REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informatyzacja mocno kuleje

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polskie firmy transportowe nie inwestują w informatykę i specjalistyczne oprogramowanie, które pozwalają znacznie zredukować koszty działalności. A to oznacza, że wkrótce możemy przegrać w walce z nowoczesnymi firmami zagranicznymi.
Opór w zarządach

Oferta profesjonalnego oprogramowania nie odbiega w niczym od tego, co mogą nabyć przedsiębiorcy za naszą zachodnią granicą. Podobnie jest ze sprzętem i liczbą firm oferujących swoje produkty. Barierą także nie powinna być cena, ponieważ w zależności od zaawansowania technologicznego i liczby obsługiwanych pojazdów waha się od 1 tys. do kilkuset tysięcy złotych. Każdy znajdzie więc coś na własną kieszeń.

REKLAMA

REKLAMA

Monitorowanie terminów, stanu technicznego pojazdów, komputerowe planowanie tras usprawniają działalność firmy i przynoszą zyski.

– W Polsce na wysokim poziomie pozostaje tylko analiza czasu pracy kierowców, czyli tachografów. Wynika to jednak nie tyle z wysokiej świadomości właścicieli firm, ale raczej ze strachu przed Państwową Inspekcją Pracy – wyjaśnia Jakub Gieruszczak z firmy 4Trans.

– Ogromnym problemem polskich firm jest przestarzały sprzęt i systemy operacyjne. Większość z nich bazuje jeszcze na Dosie i nie można zaadaptować do ich potrzeb nowoczesnych i rozbudowanych programów wymagających środowiska Windows czy Linux – dodaje Katarzyna Grzelak z firmy InterLAN.

Jej zdaniem podstawową barierą jest mimo wszystko cena, ponieważ sam fakt jakichkolwiek inwestycji innych niż w samochody wywołuje natychmiastowy opór w zarządach firm. Pozytywnym natomiast zjawiskiem jest fakt, że wszystkie zachodnie firmy wchodzące na nasz rynek oraz nowo powstające przedsiębiorstwa polskie przywiązują dużą wagę do systemów zarządzania.

Użytkownicy liczą zyski

Mimo dość trudnej sytuacji firm transportowych i wysokich cen paliwa wpływających na koszty użytkowania flot firmowych brak inwestycji w ich racjonalizację wydaje się niepokojący. Wszak dla każdego przedsiębiorstwa wiedza o tym, gdzie są aktualnie jego samochody, czy są bezpieczne oraz czy są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem, jest niezbędna. Natomiast monitorowanie wszelkich terminów, stanu technicznego pojazdów, komputerowe planowanie tras usprawnia działalność firmy i generuje natychmiastowe zyski liczone w tysiącach złotych.

REKLAMA

Tymczasem prawdziwą wartość i przydatność profesjonalnego i kompleksowego oprogramowania doceniają przedsiębiorcy, którzy nie bali się zainwestować kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dziś żaden nie żałuje wydanych pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Zainwestowaliśmy w najnowocześniejszy system nawigacji GPS i palmtopy dla kurierów ponad pół miliona złotych. W zamian za to jesteśmy dziś najnowocześniejszą i najsprawniejszą firmą kurierską – cały obieg dokumentów i zleceń ma formę elektroniczną, a miejsce aktualnego pobytu i czas dojazdu kuriera do celu możemy określać w metrach i minutach – mówi Paweł Tkaczyk, prezes X-press Couriers.

Ruch floty pod nadzorem

Równie zadowoleni z systemów wspomagających są pracownicy bezpośrednio zaangażowani w zarządzanie flotą samochodów.

– Zastosowanie systemu nawigacji satelitarnej bardzo uprościło i ułatwiło naszą pracę, mamy regularną wiedzę o miejscu pobytu naszych samochodów, a wieczorem szczegółowe raporty z całodniowej pracy kierowców. A od chwili zainstalowania tego systemu o połowę spadła wysokość rachunków telefonicznych w firmie, wliczając w to 2,5 tys. zł za abonament dla firmy Finder za obsługę 55 samochodów – mówi Robert Kaczmarek, dyspozytor w firmie Adampol z Zaścianek k. Białegostoku.

Mimo lekkiego kryzysu w branży transportowej, wysokich cen paliw i rosnącej konkurencji przewoźników zachodnich firmy informatyczne liczą na boom w swojej branży. Powodem do optymizmu jest właśnie rosnąca konkurencja, która wymusi na rodzimych przedsiębiorcach inwestycje w optymalizację działalności. Drugim czynnikiem, który wymusi zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w firmach (szczególnie GPS), jest stanowisko firm ubezpieczeniowych, które stosują duże preferencje dla samochodów, które mają zamontowane systemy monitorowania. Trzecim wreszcie powodem jest rozwój samych firm i całego rynku transportowego.

– W małych firmach czasem trudno zauważyć, jak wiele można poprawić dzięki informatyzacji zarządzania. Jeśli jednak przedsiębiorstwo rozwija się dynamicznie, to bardzo szybko pojawiają się „wąskie gardła” i szefowie dojrzewają do decyzji o zakupie systemów zarządzania – twierdzi Grzegorz Kowalski z MS Soft.


Lesław Kretowicz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

REKLAMA

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA