REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznesowi brakuje dialogu z rządem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Niechęć do konsultacji, przewaga ceremoniału nad konkretami i delegowanie niskich rangą przedstawicieli do kontaktów ze środowiskiem biznesu - to zarzuty organizacji przedsiębiorców pod adresem rządu.


Za tydzień odbędzie się posiedzenie Komisji Trójstronnej, w którym ma wziąć udział premier oraz szefowie resortów: finansów, gospodarki i skarbu. Celem spotkania powinno być poprawienie relacji pomiędzy rządem a środowiskami przedsiębiorców, które w ostatnim czasie coraz częściej zarzucają administracji ignorowanie ich zdania w kształtowaniu polityki gospodarczej.

REKLAMA

– Mamy nadzieję, że ten kulejący dialog rządu z przedsiębiorcami wreszcie się ożywi – mówi Andrzej Malinowski, prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich.

Podejrzliwość z obu stron

Tego, że kontakty na linii rząd – biznes nie układają się, przedsiębiorcy nie ukrywają od jesieni ubiegłego roku. Już wtedy pełną wzajemnej podejrzliwości atmosferę dodatkowo podgrzewały wypowiedzi działaczy PiS, sugerujących powiązania pomiędzy biznesem a lewicowymi politykami.

– Mieliśmy nadzieję, że z czasem sytuacja znormalnieje i uda się nawiązać z rządem poprawne relacje. Niestety – twierdzi jeden ze śląskich działaczy gospodarczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czarę goryczy przelało posiedzenie Komisji Trójstronnej przed niespełna dwoma tygodniami. Ówczesna minister finansów, Zyta Gilowska, nie przybyła na prezentację założeń budżetowych, co przedsiębiorcy potraktowali jako afront. Taka sytuacja zdarzyła się bowiem po raz pierwszy. Samo spotkanie skończyło się więc na niczym.

– W tej sytuacji najbliższe posiedzenie Komisji w zasadzie nie ma sensu.

Zgłosiliśmy wniosek, by z niego zrezygnować – oświadcza Jeremi Mordasewicz, ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Ministerstwo Finansów zaliczane jest przez organizacje przedsiębiorców do tych resortów, które niemal całkowicie zamknęły się na kontakty ze środowiskami gospodarczymi. Według Huberta Janiszewskiego, wiceprezesa Polskiej Rady Biznesu, minister finansów nigdy nie miał czasu na rozmowę z Radą. Podobnie jest z Ministerstwem Gospodarki, które izoluje się szczególnie w sferze polityki energetycznej. Natomiast o współpracy z Ministerstwem Skarbu Państwa – zdaniem przedsiębiorców – nawet nie ma co rozmawiać.

– To dowodzi, że w obecnym rządzie skłonność do konsultowania decyzji ze środowiskiem przedsiębiorców jest mocno ograniczona – uważa Hubert Janiszewski.

PRZEDSIĘBIORCY KRYTYKUJĄ MINISTERSTWA

Jak oceniają otwartość na postulaty środowisk gospodarczych

Ministerstwa Skarbu – całkowicie zamknięte

– całkowity brak jakichkolwiek kontaktów z biznesem
– nieprzejrzysta polityka kadrowa
– wstrzymanie działań prywatyzacyjnych

Ministerstwa Finansów – zamknięte

– całkowity brak zainteresowania konsultacjami z biznesem
– niezrealizowanie obietnic zmian w podatkach
– niejasne perspektywy dyscypliny budżetowej

Ministerstwa Gospodarki – częściowo zamknięte

– brak chęci do merytorycznych konsultacji z biznesem
– brak widocznych działań w sprawie ustawy o przedsiębiorczości
– niejasne założenia polityki energetycznej

Ministerstwa Transportu i Ministerstwa Budownictwa – częściowo otwarte

– brak realizacji przedwyborczych założeń
– nierealne plany w budownictwie mieszkaniowym
– brak postępu w nowelizacji ustaw

Proszą o opinie

Nieco lepiej wygląda sytuacja w Ministerstwie Transportu, z którym organizacje przedsiębiorców – przynajmniej teoretycznie – współpracują. Jak przyznaje Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, po nominacji ministra Jerzego Polaczka (PiS) kontakty z resortem poprawiły się w porównaniu z tymi z czasów rządu Marka Belki. Ale ich rezultat jest daleko niezadowalający.

– Prosi się nas o opinie, opracowania, ale później nie wdraża ich do praktyki. Widocznie minister sam nie może decydować – sugeruje Wojciech Malusi.

Szereg zastrzeżeń dotyczy braku inicjatywy ustawodawczej. Choć przedsiębiorcy miesiącami przypominają o konieczności dokończenia prac nad ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a jej nowelizacja znalazła się w programie wyborczym PiS, do efektów wciąż daleko. Podobnie jest z ustawą o przedsiębiorczości, czy zapowiadanymi zmianami w podatkach. Mimo nacisku tak przedsiębiorców, jak i opinii publicznej, nie zamknięto ostatecznie sprawy definicji budownictwa społecznego, mającej pozostawić na dotychczasowym poziomie stawkę VAT na nowe mieszkania.

Premier lubi obiecywać

REKLAMA

– Jesteśmy zasypywani poselskimi projektami ustaw do zaopiniowania. Choć jedne to „kiełbasa wyborcza”, drugie okazują się potrzebne. Tymczasem poważnych projektów od rządu nie możemy doczekać się poważnych projektów – twierdzi Jeremi Mordasewicz.

Lepiej wyglądają kontakty środowisk biznesu z premierem. Przedsiębiorcy zaznaczają: mają one charakter bardziej ceremonialny niż merytoryczny. Na spotkaniach widać, że premier słucha. Później obiecuje to, co zebrani chcieliby usłyszeć. Ale z realizacji obietnic niewiele wychodzi.

– Efektem takiej polityki będzie zautonomizowanie się środowisk gospodarczych, które już zdały sobie sprawę, że nie mają w rządzie partnera – twierdzi prof. Jacek Wódz, socjolog.

Czy dialog przedsiębiorców z rządem poprawi się? Prawdopodobnie dopiero wtedy, gdy politycy radykalnie zmienią nastawienie do biznesu.

– Środowiska gospodarcze nie są nastawione z góry przeciwko rządowi. Popierają ten, który nie szkodzi gospodarce. Ale żeby to wiedzieć, trzeba rozmawiać – podkreśla Sławomir Najman, przewodniczący Stowarzyszenia Menedżerów w Polsce.

Adam Woźniak

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

REKLAMA

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA