REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karne odsetki za spóźnione sprawozdanie

REKLAMA

Do końca marca importerzy i wytwórcy produktów w opakowaniach muszą wnieść opłatę produktową. Ci, którzy tego nie uczynią, muszą liczyć się z karnymi odsetkami.
Obowiązki przedsiębiorców związane z uiszczaniem opłaty produktowej, a także zasady jej ustalania i pobierania określa ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami (...). Nakłada ona na importerów i wytwórców produktów w opakowaniach obowiązek przedstawienia marszałkowi województwa rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty z podziałem na rodzaje opakowań lub ich masy.
Kto ma obowiązek

– Każdy, kto wprowadza na rynek produkty w opakowaniach, musi ponosić opłatę produktową. W przypadku działalności handlowej ważna jest powierzchnia obiektu – wyjaśnia Monika Suchta z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Magdalena Lewandowska z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego wylicza, że opłacie produktowej podlegają zarówno producent dużego zakładu, np. producent odzieży, właściciel supermarketu, jak i importer sprowadzający w niewielkich ilościach materiały na własne potrzeby, hurtownia dokładająca własne opakowania do pakowania towarów innych przedsiębiorców. Ale nie wszyscy przedsiębiorcy będą musieli ponosić opłatę produktową.

– Od 1 styczna 2005 roku przedsiębiorca nie wnosi opłaty produktowej, której łączna roczna wysokość dla opakowań i produktów wymienionych w załącznikach do ustawy nie przekracza 50 złotych – tłumaczy Magdalena Lewandowska. Dodaje, że nie zwalnia to przedsiębiorcy z prowadzenia wewnętrznej ewidencji opakowań oraz ze złożenia sprawozdania za dany rok.

Jakie sankcje

Nie wszyscy przedsiębiorcy wywiązują się z tych obowiązków. W takiej sytuacji marszałek wydaje decyzję, w której określa wysokość należnej opłaty wraz z odsetkami. Przedsiębiorca ma już tylko 14 dni na uregulowanie należności, a jeśli ponownie tego nie zrobi, to do tej kwoty zostanie doliczone jeszcze 50 proc. niezapłaconej opłaty produktowej.

REKLAMA

Większość przedsiębiorców wywiązuje się z ustawowych obowiązków.
– Kontrolujemy co prawda tylko część zobowiązanych do tego przedsiębiorców, ale wśród nich nie odnotowaliśmy przypadku, aby ktoś nie uiścił opłaty produktowej – mówi Monika Janik, naczelnik Wydziału Inspekcji Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Krakowie. Jej zdaniem karę grzywny można też nałożyć takiemu przedsiębiorstwu, które nie przekazuje odpowiednich dokumentów – np. że ma umowę z organizacją odzysku. Jednak przy pierwszej kontroli, która wykaże taki brak, daje się tylko pouczenie – tzw. zarządzenie pokontrolne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Problemy z wyliczaniem

Ponieważ opłatę produktową naliczają sobie sami przedsiębiorcy, uwzględniając ilość odpadów, których nie poddali odzyskowi lub recyklingowi na wymaganym poziomie, mogą mieć z tym pewne problemy. Jednak jeżeli przedsiębiorca dokonał recyklingu i odzysku we wskazanej normie, to nie ponosi opłaty produktowej. Musi jednak przedstawić wojewodzie odpowiedni dokument potwierdzający ten stan.
Z informacji, które przekazał Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, wynika, że podstawowe trudności w tym zakresie to m.in. brak wiedzy przedsiębiorców na temat tych regulacji, nieterminowość składania sprawozdań lub ich brak czy też niepoprawne wykazywanie danych w składanych sprawozdaniach. W związku z tym marszałek województwa mazowieckiego w 2004 i 2005 roku wszczął 89 postępowań administracyjnych do decyzji określających wysokość należnej opłaty produktowej.

W jaki sposób sobie z tym radzić? Najprościej jest zlecić recykling i odzysk odpowiedniej organizacji, która się tym zajmuje. W ten sposób cała odpowiedzialność za ponoszenie opłaty produktowej i wszystkich formalności z tym związanych zostanie przekazana właśnie takiemu podmiotowi. Jednak jak zaznacza Monika Suchta, przedsiębiorcy są zobowiązani do przesłania marszałkowi województwa zawiadomienia, w którym to właśnie informują, że podpisali taką umowę z daną organizacją odzysku.

JAKIE INFORMACJE W SPRAWOZDANIU

• Nazwę i siedzibę lub imię i nazwisko oraz adres przedsiębiorcy.
• Masę lub ilość opakowań, w których sprzedano produkty, z podziałem na poszczególne ich rodzaje.
• Masę lub ilość odzyskanych i poddanych recyklingowi odpadów opakowaniowych z podziałem na poszczególne ich rodzaje.
• Osiągnięte poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, z podziałem na poszczególne ich rodzaje.

KTO MA OBOWIĄZEK WNOSIĆ OPŁATY

• Przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807),
• Przedsiębiorcy pakujący i wprowadzający na rynek krajowy produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę,
• Przedsiębiorcy zlecający wytworzenie produktu i umieszczający swój znak na produkcie,
• Przedsiębiorcy prowadzący jednostki handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2 lub prowadzący jednostki handlowe o łącznej powierzchni 5000 m2, sprzedający produkty tam pakowane.

 Łukasz Kuligowski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

REKLAMA

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA