Karne odsetki za spóźnione sprawozdanie
REKLAMA
REKLAMA
– Każdy, kto wprowadza na rynek produkty w opakowaniach, musi ponosić opłatę produktową. W przypadku działalności handlowej ważna jest powierzchnia obiektu – wyjaśnia Monika Suchta z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
REKLAMA
Magdalena Lewandowska z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego wylicza, że opłacie produktowej podlegają zarówno producent dużego zakładu, np. producent odzieży, właściciel supermarketu, jak i importer sprowadzający w niewielkich ilościach materiały na własne potrzeby, hurtownia dokładająca własne opakowania do pakowania towarów innych przedsiębiorców. Ale nie wszyscy przedsiębiorcy będą musieli ponosić opłatę produktową.
– Od 1 styczna 2005 roku przedsiębiorca nie wnosi opłaty produktowej, której łączna roczna wysokość dla opakowań i produktów wymienionych w załącznikach do ustawy nie przekracza 50 złotych – tłumaczy Magdalena Lewandowska. Dodaje, że nie zwalnia to przedsiębiorcy z prowadzenia wewnętrznej ewidencji opakowań oraz ze złożenia sprawozdania za dany rok.
REKLAMA
Nie wszyscy przedsiębiorcy wywiązują się z tych obowiązków. W takiej sytuacji marszałek wydaje decyzję, w której określa wysokość należnej opłaty wraz z odsetkami. Przedsiębiorca ma już tylko 14 dni na uregulowanie należności, a jeśli ponownie tego nie zrobi, to do tej kwoty zostanie doliczone jeszcze 50 proc. niezapłaconej opłaty produktowej.
Większość przedsiębiorców wywiązuje się z ustawowych obowiązków.
– Kontrolujemy co prawda tylko część zobowiązanych do tego przedsiębiorców, ale wśród nich nie odnotowaliśmy przypadku, aby ktoś nie uiścił opłaty produktowej – mówi Monika Janik, naczelnik Wydziału Inspekcji Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Krakowie. Jej zdaniem karę grzywny można też nałożyć takiemu przedsiębiorstwu, które nie przekazuje odpowiednich dokumentów – np. że ma umowę z organizacją odzysku. Jednak przy pierwszej kontroli, która wykaże taki brak, daje się tylko pouczenie – tzw. zarządzenie pokontrolne.
Ponieważ opłatę produktową naliczają sobie sami przedsiębiorcy, uwzględniając ilość odpadów, których nie poddali odzyskowi lub recyklingowi na wymaganym poziomie, mogą mieć z tym pewne problemy. Jednak jeżeli przedsiębiorca dokonał recyklingu i odzysku we wskazanej normie, to nie ponosi opłaty produktowej. Musi jednak przedstawić wojewodzie odpowiedni dokument potwierdzający ten stan.
Z informacji, które przekazał Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, wynika, że podstawowe trudności w tym zakresie to m.in. brak wiedzy przedsiębiorców na temat tych regulacji, nieterminowość składania sprawozdań lub ich brak czy też niepoprawne wykazywanie danych w składanych sprawozdaniach. W związku z tym marszałek województwa mazowieckiego w 2004 i 2005 roku wszczął 89 postępowań administracyjnych do decyzji określających wysokość należnej opłaty produktowej.
W jaki sposób sobie z tym radzić? Najprościej jest zlecić recykling i odzysk odpowiedniej organizacji, która się tym zajmuje. W ten sposób cała odpowiedzialność za ponoszenie opłaty produktowej i wszystkich formalności z tym związanych zostanie przekazana właśnie takiemu podmiotowi. Jednak jak zaznacza Monika Suchta, przedsiębiorcy są zobowiązani do przesłania marszałkowi województwa zawiadomienia, w którym to właśnie informują, że podpisali taką umowę z daną organizacją odzysku.
• Nazwę i siedzibę lub imię i nazwisko oraz adres przedsiębiorcy.
• Masę lub ilość opakowań, w których sprzedano produkty, z podziałem na poszczególne ich rodzaje.
• Masę lub ilość odzyskanych i poddanych recyklingowi odpadów opakowaniowych z podziałem na poszczególne ich rodzaje.
• Osiągnięte poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, z podziałem na poszczególne ich rodzaje.
• Przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807),
• Przedsiębiorcy pakujący i wprowadzający na rynek krajowy produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę,
• Przedsiębiorcy zlecający wytworzenie produktu i umieszczający swój znak na produkcie,
• Przedsiębiorcy prowadzący jednostki handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2 lub prowadzący jednostki handlowe o łącznej powierzchni 5000 m2, sprzedający produkty tam pakowane.
REKLAMA
REKLAMA