REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mięso na granicy konkurencyjności

REKLAMA

Polska, choć jest mięsną potęgą Europy, nie potrafi tego odpowiednio wykorzystać. Brakuje wspólnej polityki promocyjnej i strategii eksportowej. Stracić na tym może wielu producentów.

Brak wzrostu popytu na mięso czerwone w Unii Europejskiej, konieczność konkurowania z tańszym surowcem z innych unijnych krajów i wahania kursu walut utrudnia polskim zakładom mięsnym eksport. Z raportu agencji FAMMU/FAPA wynika, że eksport mięsa w zeszłym roku zwiększył się o 43 proc., osiągając wartość 1,4 mld zł. W tym roku może być ciężko osiągnąć ten wynik. Rodzimym producentom coraz trudniej zwiększać sprzedaż za granicę. Problemem jest brak działań promocyjnych dla polskiego mięsa i przetworów na rynkach zagranicznych. Coraz trudniej im utrzymać konkurencyjność.

REKLAMA

– Tylko dzięki orientacji eksporterów na Zachód, rosyjskie embargo nie odbiło się znacząco na wynikach branży. Obecnie 90 proc. mięsa trafia na rynki UE. Eksport do Rosji i na Ukrainę stanowił tylko nieco ponad 5 proc. Są to jednak rynki perspektywiczne, o które trzeba walczyć – mówi Marek Sadkowski, przewodniczący Rady Związku „Polskie Mięso”, który wspólnie z Krajową Izbą Gospodarczą stara się o utworzenie Funduszu Promocji Mięsa.

REKLAMA

– Producenci zmuszeni są poszukiwać nowych rynków zbytu. Od marca 2006 roku możliwy jest eksport przetworów do Japonii. W przyszłości w grę wchodzą też inne rynki, m.in. Korea i Meksyk – dodaje Marek Sadkowski.

1,4 mld zł - wartość eksportu mięsa czerwonego w 2005 roku

Mimo problemów, czołówka polskich zakładów mięsnych w ubiegłym roku poprawiła wyniki. Przychody ze sprzedaży firm uczestniczących w II edycji Rankingu Zakładów Mięsnych opracowanego przez pismo Agro Trendy, o ponad 18 proc., do 6,4 mld zł. To ponad 30 proc. sprzedaży całego sektora, którego wartość według Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w 2005 roku przekroczyła 25,6 mld zł. Firmy te o 56 proc. zwiększyły eksport. Niepokojący okazał się jedynie spadek nakładów na inwestycje, który w dłuższej perspektywie może spowodować utratę konkurencyjności branży. Wiele firm może wypaść z gry.

Anita Skiba
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA