REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karne odsetki za spóźnione sprawozdanie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do końca marca importerzy i wytwórcy produktów w opakowaniach muszą wnieść opłatę produktową. Ci, którzy tego nie uczynią, muszą liczyć się z karnymi odsetkami.
Obowiązki przedsiębiorców związane z uiszczaniem opłaty produktowej, a także zasady jej ustalania i pobierania określa ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami (...). Nakłada ona na importerów i wytwórców produktów w opakowaniach obowiązek przedstawienia marszałkowi województwa rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty z podziałem na rodzaje opakowań lub ich masy.
Kto ma obowiązek

– Każdy, kto wprowadza na rynek produkty w opakowaniach, musi ponosić opłatę produktową. W przypadku działalności handlowej ważna jest powierzchnia obiektu – wyjaśnia Monika Suchta z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Magdalena Lewandowska z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego wylicza, że opłacie produktowej podlegają zarówno producent dużego zakładu, np. producent odzieży, właściciel supermarketu, jak i importer sprowadzający w niewielkich ilościach materiały na własne potrzeby, hurtownia dokładająca własne opakowania do pakowania towarów innych przedsiębiorców. Ale nie wszyscy przedsiębiorcy będą musieli ponosić opłatę produktową.

– Od 1 styczna 2005 roku przedsiębiorca nie wnosi opłaty produktowej, której łączna roczna wysokość dla opakowań i produktów wymienionych w załącznikach do ustawy nie przekracza 50 złotych – tłumaczy Magdalena Lewandowska. Dodaje, że nie zwalnia to przedsiębiorcy z prowadzenia wewnętrznej ewidencji opakowań oraz ze złożenia sprawozdania za dany rok.

Jakie sankcje

Nie wszyscy przedsiębiorcy wywiązują się z tych obowiązków. W takiej sytuacji marszałek wydaje decyzję, w której określa wysokość należnej opłaty wraz z odsetkami. Przedsiębiorca ma już tylko 14 dni na uregulowanie należności, a jeśli ponownie tego nie zrobi, to do tej kwoty zostanie doliczone jeszcze 50 proc. niezapłaconej opłaty produktowej.

REKLAMA

Większość przedsiębiorców wywiązuje się z ustawowych obowiązków.
– Kontrolujemy co prawda tylko część zobowiązanych do tego przedsiębiorców, ale wśród nich nie odnotowaliśmy przypadku, aby ktoś nie uiścił opłaty produktowej – mówi Monika Janik, naczelnik Wydziału Inspekcji Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Krakowie. Jej zdaniem karę grzywny można też nałożyć takiemu przedsiębiorstwu, które nie przekazuje odpowiednich dokumentów – np. że ma umowę z organizacją odzysku. Jednak przy pierwszej kontroli, która wykaże taki brak, daje się tylko pouczenie – tzw. zarządzenie pokontrolne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Problemy z wyliczaniem

Ponieważ opłatę produktową naliczają sobie sami przedsiębiorcy, uwzględniając ilość odpadów, których nie poddali odzyskowi lub recyklingowi na wymaganym poziomie, mogą mieć z tym pewne problemy. Jednak jeżeli przedsiębiorca dokonał recyklingu i odzysku we wskazanej normie, to nie ponosi opłaty produktowej. Musi jednak przedstawić wojewodzie odpowiedni dokument potwierdzający ten stan.
Z informacji, które przekazał Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, wynika, że podstawowe trudności w tym zakresie to m.in. brak wiedzy przedsiębiorców na temat tych regulacji, nieterminowość składania sprawozdań lub ich brak czy też niepoprawne wykazywanie danych w składanych sprawozdaniach. W związku z tym marszałek województwa mazowieckiego w 2004 i 2005 roku wszczął 89 postępowań administracyjnych do decyzji określających wysokość należnej opłaty produktowej.

W jaki sposób sobie z tym radzić? Najprościej jest zlecić recykling i odzysk odpowiedniej organizacji, która się tym zajmuje. W ten sposób cała odpowiedzialność za ponoszenie opłaty produktowej i wszystkich formalności z tym związanych zostanie przekazana właśnie takiemu podmiotowi. Jednak jak zaznacza Monika Suchta, przedsiębiorcy są zobowiązani do przesłania marszałkowi województwa zawiadomienia, w którym to właśnie informują, że podpisali taką umowę z daną organizacją odzysku.

JAKIE INFORMACJE W SPRAWOZDANIU

• Nazwę i siedzibę lub imię i nazwisko oraz adres przedsiębiorcy.
• Masę lub ilość opakowań, w których sprzedano produkty, z podziałem na poszczególne ich rodzaje.
• Masę lub ilość odzyskanych i poddanych recyklingowi odpadów opakowaniowych z podziałem na poszczególne ich rodzaje.
• Osiągnięte poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, z podziałem na poszczególne ich rodzaje.

KTO MA OBOWIĄZEK WNOSIĆ OPŁATY

• Przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807),
• Przedsiębiorcy pakujący i wprowadzający na rynek krajowy produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę,
• Przedsiębiorcy zlecający wytworzenie produktu i umieszczający swój znak na produkcie,
• Przedsiębiorcy prowadzący jednostki handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2 lub prowadzący jednostki handlowe o łącznej powierzchni 5000 m2, sprzedający produkty tam pakowane.

 Łukasz Kuligowski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA