Sprzedaż w sieci może poprawić kondycję każdej firmy
REKLAMA
Sprzedaż realizowana za pomocą tradycyjnych metod dawno przestała być jedyną formą dokonywania transakcji biznesowych. Sporo firm dostrzegło już opłacalność wykorzystywania internetu do rozwijania własnego biznesu i prowadzenia przez sieć www skutecznej reklamy swoich produktów i usług. Jedną z form wykorzystania światowej sieci www do handlu jest uruchomienie tzw. programów afiliacyjnych, które są specyficzną odmianą programów partnerskich.
REKLAMA
Modele opłat
Program afiliacyjny polega na wykorzystaniu przez bazową witrynę przedsiębiorstwa innych, obcych serwisów do sprzedawania produktów. Platforma programów partnerskich zakłada utworzenie kilku rodzajów relacji pomiędzy bazowym serwisem przedsiębiorstwa a innymi witrynami, poprzez które będzie realizowany handel w internecie. Zwykle wyróżnia się cztery najważniejsze relacje.
Sprzedaż on-line pozwoli firmie na wyselekcjonowanie kluczowych nabywców
REKLAMA
Pierwszą jest tzw. opłata za działanie. Witryna należąca do programu uzyskuje odpowiednio w umowach skalkulowane opłaty. Jednak opłaty te wiążą się nie z dokonywaną za pośrednictwem witryny sprzedażą towarów lub usług, ale z tym, że użytkownik witryny dokona określonego działania, np. weźmie udział w krótkim głosowaniu, wypełni ankietę i ją prześle, kliknie w banner.
Drugą relacją jest tzw. opłata za zakup towaru lub usługi poprzez witrynę. W tej relacji do usług lub towarów zamieszczonych na stronie bazowej sprzedawcy umieszczane są linki. Wówczas za każdy zakup linkowanego towaru lub usługi – witryna należąca do programu partnerskiego otrzymuje procent z transakcji.
Kolejnym modelem jest tzw. opłata za klikanie. Sprzedawca, który się promuje, płaci należącej do jego programu witrynie zawsze wtedy, gdy użytkownik kliknie w banner reklamowy skierowujący do strony bazowej firmy. Skala opłat zależy od rodzaju produktu. W tej relacji witryna promująca produkty i usługi otrzymuje opłatę bez względu na to, czy użytkownik dokonał na witrynie sprzedawcy zakupu czy nie.
REKLAMA
W czwartej relacji opłata jest dokonywana za samo wyświetlenie bannera reklamowego. Jednak ten bardzo popularny rodzaj programu partnerskiego obecnie nie ma już takiej siły biznesowej jak w okresie rozwoju internetu. Samo oglądanie nic nie kosztuje.
Obecnie z tych czterech modeli najbardziej pasującym do skali rozwoju biznesu elektronicznego w Polsce jest model drugi, czyli system opłat za zakupy towarów lub usług. System opłat za zakupy wspiera czy raczej powinien być zintegrowany z podstawowymi modułami operacyjnymi przedsiębiorstwa, takimi jak system dokumentacji handlowej, ofertowania, zamówień, wysyłki, serwisu i z modułem zarządzania. Nie można zapominać, że elektroniczna aktywność firmy musi być dostępna dla klientów 24 godziny na dobę, bo zamówienia mogą spływać nawet w o 3-6 rano.
Warunki powodzenia
Należy pamiętać, że zyski z wdrożenia programu partnerskiego będą jednak dostępne pod pewnymi warunkami. Przedsiębiorca, chcąc w pełni wykorzystać ten system wsparcia biznesowego, musi przede wszystkim zadbać o jego zareklamowanie na wielu nie tylko lokalnych witrynach biznesowych, ale także wśród różnych firm prowadzących serwisy biznesowe o zasięgu ponadregionalnym. Drugim warunkiem niezbędnym jest wiarygodność. Żadna firma prowadząca witryny www nie zdecyduje się na współpracę z przedsiębiorstwem o wątpliwym pochodzeniu z prostego powodu – niepewności w opłacaniu ustalonych umowami kwot. Trzecim warunkiem jest wdrożenie zautomatyzowanego systemu raportującego, który będzie umożliwiał rozliczanie partnerów programu afiliacyjnego. Czwartym niezbędnym warunkiem przy korzystaniu z programu wspomagającego sprzedaż online jest jakość i dbałość o rozwój grupy klientów w programie. Wymaga to zatrudnienia pracownika, który będzie się na stałe zajmował tylko rozwojem programu.
PEWNOŚĆ KLIENTA I KORZYŚCI
Nie bez znaczenia dla rozwijania aktywności biznesowej przedsiębiorstwa w handlu elektronicznym jest stworzenie w programie handlu realizowanego on-line modelu zaufania klientów do firmy. Ważnym elementem wpływającym na budowanie pewności i zaufania klientów jest m.in. jakość rozwiązań technicznych zastosowanych przy budowie witryny. Poza elementami służącymi zapewnieniu bezpieczeństwa istotne jest zapewnienie dostępu do witryny siedem dni w tygodniu przez 24 godziny na dobę i to bez zakłóceń. Witryna, której zdarzają się chwilowe przestoje, która będzie czasowo niedostępna, szybko zniechęci internautów.
Wyspecjalizowane firmy
Ze względu na fakt, że małe firmy nie zawsze mają fundusze, aby spełnić wszystkie te warunki, niezbędne do uruchomienia i utrzymania programu partnerskiego, mogą one korzystać z usług wyspecjalizowanych firm pośredniczących. Firmy te, z jednej strony, umożliwiają właścicielom witryn szybkie i łatwe wejście do udostępnianych przez siebie programów partnerskich, z drugiej strony, mogą dostarczać przedsiębiorcom specjalnego typu oprogramowania do raportowania i rozliczeń.
Silnie posunięta specjalizacja działań firmy i nastawienie na stworzenie systemu sprzedaży on-line ma na celu zwiększenie rentowności firmy poprzez wzmocnienie zadowolenia klienta, ale także wyselekcjonowanie kluczowych nabywców i zaoferowanie im specjalnych korzyści. Satysfakcja klientów może wynikać z jakości oferowanych produktów i usług świadczonych przez firmę, a możliwych do zrealizowania poprzez system sprzedaży on-line. Każdy klient będzie się czuł kimś wyjątkowym dla firmy, która zna jego osobiste upodobania i trafnie je zaspokaja. Korzyścią dla odbiorcy jest więc spełnianie jego potrzeb, a dla firmy prowadzenie długoterminowych relacji z zadowolonym klientem. Z kolei narzędziem, które będzie miał w ręku przedsiębiorca do wspomagania sprzedaży, będą właśnie systemy afiliacyjne.
DZIĘKI WYSZUKIWARCE KLIENT ZNAJDZIE CIĘ SAM
W poszukiwaniu sposobów precyzyjnego dotarcia do swoich potencjalnych klientów przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z reklamy w wyszukiwarkach internetowych.
Większość małych i średnich przedsiębiorstw dysponuje relatywnie niewielkim budżetem reklamowym. Tym bardziej im zależy, by każda złotówka wydana na promocję mogła bezpośrednio przełożyć się na pozyskanie nowych klientów. Wielu przedsiębiorców podkreśla również, jak bardzo ważna jest dla nich możliwość stałego kontrolowania przebiegu kampanii i wydatków na nią przeznaczanych. Internet spełnia te wymagania.
W roku 2005 na promocję w wyszukiwarkach polskie firmy wydały dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Co więcej, takie tempo może się utrzymać w najbliższych latach. O ile bowiem w USA 40 proc. wydatków na reklamę w internecie przeznaczane jest na poprawienie obecności firmy w wyszukiwarkach, to w Polsce liczba ta przekracza zaledwie 10 proc.
Tomasz Kozłowski
REKLAMA
REKLAMA