REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informatyzacja mocno kuleje

REKLAMA

Polskie firmy transportowe nie inwestują w informatykę i specjalistyczne oprogramowanie, które pozwalają znacznie zredukować koszty działalności. A to oznacza, że wkrótce możemy przegrać w walce z nowoczesnymi firmami zagranicznymi.
Opór w zarządach

Oferta profesjonalnego oprogramowania nie odbiega w niczym od tego, co mogą nabyć przedsiębiorcy za naszą zachodnią granicą. Podobnie jest ze sprzętem i liczbą firm oferujących swoje produkty. Barierą także nie powinna być cena, ponieważ w zależności od zaawansowania technologicznego i liczby obsługiwanych pojazdów waha się od 1 tys. do kilkuset tysięcy złotych. Każdy znajdzie więc coś na własną kieszeń.

REKLAMA

REKLAMA

Monitorowanie terminów, stanu technicznego pojazdów, komputerowe planowanie tras usprawniają działalność firmy i przynoszą zyski.

– W Polsce na wysokim poziomie pozostaje tylko analiza czasu pracy kierowców, czyli tachografów. Wynika to jednak nie tyle z wysokiej świadomości właścicieli firm, ale raczej ze strachu przed Państwową Inspekcją Pracy – wyjaśnia Jakub Gieruszczak z firmy 4Trans.

– Ogromnym problemem polskich firm jest przestarzały sprzęt i systemy operacyjne. Większość z nich bazuje jeszcze na Dosie i nie można zaadaptować do ich potrzeb nowoczesnych i rozbudowanych programów wymagających środowiska Windows czy Linux – dodaje Katarzyna Grzelak z firmy InterLAN.

Jej zdaniem podstawową barierą jest mimo wszystko cena, ponieważ sam fakt jakichkolwiek inwestycji innych niż w samochody wywołuje natychmiastowy opór w zarządach firm. Pozytywnym natomiast zjawiskiem jest fakt, że wszystkie zachodnie firmy wchodzące na nasz rynek oraz nowo powstające przedsiębiorstwa polskie przywiązują dużą wagę do systemów zarządzania.

Użytkownicy liczą zyski

Mimo dość trudnej sytuacji firm transportowych i wysokich cen paliwa wpływających na koszty użytkowania flot firmowych brak inwestycji w ich racjonalizację wydaje się niepokojący. Wszak dla każdego przedsiębiorstwa wiedza o tym, gdzie są aktualnie jego samochody, czy są bezpieczne oraz czy są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem, jest niezbędna. Natomiast monitorowanie wszelkich terminów, stanu technicznego pojazdów, komputerowe planowanie tras usprawnia działalność firmy i generuje natychmiastowe zyski liczone w tysiącach złotych.

REKLAMA

Tymczasem prawdziwą wartość i przydatność profesjonalnego i kompleksowego oprogramowania doceniają przedsiębiorcy, którzy nie bali się zainwestować kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dziś żaden nie żałuje wydanych pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Zainwestowaliśmy w najnowocześniejszy system nawigacji GPS i palmtopy dla kurierów ponad pół miliona złotych. W zamian za to jesteśmy dziś najnowocześniejszą i najsprawniejszą firmą kurierską – cały obieg dokumentów i zleceń ma formę elektroniczną, a miejsce aktualnego pobytu i czas dojazdu kuriera do celu możemy określać w metrach i minutach – mówi Paweł Tkaczyk, prezes X-press Couriers.

Ruch floty pod nadzorem

Równie zadowoleni z systemów wspomagających są pracownicy bezpośrednio zaangażowani w zarządzanie flotą samochodów.

– Zastosowanie systemu nawigacji satelitarnej bardzo uprościło i ułatwiło naszą pracę, mamy regularną wiedzę o miejscu pobytu naszych samochodów, a wieczorem szczegółowe raporty z całodniowej pracy kierowców. A od chwili zainstalowania tego systemu o połowę spadła wysokość rachunków telefonicznych w firmie, wliczając w to 2,5 tys. zł za abonament dla firmy Finder za obsługę 55 samochodów – mówi Robert Kaczmarek, dyspozytor w firmie Adampol z Zaścianek k. Białegostoku.

Mimo lekkiego kryzysu w branży transportowej, wysokich cen paliw i rosnącej konkurencji przewoźników zachodnich firmy informatyczne liczą na boom w swojej branży. Powodem do optymizmu jest właśnie rosnąca konkurencja, która wymusi na rodzimych przedsiębiorcach inwestycje w optymalizację działalności. Drugim czynnikiem, który wymusi zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w firmach (szczególnie GPS), jest stanowisko firm ubezpieczeniowych, które stosują duże preferencje dla samochodów, które mają zamontowane systemy monitorowania. Trzecim wreszcie powodem jest rozwój samych firm i całego rynku transportowego.

– W małych firmach czasem trudno zauważyć, jak wiele można poprawić dzięki informatyzacji zarządzania. Jeśli jednak przedsiębiorstwo rozwija się dynamicznie, to bardzo szybko pojawiają się „wąskie gardła” i szefowie dojrzewają do decyzji o zakupie systemów zarządzania – twierdzi Grzegorz Kowalski z MS Soft.


Lesław Kretowicz
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

REKLAMA

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA