Niestety dla przetargów, które zaczęły się przed wejściem w życie ustawy nie ma ratunku. Będą one musiały być zakończone według starych procedur, gdyż nie można zmieniać reguł w trakcie już toczącego się postępowania – mówi Joanna Dudek, radca prawny, Partner w kancelarii Chałas i Wspólnicy. W konsekwencji złożenie poprawnej, z formalnego punktu widzenia, oferty w dalszym ciągu nie gwarantuje jednak sukcesu. Każda czynność zamawiającego może bowiem zostać oprotestowana. Po odrzuceniu protestu wykonawca może skierować odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, zaś po oddaleniu odwołania możliwa jest skarga do sądu. Oprotestowane mogą być również rozstrzygnięcia wykonawcy dokonane w następstwie wyroku arbitrów.
Szybciej od 25 maja
Takich problemów nie powinni mieć uczestnicy przetargów ogłoszonych po 25 maja 2006 r.
Do znowelizowanego prawa zamówień publicznych ustawodawca wprowadził rozwiązania mające na celu uproszczenie postępowań. Zmieniono również przepisy dotyczące protestów.
– Wykonawca nie może wnieść protestu na czynności zamawiającego wykonane zgodnie z ostatecznym rozstrzygnięciem, zapadłym w postępowaniu toczącym się w wyniku wniesienia protestu. Nie może również wnieść kolejnego protestu, powołując się na okoliczności, które uzasadniały wniesienie poprzedniego protestu – tłumaczy Paweł Zalewski, prawnik w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.
– W nowej ustawie nakazano również łącznie rozstrzygać wszystkie protesty wobec treści ogłoszenia, wobec treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wobec wykluczenia, odrzucenia i wyboru najkorzystniejszej oferty (w postępowaniach, w których nie przeprowadza się tzw. prekwalifikacji). W postępowaniach, w których przeprowadzana jest prekwalifikacja, ostatnia kategoria podzielona jest jeszcze na dwie łącznie rozpatrywane grupy protestów, protesty wobec wykluczenia oferenta, a w dalszej kolejności wobec odrzucenia i wyboru najkorzystniejszej oferty. Termin dla zamawiającego na dokonanie rozstrzygnięcia protestu będzie liczony od daty upływu ostatniego z terminów na złożenie protestu danej kategorii – tłumaczy Joanna Dudek.
 
Tomasz Pietryga
Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. nr 19, poz. 177 ze zm., ost. zm. Dz.U. z 2006 r. nr 79, poz. 551).
 


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA