REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karne odsetki za spóźnione sprawozdanie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do końca marca importerzy i wytwórcy produktów w opakowaniach muszą wnieść opłatę produktową. Ci, którzy tego nie uczynią, muszą liczyć się z karnymi odsetkami.
Obowiązki przedsiębiorców związane z uiszczaniem opłaty produktowej, a także zasady jej ustalania i pobierania określa ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami (...). Nakłada ona na importerów i wytwórców produktów w opakowaniach obowiązek przedstawienia marszałkowi województwa rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty z podziałem na rodzaje opakowań lub ich masy.
Kto ma obowiązek

– Każdy, kto wprowadza na rynek produkty w opakowaniach, musi ponosić opłatę produktową. W przypadku działalności handlowej ważna jest powierzchnia obiektu – wyjaśnia Monika Suchta z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Magdalena Lewandowska z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego wylicza, że opłacie produktowej podlegają zarówno producent dużego zakładu, np. producent odzieży, właściciel supermarketu, jak i importer sprowadzający w niewielkich ilościach materiały na własne potrzeby, hurtownia dokładająca własne opakowania do pakowania towarów innych przedsiębiorców. Ale nie wszyscy przedsiębiorcy będą musieli ponosić opłatę produktową.

– Od 1 styczna 2005 roku przedsiębiorca nie wnosi opłaty produktowej, której łączna roczna wysokość dla opakowań i produktów wymienionych w załącznikach do ustawy nie przekracza 50 złotych – tłumaczy Magdalena Lewandowska. Dodaje, że nie zwalnia to przedsiębiorcy z prowadzenia wewnętrznej ewidencji opakowań oraz ze złożenia sprawozdania za dany rok.

Jakie sankcje

Nie wszyscy przedsiębiorcy wywiązują się z tych obowiązków. W takiej sytuacji marszałek wydaje decyzję, w której określa wysokość należnej opłaty wraz z odsetkami. Przedsiębiorca ma już tylko 14 dni na uregulowanie należności, a jeśli ponownie tego nie zrobi, to do tej kwoty zostanie doliczone jeszcze 50 proc. niezapłaconej opłaty produktowej.

REKLAMA

Większość przedsiębiorców wywiązuje się z ustawowych obowiązków.
– Kontrolujemy co prawda tylko część zobowiązanych do tego przedsiębiorców, ale wśród nich nie odnotowaliśmy przypadku, aby ktoś nie uiścił opłaty produktowej – mówi Monika Janik, naczelnik Wydziału Inspekcji Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Krakowie. Jej zdaniem karę grzywny można też nałożyć takiemu przedsiębiorstwu, które nie przekazuje odpowiednich dokumentów – np. że ma umowę z organizacją odzysku. Jednak przy pierwszej kontroli, która wykaże taki brak, daje się tylko pouczenie – tzw. zarządzenie pokontrolne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Problemy z wyliczaniem

Ponieważ opłatę produktową naliczają sobie sami przedsiębiorcy, uwzględniając ilość odpadów, których nie poddali odzyskowi lub recyklingowi na wymaganym poziomie, mogą mieć z tym pewne problemy. Jednak jeżeli przedsiębiorca dokonał recyklingu i odzysku we wskazanej normie, to nie ponosi opłaty produktowej. Musi jednak przedstawić wojewodzie odpowiedni dokument potwierdzający ten stan.
Z informacji, które przekazał Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, wynika, że podstawowe trudności w tym zakresie to m.in. brak wiedzy przedsiębiorców na temat tych regulacji, nieterminowość składania sprawozdań lub ich brak czy też niepoprawne wykazywanie danych w składanych sprawozdaniach. W związku z tym marszałek województwa mazowieckiego w 2004 i 2005 roku wszczął 89 postępowań administracyjnych do decyzji określających wysokość należnej opłaty produktowej.

W jaki sposób sobie z tym radzić? Najprościej jest zlecić recykling i odzysk odpowiedniej organizacji, która się tym zajmuje. W ten sposób cała odpowiedzialność za ponoszenie opłaty produktowej i wszystkich formalności z tym związanych zostanie przekazana właśnie takiemu podmiotowi. Jednak jak zaznacza Monika Suchta, przedsiębiorcy są zobowiązani do przesłania marszałkowi województwa zawiadomienia, w którym to właśnie informują, że podpisali taką umowę z daną organizacją odzysku.

JAKIE INFORMACJE W SPRAWOZDANIU

• Nazwę i siedzibę lub imię i nazwisko oraz adres przedsiębiorcy.
• Masę lub ilość opakowań, w których sprzedano produkty, z podziałem na poszczególne ich rodzaje.
• Masę lub ilość odzyskanych i poddanych recyklingowi odpadów opakowaniowych z podziałem na poszczególne ich rodzaje.
• Osiągnięte poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, z podziałem na poszczególne ich rodzaje.

KTO MA OBOWIĄZEK WNOSIĆ OPŁATY

• Przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807),
• Przedsiębiorcy pakujący i wprowadzający na rynek krajowy produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę,
• Przedsiębiorcy zlecający wytworzenie produktu i umieszczający swój znak na produkcie,
• Przedsiębiorcy prowadzący jednostki handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2 lub prowadzący jednostki handlowe o łącznej powierzchni 5000 m2, sprzedający produkty tam pakowane.

 Łukasz Kuligowski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA