REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dla kogo finansowe wsparcie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa ma charakter doraźny i udzielana jest w formie zwrotnej pożyczki. Ma o­na na celu dostarczenie źródeł finansowania na czas niezbędny do przygotowania skutecznego procesu likwidacji lub restrukturyzacji przedsiębiorstwa.
Mimo prowadzonej od lat prywatyzacji Skarb Państwa jest wciąż właścicielem różnej wielkości pakietów akcji i udziałów w ponad 1400 spółkach. Wiele z nich znajduje się w stanie upadłości. Kondycja finansowa innych zagraża możliwości kontynuowania przez nie działalności. Minister skarbu państwa zobowiązany jest nie tylko dbać o wartość posiadanego majątku. Musi również postępować zgodnie z polityką społeczno-gospodarczą rządu, która w sposób szczególny pozostaje wrażliwa na kwestie zatrudnienia. Dlatego też dnia 20 marca 2006 r. na podstawie rozporządzenia ministra skarbu państwa z dnia 30 stycznia 2006 r. w sprawie pomocy na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw (Dz.U. nr 34, poz. 239, zwane dalej rozporządzeniem) opublikowane zostało ogłoszenie o naborze wniosków o udzielenie wsparcia finansowego dla podmiotów znajdujących się w złej sytuacji ekonomicznej. Zgodnie z rozporządzeniem pomoc może być udzielona w dwóch wariantach, jako pomoc na ratowanie oraz restrukturyzację.

Podmioty uprawnione do pomocy

Pomoc na ratowanie i restrukturyzację ze środków Skarbu Pastwa skierowana jest do małych i średnich przedsiębiorstw, które dodatkowo spełniają następujące kryteria:
• Są spółkami z udziałem Skarbu Państwa lub zostały oddane do odpłatnego korzystania na mocy ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. nr 106, poz. 493 z późn. zm.);
• Prowadzą działalność co najmniej od 3 lat;
• Nie wchodzą w skład grupy kapitałowej, chyba że trudna sytuacja ekonomiczna jest efektem wewnętrznych problemów spółki i nie może być przez grupę przezwyciężona;
• Nie podlegają sektorowym wyłączeniom, określonym w par. 3 pkt 3 rozporządzenia;
• Od ostatniej pomocy na realizację procesu restrukturyzacji upłynęło co najmniej 10 lat.

MIEJSCE I TERMINY SKŁADANIA WNIOSKÓW
• Biuro do Spraw Pomocy Publicznej Ministerstwa Skarbu Państwa. Wnioski należy składać od 22 maja do 5 czerwca.
• Departament Projektów Restrukturyzacyjnych Agencji Rozwoju Przemysłu. Nabór wniosków w trybie ciągłym.

Obecnie obowiązująca definicja małego i średniego przedsiębiorcy, zaczerpnięta z prawa Unii Europejskiej, operuje kryteriami dwojakiego rodzaju: skalą działalności oraz strukturą własności. Aby przedsiębiorstwo zostało uznane za małe lub średnie, musi spełniać określone wymogi dotyczące wielkości zatrudnienia, przychodów i sumy bilansowej. Jednocześnie udział w kapitale lub liczba głosów posiadanych przez któregokolwiek z jego współwłaścicieli, uznawanego za dużego przedsiębiorcę lub będącego podmiotem publicznym, nie może przekroczyć 25 proc. W praktyce oznacza to, że każda ze spółek, w której Skarb Państwa posiada co najmniej 25 proc. udziału, jest wyłączona z pomocy oferowanej w ramach rozporządzenia. Ograniczenie to uniemożliwia uzyskanie wsparcia wielu przedsiębiorstwom, dlatego trwają prace legislacyjne mające na celu zmianę obowiązującego w tym zakresie prawa.

Wnioski o udzielenie pomocy, w przewidzianej przez rozporządzenie formie, wraz z wymaganymi załącznikami, należy składać w Ministerstwie Skarbu Państwa w terminie od 22 maja do 5 czerwca 2006 r.

Pomoc na ratowanie i restrukturyzację

Pomoc na ratowanie ma charakter doraźny i udzielana jest w formie zwrotnej pożyczki. Ma ona na celu dostarczenie źródeł finansowania na czas niezbędny do przygotowania skutecznego procesu likwidacji lub restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Okres, na jaki może zostać udzielona, nie powinien przekroczyć 6 miesięcy. Po 4 miesiącach od podpisania umowy o udzielnie pożyczki powinno nastąpić przedłożenie planu likwidacji przedsiębiorstwa lub jego restrukturyzacji. W innym przypadku należy dokonać zwrotu przyznanych środków finansowych.

Pomoc na restrukturyzację ma natomiast na celu przywrócenie przedsiębiorstwu zdolności do długoterminowego konkurowania na rynku. Może zostać udzielona w formie pożyczki, dotacji, dokapitalizowania lub przyznania preferencji w spłacie pożyczki na ratowanie. Przedsiębiorca ubiegający się o taką formę pomocy powinien wykazać w planie restrukturyzacji własne środki, które zamierza zaangażować w realizację planu naprawczego. Skala wdrażanych w wyniku restrukturyzacji zmian nie może ograniczać się jedynie do zamiany jednych źródeł finansowania na inne. Aby cały proces mógł zostać uznany za gwarantujący osiągnięcie ekonomicznej samowystarczalności, musi on w sposób istotny ingerować w prowadzoną przez przedsiębiorstwo działalność operacyjną.

Pomoc dla dużych przedsiębiorstw

Przedsiębiorcy niespełniający definicji małych lub średnich mogą ubiegać się o pomoc na ratowanie lub restrukturyzację od Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym. Pomoc od ARP ma charakter zwrotny, choć istnieją odstępstwa od tej reguły. Przypadkiem takim jest udzielenie wsparcia w postaci objęcia nowych udziałów lub akcji, jednak decyzja Agencji jest wtedy uzależniona od oceny perspektyw wzrostu wartości zaangażowanego kapitału oraz możliwości późniejszego wyjścia z inwestycji.

Istotne jest również, na jakim terenie przedsiębiorca funkcjonuje i ilu zatrudnia pracowników. Ważne jest, aby zaoferowane wsparcie nie prowadziło do istotnego zaburzenia konkurencji oraz nie przyczyniało się do funkcjonowania permanentnie nierentownych podmiotów.

Dawid Stolarek
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA