REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykonanie umów trzeba zabezpieczać

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorca wydzierżawiający swe magazyny hurtownikowi stracił co najmniej 400 tys. zł, bo nie dopilnował ustanowienia zastawu na wniesionych do jego pomieszczeń rzeczach ruchomych, czyli towarze dzierżawcy.
Mógł też ustanowić w porę zastaw rejestrowy. Tymczasem wydzierżawiający nie potrafił zawczasu znaleźć właściwej drogi zaspokojenia swych roszczeń – uważa Krzysztof Rutkowski, dyrektor Delegatury Ministra Skarbu Państwa w Białymstoku. Poza tym nie był on jedynym wierzycielem zmarłego dzierżawcy. Suma wszystkich roszczeń wobec spadkodawcy, a potem wobec spadkobiercy, okazała się wielokrotnie wyższa niż wartość majątku należącego do schedy ostatecznie odziedziczonej przez Skarb Państwa. Gdyby jednak wartość spadku pozwalała spłacić zobowiązania hurtowni z tytułu zawartej umowy dzierżawy, to Skarb Państwa jako spadkobierca był zobowiązany do:

• zapłaty zaległego czynszu dzierżawnego na rzecz białostockiej firmy, obejmującego zaległości powstałe jeszcze za życia właściciela hurtowni (jako długi spadkowe),
• zapłaty zaległego i bieżącego czynszu za czas obowiązywania umowy od chwili śmierci właściciela hurtowni (czyli od dnia nabycia spadku przez Skarb Państwa) do dnia rozwiązania umowy, a jeżeli to nie nastąpiło przed dniem ogłoszenia upadłości – to do dnia ogłoszenia upadłości hurtowni,
• usunięcia rzeczy z przedmiotu dzierżawy, po zakończeniu okresu obowiązywania umowy – w zależności od treści umowy dzierżawy i okresu, na jaki została zawarta. Do dziś jednak przedstawiciele Skarbu Państwa utrzymują, że wartość zadłużenia spadku znacznie przewyższała jego aktywa.

REKLAMA

Kłopoty białostockiego przedsiębiorcy zaczęły się od podpisania umowy dzierżawy z hurtownią rowerów.

Na jej towarach został ustanowiony przez jednego z wierzycieli zastaw rejestrowy. Jako miejsce położenia zbioru towarów we wpisie do rejestru zastawów został wskazany adres sklepu i związanych z nim magazynów, ale nie był to adres pomieszczeń będących własnością wydzierżawiającego.

Po tragicznej śmierci właściciela hurtowni spadkobiercą ustawowym został Skarb Państwa.

Spadkobiercą Skarb Państwa

REKLAMA

Cała ta historia zdarzyła się bowiem pod rządami dawnej regulacji kodeksu cywilnego, która przewidywała, że tylko Skarb Państwa w przypadku braku małżonka spadkodawcy i krewnych powołanych do dziedziczenia z ustawy może zostać spadkobiercą. Dziś w takiej sytuacji w przypadku pierwszej kolejności dziedziczy gmina ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy, a dopiero, kiedy miejsca ostatniego zamieszkania spadkodawcy na terenie Polski nie da się ustalić lub ostatnie miejsce zamieszkania spadkodawcy znajdowało się za granicą, spadek przypada Skarbowi Państwa jako spadkobiercy ustawowemu (art. 935 par. 3 k.c.). Na Skarb Państwa przeszły więc w naszym przypadku prawa i obowiązki majątkowe zmarłego hurtownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

No i wówczas dokonano inwentaryzacji zgromadzonych w hurtowni towarów. A po uprawomocnieniu się postanowienia o nabyciu spadku przez Skarb Państwa spadkobierca ten nabył obowiązek zaspokojenia wierzycieli, w tym zaległych i bieżących czynszów. W tym samym czasie sąd orzekł o upadłości hurtowni z wniosku jednego z wierzycieli, tego, na którego rzecz został ustanowiony zastaw rejestrowy. Stroną w tym postępowaniu był już Skarb Państwa. Sąd prócz wydania postanowienia o upadłości ustalił, że istniejący zastaw rejestrowy dotyczy rzeczy zmarłego hurtownika składowanych w pomieszczeniach wydzierżawionych od Iksa. Skutkiem tego wkrótce towary te (po trzech latach składowania) trafiły do zastawnika.

Skarb Państwa na wezwanie przedsiębiorcy wydzierżawiającego opłacił czynsz za okres od objęcia spadku do wydania postanowienia o upadłości. Pozostały jednak nieuiszczone kwoty za czas sprzed śmierci spadkodawcy.

Mimo to Skarb Państwa i zastawnik odmawiają zapłaty tych zaległych czynszów w wysokości 400 tys. zł wraz z odsetkami za ok. 3 lata składowania towarów w pomieszczeniach należących do Iksa (magazyny zostały uwolnione dopiero w styczniu 2006 r.). Dzieje się tak dlatego, że wierzyciel-zastawnik realizując swoje prawa nie pozostawił już nic, co mogłoby zostać spieniężone po to, by można było spłacić pozostałe długi spadkowe.

CO ROBIĆ

Białostocki przedsiębiorca wydzierżawiający ma niewielkie pole manewru. Może oczywiście starać się o zapłatę zaległego czynszu u ustawowego spadkobiercy. Skarb Państwa nie może jednak zrealizować jego żądań przede wszystkim dlatego, że odziedziczył majątek, którego wartość była wielokrotnie niższa od pozostawionego długu. Przedsiębiorca o wiele wcześniej, jeszcze za życia hurtownika, gdy dług z tytułu czynszu dzierżawnego narastał, powinien załatwić na zdeponowanych w magazynie rzeczach, będącym jego własnością, zastaw rejestrowy.

Błąd wydzierżawiającego

W gruncie rzeczy przedsiębiorca niestarannie troszczył się o interesy firmy – uważają eksperci. Nie zadbał, by hurtownika zmusić do zapłaty czynszu.

– Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, regulującymi umowę dzierżawy, w sytuacji zalegania przez dzierżawcę z zapłatą czynszu, wydzierżawiającemu przysługuje ustawowe prawo zastawu na rzeczach ruchomych dzierżawcy wniesionych do przedmiotu dzierżawy (art. 670 par. 1 w zw. z art. 694 k.c.). Niewątpliwie, białostocki przedsiębiorca mógł (i powinien) ustanowić zastaw na rzeczach ruchomych hurtownika znajdujących się w dzierżawionym pomieszczeniu – przypominają Anna Bajerska i Marlena Danek z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Zastaw rejestrowy

Wątpliwości budzi jednak określenie, czy zastaw rejestrowy został ustanowiony również na rzeczach znajdujących się w pomieszczeniu białostockiej firmy. W celu ustalenia tej kwestii należałoby poddać analizie postanowienia umowy zastawu rejestrowego i treść wpisu w rejestrze zastawów. W razie stwierdzenia, że zastaw rejestrowy obejmował także towary znajdujące się w pomieszczeniu przedsiębiorstwa z Białegostoku, należy uznać, że od chwili przejęcia na własność przedmiotu powyższego zastawu przez wierzyciela, na rzecz którego zastaw został ustanowiony, wierzyciel ten obowiązany był do odebrania rzeczy znajdujących się w pomieszczeniach wydzierżawiającego. Obowiązek taki ciążył na nim od daty złożenia oświadczenia o przejęciu na własność przedmiotu zastawu, chyba że umowa zastawu rejestrowego przewidywała w tym względzie inne rozwiazania. Wydzierżawiającemu przedsiębiorcy powinno więc przysługiwać wynagrodzenie za przechowywanie rzeczy od nowego właściciela przez okres do ich odbioru przez tę osobę, chyba że w tym okresie obowiązywała jeszcze umowa dzierżawy (np. zawarta na czas nieoznaczony). Wówczas należałoby przyjąć, iż firmie białostockiej przysługiwało prawo wyboru, czy żądać zapłaty czynszu od spadkobiercy – Skarbu Państwa, czy od nowego właściciela.


Andrzej Okrasiński
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA