REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykonanie umów trzeba zabezpieczać

REKLAMA

Przedsiębiorca wydzierżawiający swe magazyny hurtownikowi stracił co najmniej 400 tys. zł, bo nie dopilnował ustanowienia zastawu na wniesionych do jego pomieszczeń rzeczach ruchomych, czyli towarze dzierżawcy.
Mógł też ustanowić w porę zastaw rejestrowy. Tymczasem wydzierżawiający nie potrafił zawczasu znaleźć właściwej drogi zaspokojenia swych roszczeń – uważa Krzysztof Rutkowski, dyrektor Delegatury Ministra Skarbu Państwa w Białymstoku. Poza tym nie był on jedynym wierzycielem zmarłego dzierżawcy. Suma wszystkich roszczeń wobec spadkodawcy, a potem wobec spadkobiercy, okazała się wielokrotnie wyższa niż wartość majątku należącego do schedy ostatecznie odziedziczonej przez Skarb Państwa. Gdyby jednak wartość spadku pozwalała spłacić zobowiązania hurtowni z tytułu zawartej umowy dzierżawy, to Skarb Państwa jako spadkobierca był zobowiązany do:

• zapłaty zaległego czynszu dzierżawnego na rzecz białostockiej firmy, obejmującego zaległości powstałe jeszcze za życia właściciela hurtowni (jako długi spadkowe),
• zapłaty zaległego i bieżącego czynszu za czas obowiązywania umowy od chwili śmierci właściciela hurtowni (czyli od dnia nabycia spadku przez Skarb Państwa) do dnia rozwiązania umowy, a jeżeli to nie nastąpiło przed dniem ogłoszenia upadłości – to do dnia ogłoszenia upadłości hurtowni,
• usunięcia rzeczy z przedmiotu dzierżawy, po zakończeniu okresu obowiązywania umowy – w zależności od treści umowy dzierżawy i okresu, na jaki została zawarta. Do dziś jednak przedstawiciele Skarbu Państwa utrzymują, że wartość zadłużenia spadku znacznie przewyższała jego aktywa.

REKLAMA

Kłopoty białostockiego przedsiębiorcy zaczęły się od podpisania umowy dzierżawy z hurtownią rowerów.

Na jej towarach został ustanowiony przez jednego z wierzycieli zastaw rejestrowy. Jako miejsce położenia zbioru towarów we wpisie do rejestru zastawów został wskazany adres sklepu i związanych z nim magazynów, ale nie był to adres pomieszczeń będących własnością wydzierżawiającego.

Po tragicznej śmierci właściciela hurtowni spadkobiercą ustawowym został Skarb Państwa.

Spadkobiercą Skarb Państwa

REKLAMA

Cała ta historia zdarzyła się bowiem pod rządami dawnej regulacji kodeksu cywilnego, która przewidywała, że tylko Skarb Państwa w przypadku braku małżonka spadkodawcy i krewnych powołanych do dziedziczenia z ustawy może zostać spadkobiercą. Dziś w takiej sytuacji w przypadku pierwszej kolejności dziedziczy gmina ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy, a dopiero, kiedy miejsca ostatniego zamieszkania spadkodawcy na terenie Polski nie da się ustalić lub ostatnie miejsce zamieszkania spadkodawcy znajdowało się za granicą, spadek przypada Skarbowi Państwa jako spadkobiercy ustawowemu (art. 935 par. 3 k.c.). Na Skarb Państwa przeszły więc w naszym przypadku prawa i obowiązki majątkowe zmarłego hurtownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

No i wówczas dokonano inwentaryzacji zgromadzonych w hurtowni towarów. A po uprawomocnieniu się postanowienia o nabyciu spadku przez Skarb Państwa spadkobierca ten nabył obowiązek zaspokojenia wierzycieli, w tym zaległych i bieżących czynszów. W tym samym czasie sąd orzekł o upadłości hurtowni z wniosku jednego z wierzycieli, tego, na którego rzecz został ustanowiony zastaw rejestrowy. Stroną w tym postępowaniu był już Skarb Państwa. Sąd prócz wydania postanowienia o upadłości ustalił, że istniejący zastaw rejestrowy dotyczy rzeczy zmarłego hurtownika składowanych w pomieszczeniach wydzierżawionych od Iksa. Skutkiem tego wkrótce towary te (po trzech latach składowania) trafiły do zastawnika.

Skarb Państwa na wezwanie przedsiębiorcy wydzierżawiającego opłacił czynsz za okres od objęcia spadku do wydania postanowienia o upadłości. Pozostały jednak nieuiszczone kwoty za czas sprzed śmierci spadkodawcy.

Mimo to Skarb Państwa i zastawnik odmawiają zapłaty tych zaległych czynszów w wysokości 400 tys. zł wraz z odsetkami za ok. 3 lata składowania towarów w pomieszczeniach należących do Iksa (magazyny zostały uwolnione dopiero w styczniu 2006 r.). Dzieje się tak dlatego, że wierzyciel-zastawnik realizując swoje prawa nie pozostawił już nic, co mogłoby zostać spieniężone po to, by można było spłacić pozostałe długi spadkowe.

CO ROBIĆ

Białostocki przedsiębiorca wydzierżawiający ma niewielkie pole manewru. Może oczywiście starać się o zapłatę zaległego czynszu u ustawowego spadkobiercy. Skarb Państwa nie może jednak zrealizować jego żądań przede wszystkim dlatego, że odziedziczył majątek, którego wartość była wielokrotnie niższa od pozostawionego długu. Przedsiębiorca o wiele wcześniej, jeszcze za życia hurtownika, gdy dług z tytułu czynszu dzierżawnego narastał, powinien załatwić na zdeponowanych w magazynie rzeczach, będącym jego własnością, zastaw rejestrowy.

Błąd wydzierżawiającego

W gruncie rzeczy przedsiębiorca niestarannie troszczył się o interesy firmy – uważają eksperci. Nie zadbał, by hurtownika zmusić do zapłaty czynszu.

– Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, regulującymi umowę dzierżawy, w sytuacji zalegania przez dzierżawcę z zapłatą czynszu, wydzierżawiającemu przysługuje ustawowe prawo zastawu na rzeczach ruchomych dzierżawcy wniesionych do przedmiotu dzierżawy (art. 670 par. 1 w zw. z art. 694 k.c.). Niewątpliwie, białostocki przedsiębiorca mógł (i powinien) ustanowić zastaw na rzeczach ruchomych hurtownika znajdujących się w dzierżawionym pomieszczeniu – przypominają Anna Bajerska i Marlena Danek z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Zastaw rejestrowy

Wątpliwości budzi jednak określenie, czy zastaw rejestrowy został ustanowiony również na rzeczach znajdujących się w pomieszczeniu białostockiej firmy. W celu ustalenia tej kwestii należałoby poddać analizie postanowienia umowy zastawu rejestrowego i treść wpisu w rejestrze zastawów. W razie stwierdzenia, że zastaw rejestrowy obejmował także towary znajdujące się w pomieszczeniu przedsiębiorstwa z Białegostoku, należy uznać, że od chwili przejęcia na własność przedmiotu powyższego zastawu przez wierzyciela, na rzecz którego zastaw został ustanowiony, wierzyciel ten obowiązany był do odebrania rzeczy znajdujących się w pomieszczeniach wydzierżawiającego. Obowiązek taki ciążył na nim od daty złożenia oświadczenia o przejęciu na własność przedmiotu zastawu, chyba że umowa zastawu rejestrowego przewidywała w tym względzie inne rozwiazania. Wydzierżawiającemu przedsiębiorcy powinno więc przysługiwać wynagrodzenie za przechowywanie rzeczy od nowego właściciela przez okres do ich odbioru przez tę osobę, chyba że w tym okresie obowiązywała jeszcze umowa dzierżawy (np. zawarta na czas nieoznaczony). Wówczas należałoby przyjąć, iż firmie białostockiej przysługiwało prawo wyboru, czy żądać zapłaty czynszu od spadkobiercy – Skarbu Państwa, czy od nowego właściciela.


Andrzej Okrasiński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA