REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stare prawo blokuje zamówienia publiczne

REKLAMA

Przetarg na teleinformatyzację wymiaru sprawiedliwości może być nierozstrzygnięty. Uczestnicy przetargu wykorzystują przepisy do blokowania zamówień publicznych, a nowych procedur nie można stosować do przetargów sprzed 25 maja 2006 r.
Sprawa teleinformatyzacji wymiaru sprawiedliwości przypomina błędne koło. Toczący się od ponad dwóch lat przetarg na połączenie w jedną sieć 1300 sądów, prokuratur i instytucji wymiaru sprawiedliwości ciągle pozostaje nierozstrzygnięty. O wart ponad 80 mln zł kontrakt teleinformatyczny walczą: amerykańskie konsorcjum Crowlay Data Poland oraz Telekomunikacja Polska. Na początku tego roku, po dwóch latach od ogłoszenia przetargu, ministerstwo wybrało ofertę Amerykanów. TP SA, która przegrała przetarg, oprotestowała jego wynik. Sprawa trafiła do Sądu Okręgowego w Warszawie, który w ubiegłym tygodniu odrzucił skargę TP SA. Tego samego dnia TP SA, korzystając z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, złożyła kolejne odwołanie.
22 odwołania
– Nie można przewidzieć terminu zakończenia tego postępowania, gdyż trwa kolejne, dwudzieste drugie postępowanie protestacyjne – tłumaczy Mariusz Kramarczuk, naczelnik Wydziału Zamówień Publicznych Ministerstwa Sprawiedliwości.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dzisiaj Zespół Arbitrów przy Urzędzie Zamówień Publicznych ma rozpatrzyć kolejne odwołanie TP SA od wyniku przetargu. Jego rozstrzygnięcie nie będzie miało jednak znaczenia. W przypadku odrzucenia protestu Telekomunikacja będzie mogła odwołać się do sądu okręgowego. Jeżeli arbitrzy uznają racje TP SA, jest niemal pewne, że analogiczną skargę wniosą Amerykanie. W efekcie ostateczne wyłonienie zwycięzcy zostanie znowu zablokowane. Obowiązująca od 25 maja 2006 r. nowa ustawa Prawo zamówień publicznych skróciła procedury odwoławcze, nie ma jednak zastosowania do przetargów, które rozpoczęły się przed datą jej wejścia w życie.
– Jesteśmy zniechęceni. Chociaż wygraliśmy przetarg, przepisy umożliwiają składanie odwołań praktycznie w nieskończoność. Obawiam się, że jeżeli TP SA przegra sprawę w arbitrażu, znowu odwoła się do sądu, licząc na to, że zniechęcone ministerstwo w końcu unieważni przetarg – tłumaczy Dariusz Terlecki, dyrektor handlowy Crowley Data Poland.
Obowiązują stare zasady
Podobny los czeka kilkadziesiąt innych przetargów publicznych, które rozpoczęły się przed majem 2006 roku.
– Niestety dla przetargów, które zaczęły się przed wejściem w życie ustawy nie ma ratunku. Będą one musiały być zakończone według starych procedur, gdyż nie można zmieniać reguł w trakcie już toczącego się postępowania – mówi Joanna Dudek, radca prawny, Partner w kancelarii Chałas i Wspólnicy. W konsekwencji złożenie poprawnej, z formalnego punktu widzenia, oferty w dalszym ciągu nie gwarantuje jednak sukcesu. Każda czynność zamawiającego może bowiem zostać oprotestowana. Po odrzuceniu protestu wykonawca może skierować odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, zaś po oddaleniu odwołania możliwa jest skarga do sądu. Oprotestowane mogą być również rozstrzygnięcia wykonawcy dokonane w następstwie wyroku arbitrów.
Szybciej od 25 maja
Takich problemów nie powinni mieć uczestnicy przetargów ogłoszonych po 25 maja 2006 r.
Do znowelizowanego prawa zamówień publicznych ustawodawca wprowadził rozwiązania mające na celu uproszczenie postępowań. Zmieniono również przepisy dotyczące protestów.
– Wykonawca nie może wnieść protestu na czynności zamawiającego wykonane zgodnie z ostatecznym rozstrzygnięciem, zapadłym w postępowaniu toczącym się w wyniku wniesienia protestu. Nie może również wnieść kolejnego protestu, powołując się na okoliczności, które uzasadniały wniesienie poprzedniego protestu – tłumaczy Paweł Zalewski, prawnik w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.
– W nowej ustawie nakazano również łącznie rozstrzygać wszystkie protesty wobec treści ogłoszenia, wobec treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wobec wykluczenia, odrzucenia i wyboru najkorzystniejszej oferty (w postępowaniach, w których nie przeprowadza się tzw. prekwalifikacji). W postępowaniach, w których przeprowadzana jest prekwalifikacja, ostatnia kategoria podzielona jest jeszcze na dwie łącznie rozpatrywane grupy protestów, protesty wobec wykluczenia oferenta, a w dalszej kolejności wobec odrzucenia i wyboru najkorzystniejszej oferty. Termin dla zamawiającego na dokonanie rozstrzygnięcia protestu będzie liczony od daty upływu ostatniego z terminów na złożenie protestu danej kategorii – tłumaczy Joanna Dudek.
 
Tomasz Pietryga
Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. nr 19, poz. 177 ze zm., ost. zm. Dz.U. z 2006 r. nr 79, poz. 551).
 


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA