REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informatyzacja mocno kuleje

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polskie firmy transportowe nie inwestują w informatykę i specjalistyczne oprogramowanie, które pozwalają znacznie zredukować koszty działalności. A to oznacza, że wkrótce możemy przegrać w walce z nowoczesnymi firmami zagranicznymi.
Opór w zarządach

Oferta profesjonalnego oprogramowania nie odbiega w niczym od tego, co mogą nabyć przedsiębiorcy za naszą zachodnią granicą. Podobnie jest ze sprzętem i liczbą firm oferujących swoje produkty. Barierą także nie powinna być cena, ponieważ w zależności od zaawansowania technologicznego i liczby obsługiwanych pojazdów waha się od 1 tys. do kilkuset tysięcy złotych. Każdy znajdzie więc coś na własną kieszeń.

REKLAMA

REKLAMA

Monitorowanie terminów, stanu technicznego pojazdów, komputerowe planowanie tras usprawniają działalność firmy i przynoszą zyski.

– W Polsce na wysokim poziomie pozostaje tylko analiza czasu pracy kierowców, czyli tachografów. Wynika to jednak nie tyle z wysokiej świadomości właścicieli firm, ale raczej ze strachu przed Państwową Inspekcją Pracy – wyjaśnia Jakub Gieruszczak z firmy 4Trans.

– Ogromnym problemem polskich firm jest przestarzały sprzęt i systemy operacyjne. Większość z nich bazuje jeszcze na Dosie i nie można zaadaptować do ich potrzeb nowoczesnych i rozbudowanych programów wymagających środowiska Windows czy Linux – dodaje Katarzyna Grzelak z firmy InterLAN.

Jej zdaniem podstawową barierą jest mimo wszystko cena, ponieważ sam fakt jakichkolwiek inwestycji innych niż w samochody wywołuje natychmiastowy opór w zarządach firm. Pozytywnym natomiast zjawiskiem jest fakt, że wszystkie zachodnie firmy wchodzące na nasz rynek oraz nowo powstające przedsiębiorstwa polskie przywiązują dużą wagę do systemów zarządzania.

Użytkownicy liczą zyski

Mimo dość trudnej sytuacji firm transportowych i wysokich cen paliwa wpływających na koszty użytkowania flot firmowych brak inwestycji w ich racjonalizację wydaje się niepokojący. Wszak dla każdego przedsiębiorstwa wiedza o tym, gdzie są aktualnie jego samochody, czy są bezpieczne oraz czy są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem, jest niezbędna. Natomiast monitorowanie wszelkich terminów, stanu technicznego pojazdów, komputerowe planowanie tras usprawnia działalność firmy i generuje natychmiastowe zyski liczone w tysiącach złotych.

REKLAMA

Tymczasem prawdziwą wartość i przydatność profesjonalnego i kompleksowego oprogramowania doceniają przedsiębiorcy, którzy nie bali się zainwestować kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dziś żaden nie żałuje wydanych pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Zainwestowaliśmy w najnowocześniejszy system nawigacji GPS i palmtopy dla kurierów ponad pół miliona złotych. W zamian za to jesteśmy dziś najnowocześniejszą i najsprawniejszą firmą kurierską – cały obieg dokumentów i zleceń ma formę elektroniczną, a miejsce aktualnego pobytu i czas dojazdu kuriera do celu możemy określać w metrach i minutach – mówi Paweł Tkaczyk, prezes X-press Couriers.

Ruch floty pod nadzorem

Równie zadowoleni z systemów wspomagających są pracownicy bezpośrednio zaangażowani w zarządzanie flotą samochodów.

– Zastosowanie systemu nawigacji satelitarnej bardzo uprościło i ułatwiło naszą pracę, mamy regularną wiedzę o miejscu pobytu naszych samochodów, a wieczorem szczegółowe raporty z całodniowej pracy kierowców. A od chwili zainstalowania tego systemu o połowę spadła wysokość rachunków telefonicznych w firmie, wliczając w to 2,5 tys. zł za abonament dla firmy Finder za obsługę 55 samochodów – mówi Robert Kaczmarek, dyspozytor w firmie Adampol z Zaścianek k. Białegostoku.

Mimo lekkiego kryzysu w branży transportowej, wysokich cen paliw i rosnącej konkurencji przewoźników zachodnich firmy informatyczne liczą na boom w swojej branży. Powodem do optymizmu jest właśnie rosnąca konkurencja, która wymusi na rodzimych przedsiębiorcach inwestycje w optymalizację działalności. Drugim czynnikiem, który wymusi zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w firmach (szczególnie GPS), jest stanowisko firm ubezpieczeniowych, które stosują duże preferencje dla samochodów, które mają zamontowane systemy monitorowania. Trzecim wreszcie powodem jest rozwój samych firm i całego rynku transportowego.

– W małych firmach czasem trudno zauważyć, jak wiele można poprawić dzięki informatyzacji zarządzania. Jeśli jednak przedsiębiorstwo rozwija się dynamicznie, to bardzo szybko pojawiają się „wąskie gardła” i szefowie dojrzewają do decyzji o zakupie systemów zarządzania – twierdzi Grzegorz Kowalski z MS Soft.


Lesław Kretowicz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA