REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stare prawo blokuje zamówienia publiczne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przetarg na teleinformatyzację wymiaru sprawiedliwości może być nierozstrzygnięty. Uczestnicy przetargu wykorzystują przepisy do blokowania zamówień publicznych, a nowych procedur nie można stosować do przetargów sprzed 25 maja 2006 r.
Sprawa teleinformatyzacji wymiaru sprawiedliwości przypomina błędne koło. Toczący się od ponad dwóch lat przetarg na połączenie w jedną sieć 1300 sądów, prokuratur i instytucji wymiaru sprawiedliwości ciągle pozostaje nierozstrzygnięty. O wart ponad 80 mln zł kontrakt teleinformatyczny walczą: amerykańskie konsorcjum Crowlay Data Poland oraz Telekomunikacja Polska. Na początku tego roku, po dwóch latach od ogłoszenia przetargu, ministerstwo wybrało ofertę Amerykanów. TP SA, która przegrała przetarg, oprotestowała jego wynik. Sprawa trafiła do Sądu Okręgowego w Warszawie, który w ubiegłym tygodniu odrzucił skargę TP SA. Tego samego dnia TP SA, korzystając z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, złożyła kolejne odwołanie.
22 odwołania
– Nie można przewidzieć terminu zakończenia tego postępowania, gdyż trwa kolejne, dwudzieste drugie postępowanie protestacyjne – tłumaczy Mariusz Kramarczuk, naczelnik Wydziału Zamówień Publicznych Ministerstwa Sprawiedliwości.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dzisiaj Zespół Arbitrów przy Urzędzie Zamówień Publicznych ma rozpatrzyć kolejne odwołanie TP SA od wyniku przetargu. Jego rozstrzygnięcie nie będzie miało jednak znaczenia. W przypadku odrzucenia protestu Telekomunikacja będzie mogła odwołać się do sądu okręgowego. Jeżeli arbitrzy uznają racje TP SA, jest niemal pewne, że analogiczną skargę wniosą Amerykanie. W efekcie ostateczne wyłonienie zwycięzcy zostanie znowu zablokowane. Obowiązująca od 25 maja 2006 r. nowa ustawa Prawo zamówień publicznych skróciła procedury odwoławcze, nie ma jednak zastosowania do przetargów, które rozpoczęły się przed datą jej wejścia w życie.
– Jesteśmy zniechęceni. Chociaż wygraliśmy przetarg, przepisy umożliwiają składanie odwołań praktycznie w nieskończoność. Obawiam się, że jeżeli TP SA przegra sprawę w arbitrażu, znowu odwoła się do sądu, licząc na to, że zniechęcone ministerstwo w końcu unieważni przetarg – tłumaczy Dariusz Terlecki, dyrektor handlowy Crowley Data Poland.
Obowiązują stare zasady
Podobny los czeka kilkadziesiąt innych przetargów publicznych, które rozpoczęły się przed majem 2006 roku.
– Niestety dla przetargów, które zaczęły się przed wejściem w życie ustawy nie ma ratunku. Będą one musiały być zakończone według starych procedur, gdyż nie można zmieniać reguł w trakcie już toczącego się postępowania – mówi Joanna Dudek, radca prawny, Partner w kancelarii Chałas i Wspólnicy. W konsekwencji złożenie poprawnej, z formalnego punktu widzenia, oferty w dalszym ciągu nie gwarantuje jednak sukcesu. Każda czynność zamawiającego może bowiem zostać oprotestowana. Po odrzuceniu protestu wykonawca może skierować odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, zaś po oddaleniu odwołania możliwa jest skarga do sądu. Oprotestowane mogą być również rozstrzygnięcia wykonawcy dokonane w następstwie wyroku arbitrów.
Szybciej od 25 maja
Takich problemów nie powinni mieć uczestnicy przetargów ogłoszonych po 25 maja 2006 r.
Do znowelizowanego prawa zamówień publicznych ustawodawca wprowadził rozwiązania mające na celu uproszczenie postępowań. Zmieniono również przepisy dotyczące protestów.
– Wykonawca nie może wnieść protestu na czynności zamawiającego wykonane zgodnie z ostatecznym rozstrzygnięciem, zapadłym w postępowaniu toczącym się w wyniku wniesienia protestu. Nie może również wnieść kolejnego protestu, powołując się na okoliczności, które uzasadniały wniesienie poprzedniego protestu – tłumaczy Paweł Zalewski, prawnik w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.
– W nowej ustawie nakazano również łącznie rozstrzygać wszystkie protesty wobec treści ogłoszenia, wobec treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wobec wykluczenia, odrzucenia i wyboru najkorzystniejszej oferty (w postępowaniach, w których nie przeprowadza się tzw. prekwalifikacji). W postępowaniach, w których przeprowadzana jest prekwalifikacja, ostatnia kategoria podzielona jest jeszcze na dwie łącznie rozpatrywane grupy protestów, protesty wobec wykluczenia oferenta, a w dalszej kolejności wobec odrzucenia i wyboru najkorzystniejszej oferty. Termin dla zamawiającego na dokonanie rozstrzygnięcia protestu będzie liczony od daty upływu ostatniego z terminów na złożenie protestu danej kategorii – tłumaczy Joanna Dudek.
 
Tomasz Pietryga
Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. nr 19, poz. 177 ze zm., ost. zm. Dz.U. z 2006 r. nr 79, poz. 551).
 


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA