REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca w międzynarodowym rejestrze

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Unia Europejska chce uporządkować prawo spółek i stworzyć dostęp do informacji o spółkach zarejestrowanych we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Ma to ułatwić nawiązywanie kontaktów handlowych i usprawnić przepływ kapitału.
– Należy doprowadzić do tego, aby przedsiębiorca mógł na bieżąco w każdym państwie członkowskim uzyskać informacje o swoich partnerach handlowych – także tych zarejestrowanych w innych krajach członkowskich – mówi Michał Skwierczyński z Kancelarii Prawnej White & Case.
Jakie przeszkody

REKLAMA

Grupa robocza powołana przy Komisji Europejskiej przygotowuje zmianę dyrektyw m.in. w celu zmiany obowiązków informacyjnych oraz uproszczenia przepisów prawa spółek. Jednak zdaniem niektórych prawników nie da się ich całkowicie ujednolicić. To dlatego, że w Europie istnieją dwa modele funkcjonowania spółek: monistyczny i dualistyczny.

REKLAMA

Model dualistyczny przewiduje powołanie w spółce zarządu i rady nadzorczej. Natomiast model monistyczny zastępuje radę nadzorczą i zarząd jednym organem, którym jest rada administrująca. Nie byłoby więc możliwe zmuszanie spółki angielskiej działającej w systemie monistycznym, do przyjęcia modelu niemieckiego, dualistycznego.

Co ujednolicić

Będzie można natomiast ujednolicić przepisy dotyczące reprezentacji spółek w poszczególnych państwach. Proponuje się również taką zmianę, aby państwa członkowskie mogły same decydować o wielkości limitu nabywania przez spółki własnych akcji. Nie musiałby on być określany procentowo, lecz mógłby na przykład zależeć od wielkości kapitału zapasowego. Do tej pory sprawę tę regulowała druga dyrektywa prawa spółek i wprowadziła jednolity limit we wszystkich państwach.

Inwentaryzacja przepisów

REKLAMA

Komisja Europejska uważa, że zamiast tworzyć nowe przepisy, najlepiej dokonać inwentaryzacji już istniejących i wybrać grupę tych, które jak najszybciej wymagają zmian. W ten sposób ułatwiono by prowadzenie – głównie małych i średnich firm, które prowadzi w Unii Europejskiej aż 99 proc. wszystkich przedsiębiorców.

Państwa członkowskie zmuszone są dokonać podobnej inwentaryzacji we własnym ustawodawstwie. Obowiązek taki nałożył na nich wspólnotowy program lizboński, który dotyczy strategii w zakresie uproszczenia otoczenia regulacyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Również w Polsce rozpoczyna się powoli reforma prawa, która ma uwzględnić wszystkie uzasadnione interesy sektora prywatnego i publicznego. Ministerstwo Gospodarki zbiera informacje o nadmiernych obciążeniach prawnych i administracyjnych od organizacji skupiających przedsiębiorców – zarówno tych największych, jak i małych – a nawet od indywidualnych przedsiębiorców.

– Polska weszła już w zapoczątkowaną przez Unię Europejską reformę Better regulation. Jest to trzyletni program, który oznacza przegląd około 220 uregulowań unijnych na poziomie rozporządzeń i dyrektyw, a następnie poddanie przeregulowaniu tych aktów prawnych, które stanowią największe bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej – mówi Andrzej Kaczmarek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki.

Jego zdaniem przeregulowanie oznacza uchylenie obowiązującego już aktu, obniżenie jego rangi albo jego uproszczenie w ramach nowelizacji. Na podobnych zasadach będą poddawane przeregulowaniu polskie przepisy – dodaje Andrzej Kaczmarek.


Małgorzata Piasecka-Sobkiewcz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

REKLAMA

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA