REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie e-Podatki według resortu finansów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od połowy sierpnia polscy przedsiębiorcy będą mogli - a niektórzy nawet musieli - składać deklaracje podatkowe przez internet. Nad systemem elektronicznych podatków pracuje Ministerstwo Finansów.
Codziennie między polskimi firmami a urzędami skarbowymi krąży tysiące deklaracji podatkowych. VAT, CIT, PIT, podatek od czynności cywilnoprawnych, akcyza, deklaracje miesięczne, roczne - dziesiątki tysięcy stron papieru, setki hektarów wyciętych lasów. Papiery krążą, choć dziś jest to już anachronizm - większość firm ma systemy elektroniczne, które wypełniają wszystkie druki. Trzeba je właściwie tylko wydrukować, podpisać i wysłać. Potem w urzędzie skarbowym zachodzi odwrotny proces - "papierowe" deklaracje mozolnie wklepuje się do systemów komputerowych.
Na zachodzie Europy czy w USA standardem jest już elektroniczne rozliczanie podatków. Spośród nowych członków UE prym wiedzie Estonia - tam nawet ponad połowa firm rozlicza się przez internet.
Ministerstwo Finansów zapowiada, że niedługo także Polska dołączy do krajów, których podatnicy mogą składać elektroniczne deklaracje. Resort pracuje nad wieloletnim programem e-Podatki. Za pomocą internetu podatnicy mieliby także dostęp do wszelkich informacji podatkowych - ogólnych (zmiany w prawie itp.) oraz indywidualnych (związanych z jego własnymi rozliczeniami). Wszystko byłoby w centralnej bazie danych.
Korzyści? Wygoda dla podatników. A administracja podatkowa zyskałaby nowe narzędzia informatyczne pozwalające na szybszą obsługę podatnika oraz na sprawne gromadzenie i analizę wszelkich informacji na jego temat. Resort liczy, że poprawi to skuteczność organów podatkowych (w tym zwiększy trafność typowania podatników do kontroli).
Na początek kilka tysięcy
Osoby prywatne na złożenie PIT-a online poczekają jeszcze długo - zakończenie całego programu e-Podatki przewidziano dopiero na 2012 r. Najszybciej Ministerstwo Finansów chce wprowadzić projekt e-Deklaracje, czyli część adresowaną do przedsiębiorców. Pierwsze usługi spod znaku e-Deklaracji ruszą już za kilka miesięcy, a cały system dla przedsiębiorców ma być gotowy do końca przyszłego roku.
Już od połowy sierpnia w ten sposób zacznie się rozliczać ok. 7,5 tys. dużych podatników obsługiwanych przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe. To głównie wielkie korporacje, banki, firmy ubezpieczeniowe. Taki obowiązek nakłada na nie ordynacja podatkowa. Pozostałe firmy zrobią, jak zechcą. Ilu z około 2 mln przedsiębiorców-podatników zdecyduje się na składanie deklaracji przez sieć? - Lawiny pewnie nie będzie - spodziewa się Grzegorz Fiuk, twórca koncepcji e-Podatków w Ministerstwie Finansów. - Drobny usługodawca, np. szewc czy fryzjer, który w pracy nie używa komputera, na pewno nie rzuci się na te nowinki. Ale oferta jest adresowana przede wszystkim do sporych przedsiębiorstw, które nie mają większych barier mentalnych ani problemów technologicznych - mówi Fiuk.
Ministerstwo prognozuje, że w przyszłym roku z e-Deklaracji będzie korzystać 35 tys. przedsiębiorców. W roku 2009 ma ich być już około 600 tys. Resort finansów szacuje, że wtedy co czwarta miesięczna deklaracja CIT-2 i co piąta roczna deklaracja CIT-8 (mówią o wysokości dochodu lub straty firmy) będzie w Polsce składana drogą elektroniczną.
Nie będzie drugiego Płatnika
Jak resort wyobraża sobie działanie systemu e-Deklaracje? Ma on obsługiwać deklaracje CIT, PIT, VAT, NIP, PCC. Przedsiębiorcy będą mogli składać elektroniczne deklaracje podatkowe na dwa sposoby. Po pierwsze, wypełnić u siebie na komputerze pobrany z internetu albo z płyty CD formularz i odesłać go e-mailem (wersja raczej dla podatników rozliczających się sporadycznie). Po drugie, za pomocą firmowego informatycznego systemu finansowo-księgowego. - Dziś system finansowy tworzy dokument z danymi, drukuje go, ktoś to w firmie podpisuje i wysyła do urzędu skarbowego pocztą. Ten sam dokument może pozostać w formie pliku, który pocztą elektroniczną powędruje wprost do urzędu - tłumaczą urzędnicy ministerstwa. Ten właśnie sposób będzie zapewne najczęściej wykorzystywany przez przedsiębiorców.
Wysyłane deklaracje i dokumenty będą musiały być opatrzone tzw. bezpiecznym podpisem elektronicznym - takim, który według prawa jest równorzędny z odręcznym. Ma to zapewnić pełną wiarygodność dokumentu i dać gwarancję, że nikt niepowołany nie zmienił jego treści. Dla przedsiębiorcy oznacza to konieczność wyrobienia sobie takiego e-podpisu. Obecnie oferują go w Polsce cztery firmy. Za odpowiedni zestaw (czytnik, karta z certyfikatem) liczą sobie kilkaset złotych.
Czy konieczność posiadania e-podpisu nie będzie barierą dla przedsiębiorców? Wprowadzone w zeszłym roku faktury elektroniczne nie cieszą się popularnością - zdaniem niektórych ekspertów właśnie przez obowiązek opatrywania ich bezpiecznym e-podpisem. Ministerstwo nie widzi jednak problemu. Powołuje się na inne, dobrze działające rozwiązanie - w podobny sposób Generalny Inspektorat Informacji Finansowej przyjmuje z banków obowiązkowe informacje o dużych transakcjach. Napływa ich około 2 mln miesięcznie, wszystkie z bezpiecznym e-podpisem.
- Korespondencja elektroniczna musi być dobrze zabezpieczona, choćby po to, żeby np. urząd skarbowy nie wysłał zwrotu podatku na konto bankowe jakiegoś oszusta podszywającego się pod firmę. Używanie e-podpisu jest proste: wsadzamy kartę do czytnika, podajemy PIN i gotowe - uważa Fiuk. - Raz kupiony e-podpis będzie można używać nie tylko do e-podatków, ale także do wielu innych czynności. E-podpis się upowszechni, a jego cena spadnie - dodaje.
Gdy elektroniczna deklaracja wpłynie, podatnik otrzyma zwrotnym e-mailem potwierdzenie z nadanym sprawie numerem referencyjnym. W ten sposób resort chce sprawić, by przedsiębiorcy nieufni wobec techniki cyfrowej nie obawiali się, że ich deklaracja nie dotarła do urzędu czy utknęła gdzieś w internecie.
Urzędnicy MF podkreślają, że system e-podatków jest budowany według innej logiki niż np. obowiązujący system elektronicznych rozliczeń z ZUS (w którym każda firma składająca elektroniczne deklaracje musi korzystać ze specjalnego programu Płatnik produkowanego przez Prokom). - Ministerstwo tylko zdefiniuje i opublikuje standardy techniczne i formaty przesyłania danych. Będzie je mógł obsłużyć dowolny system finansowo-księgowy. Wystarczy, że jego producent doda odpowiednią funkcję do swojego oprogramowania - mówi Grzegorz Fiuk. - Jedyne, co przedsiębiorca musi mieć, to dostęp do internetu i bezpieczny podpis elektroniczny. Na pewno przechodzenie na elektroniczne rozliczenia podatków nie będzie dla firm kłopotliwe.
Oprócz składania deklaracji podatkowych przedsiębiorcy będą mogli wysyłać internetem także inne dokumenty, np. podania.
Portal z informacjami
Ministerstwo zamierza także oddać podatnikom do dyspozycji internetowy portal podatkowy z bazą informacji i aktualnościami związanymi z podatkami. Przedsiębiorcy będą mogli zaprenumerować sobie elektroniczne newslettery z informacjami na tematy prawnopodatkowe, sygnałami o zmianach w prawie lub zbliżających się terminach składania deklaracji, wnoszenia płatności itp. Jeśli kogoś interesuje np. VAT w budownictwie, to system będzie mu wysyłał informacje, ilekroć coś się zmieni w tej kwestii.
System e-Deklaracje będzie także pozwalał przedsiębiorcy na śledzenie w internecie stanu jego sprawy, umożliwiał dostęp do informacji o saldzie jego rozliczeń z administracja skarbową itp. Dostęp do indywidualnego konta przedsiębiorcy na portalu będzie zapewne chroniony loginem i hasłem.
-To wszystko rzeczywiście może pomóc - uważa Wojciech Wach, szef działu podatkowego PTC, operatora sieci komórkowej Era. Co jeszcze taki system powinien zawierać? - Przydałoby się, by na takim portalu przedsiębiorcy mieli wgląd w projekty ustaw, i to jeszcze w trakcie ich opracowywania w Ministerstwie Finansów - mówi Wach. Dodaje, że przydałaby się także możliwość składania deklaracji podatku od nieruchomości przez internet. Podatek ten płacony jest w gminach, a takie firmy jak PTC mają nieruchomości rozsiane po całej Polsce.
Pieniądze z Unii
Aby zrealizować te zamierzenia, Ministerstwo Finansów będzie musiało wydać 152 mln zł tylko na sam system e-Deklaracje. Potem jego eksploatacja będzie pochłaniać 32 mln zł rocznie. Większość pieniędzy na projekt - 105 mln zł - wpłynie jednak z funduszy unijnych.
Koszty całej informatyzacji podatków w Polsce będą dużo większe. Jakie? Ministerstwo nie podejmuje się ich szacować. - Można się spotkać z szacunkami opiewającymi nawet na 1,5 mld zł, ale jest za wcześnie, by operować sensacyjnymi kwotami. Dużo zależy od tego, jaki będzie ostatecznie model podatków w Polsce i jak daleko pójdą reformy. Nakładamy informatykę na istniejący system prawny, a ten może się zmieniać. Być może rejestr podatników NIP będzie głównym systemem identyfikacji przedsiębiorców w Polsce. Może zamiast NIP-ów krajowych będziemy mieli jeden NIP europejski - mówi Fiuk.
Jak dodaje, wiele kosztów związanych z informatyzacją ministerstwo i tak musiałoby ponieść. Dziś w resorcie finansów działa 240 różnych systemów informatycznych, z których wiele nawet nie współpracuje ze sobą. To wszystko musi zostać unowocześnione, zunifikowane i scentralizowane.
W resorcie finansów trwa właśnie przetarg związany z projektem e-Deklaracje - ministerstwo wybiera wykonawcę tzw. architektury systemu wśród sześciu firm informatyczno-konsultingowych. Zwycięzca ma być wyłoniony jeszcze w marcu. Potem będą kolejne przetargi. Równocześnie ministerstwo prowadzi wewnętrzny pilotaż tych usług elektronicznych, które chce uruchomić już w sierpniu (i których start nie zależy od rozstrzygnięcia przetargu).
W ostatni wtorek Grzegorz Fiuk, odpowiedzialny dotąd za e-Deklaracje, nieoczekiwanie przestał być dyrektorem Departamentu Informatyki w MF. Czy i jak wpłynie to na realizację projektu?

Zbigniew Domaszewicz, Rafał Zasuń
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA