REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dla kogo finansowe wsparcie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa ma charakter doraźny i udzielana jest w formie zwrotnej pożyczki. Ma o­na na celu dostarczenie źródeł finansowania na czas niezbędny do przygotowania skutecznego procesu likwidacji lub restrukturyzacji przedsiębiorstwa.
Mimo prowadzonej od lat prywatyzacji Skarb Państwa jest wciąż właścicielem różnej wielkości pakietów akcji i udziałów w ponad 1400 spółkach. Wiele z nich znajduje się w stanie upadłości. Kondycja finansowa innych zagraża możliwości kontynuowania przez nie działalności. Minister skarbu państwa zobowiązany jest nie tylko dbać o wartość posiadanego majątku. Musi również postępować zgodnie z polityką społeczno-gospodarczą rządu, która w sposób szczególny pozostaje wrażliwa na kwestie zatrudnienia. Dlatego też dnia 20 marca 2006 r. na podstawie rozporządzenia ministra skarbu państwa z dnia 30 stycznia 2006 r. w sprawie pomocy na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw (Dz.U. nr 34, poz. 239, zwane dalej rozporządzeniem) opublikowane zostało ogłoszenie o naborze wniosków o udzielenie wsparcia finansowego dla podmiotów znajdujących się w złej sytuacji ekonomicznej. Zgodnie z rozporządzeniem pomoc może być udzielona w dwóch wariantach, jako pomoc na ratowanie oraz restrukturyzację.

Podmioty uprawnione do pomocy

Pomoc na ratowanie i restrukturyzację ze środków Skarbu Pastwa skierowana jest do małych i średnich przedsiębiorstw, które dodatkowo spełniają następujące kryteria:
• Są spółkami z udziałem Skarbu Państwa lub zostały oddane do odpłatnego korzystania na mocy ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. nr 106, poz. 493 z późn. zm.);
• Prowadzą działalność co najmniej od 3 lat;
• Nie wchodzą w skład grupy kapitałowej, chyba że trudna sytuacja ekonomiczna jest efektem wewnętrznych problemów spółki i nie może być przez grupę przezwyciężona;
• Nie podlegają sektorowym wyłączeniom, określonym w par. 3 pkt 3 rozporządzenia;
• Od ostatniej pomocy na realizację procesu restrukturyzacji upłynęło co najmniej 10 lat.

MIEJSCE I TERMINY SKŁADANIA WNIOSKÓW
• Biuro do Spraw Pomocy Publicznej Ministerstwa Skarbu Państwa. Wnioski należy składać od 22 maja do 5 czerwca.
• Departament Projektów Restrukturyzacyjnych Agencji Rozwoju Przemysłu. Nabór wniosków w trybie ciągłym.

Obecnie obowiązująca definicja małego i średniego przedsiębiorcy, zaczerpnięta z prawa Unii Europejskiej, operuje kryteriami dwojakiego rodzaju: skalą działalności oraz strukturą własności. Aby przedsiębiorstwo zostało uznane za małe lub średnie, musi spełniać określone wymogi dotyczące wielkości zatrudnienia, przychodów i sumy bilansowej. Jednocześnie udział w kapitale lub liczba głosów posiadanych przez któregokolwiek z jego współwłaścicieli, uznawanego za dużego przedsiębiorcę lub będącego podmiotem publicznym, nie może przekroczyć 25 proc. W praktyce oznacza to, że każda ze spółek, w której Skarb Państwa posiada co najmniej 25 proc. udziału, jest wyłączona z pomocy oferowanej w ramach rozporządzenia. Ograniczenie to uniemożliwia uzyskanie wsparcia wielu przedsiębiorstwom, dlatego trwają prace legislacyjne mające na celu zmianę obowiązującego w tym zakresie prawa.

Wnioski o udzielenie pomocy, w przewidzianej przez rozporządzenie formie, wraz z wymaganymi załącznikami, należy składać w Ministerstwie Skarbu Państwa w terminie od 22 maja do 5 czerwca 2006 r.

Pomoc na ratowanie i restrukturyzację

Pomoc na ratowanie ma charakter doraźny i udzielana jest w formie zwrotnej pożyczki. Ma ona na celu dostarczenie źródeł finansowania na czas niezbędny do przygotowania skutecznego procesu likwidacji lub restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Okres, na jaki może zostać udzielona, nie powinien przekroczyć 6 miesięcy. Po 4 miesiącach od podpisania umowy o udzielnie pożyczki powinno nastąpić przedłożenie planu likwidacji przedsiębiorstwa lub jego restrukturyzacji. W innym przypadku należy dokonać zwrotu przyznanych środków finansowych.

Pomoc na restrukturyzację ma natomiast na celu przywrócenie przedsiębiorstwu zdolności do długoterminowego konkurowania na rynku. Może zostać udzielona w formie pożyczki, dotacji, dokapitalizowania lub przyznania preferencji w spłacie pożyczki na ratowanie. Przedsiębiorca ubiegający się o taką formę pomocy powinien wykazać w planie restrukturyzacji własne środki, które zamierza zaangażować w realizację planu naprawczego. Skala wdrażanych w wyniku restrukturyzacji zmian nie może ograniczać się jedynie do zamiany jednych źródeł finansowania na inne. Aby cały proces mógł zostać uznany za gwarantujący osiągnięcie ekonomicznej samowystarczalności, musi on w sposób istotny ingerować w prowadzoną przez przedsiębiorstwo działalność operacyjną.

Pomoc dla dużych przedsiębiorstw

Przedsiębiorcy niespełniający definicji małych lub średnich mogą ubiegać się o pomoc na ratowanie lub restrukturyzację od Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym. Pomoc od ARP ma charakter zwrotny, choć istnieją odstępstwa od tej reguły. Przypadkiem takim jest udzielenie wsparcia w postaci objęcia nowych udziałów lub akcji, jednak decyzja Agencji jest wtedy uzależniona od oceny perspektyw wzrostu wartości zaangażowanego kapitału oraz możliwości późniejszego wyjścia z inwestycji.

Istotne jest również, na jakim terenie przedsiębiorca funkcjonuje i ilu zatrudnia pracowników. Ważne jest, aby zaoferowane wsparcie nie prowadziło do istotnego zaburzenia konkurencji oraz nie przyczyniało się do funkcjonowania permanentnie nierentownych podmiotów.

Dawid Stolarek
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

REKLAMA

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

REKLAMA

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA