REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miliardy złotych z polis oraz kont

REKLAMA

Banki biją rekordy pod względem osiąganych wyników. Zysk netto w pierwszym kwartale wzrósł o blisko 42 proc. Ten rok zamknie się kolejnym rekordem.
Według ostrożnych prognoz banki zarobią co najmniej 10 mld zł (w ubiegłym roku było to 9,2 mld zł), ale są i odważniejsze oczekiwania. Andrzej Bratkowski, główny ekonomista Pekao SA spodziewa się, że wynik całego sektora wzrośnie o 1/3. To oznaczałoby zyski sięgające 12 mld zł. W ubezpieczeniach nie będzie aż tak dobrze, bo zyski utrzymają się na tym samym poziomie. W tym sektorze wszystko zależy od PZU, które generuje około 90 proc. zysków sektora. Ponieważ prezes Grupy PZU, Cezary Stypułkowski twierdzi, że jego firma wykaże na koniec 2006 r. podobne wyniki co w 2005 roku, można zakładać, że na koniec roku sektor zarobi około 5,2 mld zł.

W bankowości rosną wszyscy

W bankowości wpływ na wynik mają zarówno największe tuzy, jak i średnie banki. Zysk lidera rynku – PKO BP – według analityków zbliży się w tym roku do 2 mld zł, Pekao SA zarobi 1,67 mld zł. Natomiast szef Grupy BZ WBK Jacek Kseń zadeklarował, że chce zarobić 1 mld zł brutto.
Andrzej Powierża, doradca inwestycyjny BDM PKO BP, twierdzi, że wiele zależy od tego, czy w drugiej połowie roku nadal banki będą rozwiązywać rezerwy i przeprowadzać transakcje sprzedaży części portfeli kredytowych złej jakości. Nadal motorem wyników będzie sektor detaliczny, który rozwija się w zdrowy sposób poprzez wzrost wolumenów – podkreśla doradca inwestycyjny BDM PKO BP.
Wprowadzenie regulacji dotyczących kredytowych walutowych nie odbije się znacznie na wynikach banków – przewidują analitycy.

Ubezpieczenia zależą od PZU

W ubezpieczeniach pod względem zysków liczą się, poza PZU, po trzy firmy w każdym segmencie. W ubezpieczeniach na życie są to Commercial Union, Amplico Life i Nationale-Nederlanden, towarzystwa na życie, które najwcześniej rozwinęły działalność w Polsce. W całym 2005 roku zarobiły łącznie 808 mln zł. Razem z wynikami PZU Życie (1,4 mld zł) dało to 98 proc. zysków całego sektora życiowego.
Dochody towarzystw mogłyby być jeszcze większe, ale wypłacają one coraz więcej świadczeń z tytułu zakończenia okresu ubezpieczenia w polisach na dożycie. To sprawia, że np. Amplico Life zanotowało o 13 mln zł mniejsze zyski niż rok temu. Rezultaty sektora mogą poprawić firmy, które zaczynają powoli wyprzedzać wymienionych powyżej potentatów pod względem przypisu składki np. Aegon czy Allianz.
W ubezpieczeniach majątkowych zyski pierwszej czwórki ubezpieczycieli, czyli PZU, Warty, Ergo Hestii i Allianz, to 98 proc. zysków całego sektora (to wyliczenie opiera się na danych nieuwzględniających niemal 1 mld zł dywidendy PZU Życie dla PZU SA, po zaliczeniu tej kwoty do sumy zysków ten wskaźnik spadnie).
Wszystko wskazuje na to, że zysk lidera całego sektora – grupy PZU – na koniec roku przekroczy 3 mld zł – o milard więcej niż szacowany zysk PKO BP.

Zyski do kieszeni akcjonariuszy

Lwia część zysków trafia do kieszeni akcjonariuszy, którzy dostają 80-90 proc. zarobionych kwot. Bank BPH aż 85 proc. ubiegłorocznego zysku, który przekroczył 1 mld zł, chce przeznaczyć na dywidendę. Akcjonariusze Pekao SA dostaną ponad 1,2 mld zł, czyli 81 proc. ubiegłorocznego zysku. Udziałowcy Commercial Union dostaną tylko ze spółki życiowej 406 mln zł dywidendy (wypłata będzie z kapitału rezerwowego, który zasili 367 mln zł zysku za 2005 rok). Z kolei udziałowcy ING Nationale-Nederlanden moga liczyć na 80-90 proc. ze 177 mln zł zysku za 2005 rok.

Oszczędność popłaca

Nieco ostrożniej szafują pieniędzmi potentaci: PKO BP i PZU SA. Największy bank detaliczny, który w ubiegłym roku zarobił 1,75 mld zł, oddał akcjonariuszom (głównie Skarbowi Państwa) 800 mln zł, czyli prawie połowę zysku. Czeka go obrona pozycji lidera po fuzji Pekao i Banku BPH, a do tego ma ambicje ekspansji w naszym regionie. Jest zainteresowany kupnem serbskiego Vojvodianska Banka i Panonska Banka. Najprawdopodobniej również 50 proc. zysków trafi do udziałowców PZU. Reszta pieniędzy ma zasilić kapitały firmy, które mogą być przeznaczone na kupno banku i towarzystw ubezpieczeniowych za granicą.
Konkurenci potentatów część zarobku przeznaczają na rozwój, głównie w rozwój sieci i kampanie reklamowe produktów dla klientów detalicznych. Ekspansje planuje Kredyt Bank, który już rozpoczął uruchomienie 120 placówek w ciągu najbliższych dwóch lat. Podobne plany mają m.in. Millennium Bank, ING Bank Śląski, a także Fortis Bank. Także Bank BPH mimo zbliżającej się fuzji z Pekao SA nadal inwestuje w rozwój. Dwa tygodnie temu rozpoczął kolejną kampanię w mediach, promującą konto Sezam Max. BPH nie zwalnia z budową sieci placówek partnerskich. Od piątku 26 maja ich liczba wynosi 450. Do końca roku ma ich powstać jeszcze 150. Rozwój sieci placówek i agentów planuje też większość ubezpieczycieli.

Prowizja jak skarb

Największym źródłem zarobku banków są opłaty i prowizje oraz odsetki od kredytów, choć udział marż w wypracowywanych wynikach zmniejsza się wraz ze stopami procentowymi. W ubezpieczeniach zarabia się głównie na ubezpieczeniach mienia, i to zarówno dla firm, jak i klientów indywidualnych.

Składki mogą być wyższe

B
anki podnoszą lub wprowadzają nowe opłaty dla klientów, mimo że zarabiają jak nigdy dotąd. W ubezpieczeniach podwyżki dopiero nas czekają, bo ewentualny wzrost wypłat odszkodowań za szkody osobowe mogłoby wziąć na siebie tylko PZU. Banki wiedzą, że najwięcej mogą zarobić na drobnych klientach, dlatego spadające marże rekompensują sobie rosnącymi opłatami i prowizjami. Pierwszą falę podwyżek przyniósł początek roku. Zmiany taryf zafundowały swoim klientom PKO BP, Bank BPH i ING Bank Śląski. Podrożało prowadzenie kont, przelewy, a nawet wypłaty gotówki w okienkach bankowych. Od czerwca Pekao SA wprowadził opłaty za przelew przez internet, mimo że pobiera wysoką opłatę za prowadzenie kont (8,50 zł za Eurokonto Standard i 1zł za każdy przelew internetowy). Banki wprowadzają także dodatkowe opłaty za karty debetowe dołączone do kont, to dodatkowy koszt 2-5 zł miesięcznie. W ubezpieczeniach nie było dotąd masowych podwyżek. Ceny rosną dla powodujących dużo szkód klientów. Ostrożni płacą coraz mniej, a towarzystwa organizują nowe promocje mające ich przyciągnąć. Niestety wysokie zyski nie oznaczają tańszych polis. Na obniżki mogłoby sobie pozwolić tylko PZU, które świetnie zarabia na działalności typowo ubezpieczeniowej (m.in. ponad 1 mld zł z ubezpieczeń na życie). Konkurenci są raczej niewiele ponad kreską i nie widać u nich możliwości obniżek składek, bez ryzyka pojawienia się strat. Mało tego za kilka miesięcy składki mogą wzrosnąć. Politycy chcą, żeby z polis OC komunikacyjnego pokrywać koszty leczenia ofiar wypadków.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MONIKA KRZEŚNIAK
MARCIN JAWORSKI
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA