REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karne odsetki za spóźnione sprawozdanie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do końca marca importerzy i wytwórcy produktów w opakowaniach muszą wnieść opłatę produktową. Ci, którzy tego nie uczynią, muszą liczyć się z karnymi odsetkami.
Obowiązki przedsiębiorców związane z uiszczaniem opłaty produktowej, a także zasady jej ustalania i pobierania określa ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami (...). Nakłada ona na importerów i wytwórców produktów w opakowaniach obowiązek przedstawienia marszałkowi województwa rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty z podziałem na rodzaje opakowań lub ich masy.
Kto ma obowiązek

REKLAMA

– Każdy, kto wprowadza na rynek produkty w opakowaniach, musi ponosić opłatę produktową. W przypadku działalności handlowej ważna jest powierzchnia obiektu – wyjaśnia Monika Suchta z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

REKLAMA

Magdalena Lewandowska z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego wylicza, że opłacie produktowej podlegają zarówno producent dużego zakładu, np. producent odzieży, właściciel supermarketu, jak i importer sprowadzający w niewielkich ilościach materiały na własne potrzeby, hurtownia dokładająca własne opakowania do pakowania towarów innych przedsiębiorców. Ale nie wszyscy przedsiębiorcy będą musieli ponosić opłatę produktową.

– Od 1 styczna 2005 roku przedsiębiorca nie wnosi opłaty produktowej, której łączna roczna wysokość dla opakowań i produktów wymienionych w załącznikach do ustawy nie przekracza 50 złotych – tłumaczy Magdalena Lewandowska. Dodaje, że nie zwalnia to przedsiębiorcy z prowadzenia wewnętrznej ewidencji opakowań oraz ze złożenia sprawozdania za dany rok.

Jakie sankcje

REKLAMA

Nie wszyscy przedsiębiorcy wywiązują się z tych obowiązków. W takiej sytuacji marszałek wydaje decyzję, w której określa wysokość należnej opłaty wraz z odsetkami. Przedsiębiorca ma już tylko 14 dni na uregulowanie należności, a jeśli ponownie tego nie zrobi, to do tej kwoty zostanie doliczone jeszcze 50 proc. niezapłaconej opłaty produktowej.

Większość przedsiębiorców wywiązuje się z ustawowych obowiązków.
– Kontrolujemy co prawda tylko część zobowiązanych do tego przedsiębiorców, ale wśród nich nie odnotowaliśmy przypadku, aby ktoś nie uiścił opłaty produktowej – mówi Monika Janik, naczelnik Wydziału Inspekcji Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Krakowie. Jej zdaniem karę grzywny można też nałożyć takiemu przedsiębiorstwu, które nie przekazuje odpowiednich dokumentów – np. że ma umowę z organizacją odzysku. Jednak przy pierwszej kontroli, która wykaże taki brak, daje się tylko pouczenie – tzw. zarządzenie pokontrolne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Problemy z wyliczaniem

Ponieważ opłatę produktową naliczają sobie sami przedsiębiorcy, uwzględniając ilość odpadów, których nie poddali odzyskowi lub recyklingowi na wymaganym poziomie, mogą mieć z tym pewne problemy. Jednak jeżeli przedsiębiorca dokonał recyklingu i odzysku we wskazanej normie, to nie ponosi opłaty produktowej. Musi jednak przedstawić wojewodzie odpowiedni dokument potwierdzający ten stan.
Z informacji, które przekazał Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, wynika, że podstawowe trudności w tym zakresie to m.in. brak wiedzy przedsiębiorców na temat tych regulacji, nieterminowość składania sprawozdań lub ich brak czy też niepoprawne wykazywanie danych w składanych sprawozdaniach. W związku z tym marszałek województwa mazowieckiego w 2004 i 2005 roku wszczął 89 postępowań administracyjnych do decyzji określających wysokość należnej opłaty produktowej.

W jaki sposób sobie z tym radzić? Najprościej jest zlecić recykling i odzysk odpowiedniej organizacji, która się tym zajmuje. W ten sposób cała odpowiedzialność za ponoszenie opłaty produktowej i wszystkich formalności z tym związanych zostanie przekazana właśnie takiemu podmiotowi. Jednak jak zaznacza Monika Suchta, przedsiębiorcy są zobowiązani do przesłania marszałkowi województwa zawiadomienia, w którym to właśnie informują, że podpisali taką umowę z daną organizacją odzysku.

JAKIE INFORMACJE W SPRAWOZDANIU

• Nazwę i siedzibę lub imię i nazwisko oraz adres przedsiębiorcy.
• Masę lub ilość opakowań, w których sprzedano produkty, z podziałem na poszczególne ich rodzaje.
• Masę lub ilość odzyskanych i poddanych recyklingowi odpadów opakowaniowych z podziałem na poszczególne ich rodzaje.
• Osiągnięte poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, z podziałem na poszczególne ich rodzaje.

KTO MA OBOWIĄZEK WNOSIĆ OPŁATY

• Przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807),
• Przedsiębiorcy pakujący i wprowadzający na rynek krajowy produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę,
• Przedsiębiorcy zlecający wytworzenie produktu i umieszczający swój znak na produkcie,
• Przedsiębiorcy prowadzący jednostki handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2 lub prowadzący jednostki handlowe o łącznej powierzchni 5000 m2, sprzedający produkty tam pakowane.

 Łukasz Kuligowski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA