REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z banków do funduszy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Niskie oprocentowanie rachunków bankowych i lokat zmusza firmy do poszukiwania inwestycji dających wyższe stopy zwrotu. Trans Universal Poland i Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne postawiły na jednostki funduszy inwestycyjnych.
Większość przedsiębiorstw wciąż trzyma nadwyżki finansowe w bankach, mimo niskiego oprocentowania zarówno rachunków, jak i depozytów. Tymczasem dobrą alternatywą dla krótko- i długoterminowych lokat może być oferta TFI.
Inwestując w jednostki funduszy, można nie tylko osiągnąć zadowalające stopy zwrotu, ale odroczyć również naliczenie podatku od zysku do momentu wypłaty pieniędzy. Nie trzeba też zrywać lokaty, co grozi utratą odsetek, gdy gotówka będzie niezbędna niemal z dnia na dzień.

Rentownie i bezpiecznie

Przedsiębiorcom polecane są przede wszystkim fundusze najbardziej bezpieczne: rynku pieniężnego i ochrony kapitału. Ich jednostki charakteryzują się niewielką podatnością na dzienne zmiany wartości, więc z powodzeniem mogą być traktowane jak podręczna gotówka.
Zdaniem Małgorzaty Góry, prezesa Union Investment TFI, inwestycje w fundusze pieniężne są najlepszym rozwiązaniem, jeśli w grę wchodzi krótkoterminowe lokowanie środków. Przedsiębiorcy powoli się o tym przekonują, bo już 30 proc. aktywów Union Investment TFI stanowią pieniądze klientów instytucjonalnych. Coraz chętniej inwestują również w instrumenty o podwyższonej stopie ryzyka. Świadczy o tym ubiegłoroczny wzrost aktywów funduszu UniStoProcent Plus o 2,3 tys. proc., choć lokuje on część aktywów w akcje.
Krzysztof Samotij, prezes BZ WBK AIB TFI, podkreśla jednak mniejszą płynność jednostek, niż gotówki utrzymywanej na rachunku.
Jednostek nie spienięży się od razu. Fundusz musi być najpierw wyceniony, wartość jednostki określona i dopiero robi się przelew. Cała procedura może więc potrwać dzień, a czasem nawet dwa. Przy wyborze funduszu warto o tym pamiętać.

Dobry przykład

W funduszach inwestycyjnych swoje nadwyżki finansowe lokują również spółki giełdowe. W lutym o kupnie jednostek poinformowały zarządy Trans Universal Poland i Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych.
Pierwsza ze spółek zdywersyfikowała swoje inwestycje między trzy fundusze: UNIWIBID inwestujący na rynku pieniężnym, DWS Płynną Lokatę Plus – fundusz papierów dłużnych i UniStoProcent Plus, który jest funduszem mieszanym lokującym 55 proc. aktywów w instrumenty rynku pieniężnego i maksymalnie 45 proc. aktywów spółki notowane na GPW wchodzące przede wszystkim w skład portfela WIG20.
TUP powierzył im odpowiednio 7,5 mln zł, 4,5 mln zł i 3 mln zł, czyli ponad 10 proc. kapitałów własnych. Zarząd uważa jednak, że inwestycje obarczone są niskim ryzykiem i nie ograniczają możliwości szybkiego umorzenia jednostek, ponieważ wszystkie trzy fundusze należą do najbardziej płynnych na rynku.

Zmiana strategii

Wyższą rentowność funduszy nad rachunkami i lokatami bankowymi dostrzegł również WSiP. W połowie stycznia zarząd wydawnictwa postanowił zmienić strategię inwestowania wolnych środków i uchwalił, że będą one inwestowane wyłącznie w krótkoterminowe instrumenty rynku pieniężnego i obligacje skarbowe.
W lutym spółka postawiła na fundusze zarządzane przez Union Investment TFI, AIG TFI i BZ WBK TFI. W każdym z towarzystw kupiła jednostki funduszy obligacji, inwestując po 10 mln zł. Zarząd podkreśla, że przy wyborze inwestycji kierował się jej rentownością w perspektywie ostatnich 12 miesięcy i poziomem opłat za zarządzanie.
Zarząd WSiP prowadzi też negocjacje z kolejnym Towarzystwem Funduszy Inwestycyjnych.
Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą również inwestować w fundusze za pośrednictwem swoich banków. W pakietach dla MSP oprócz standardowych produktów i usług coraz częściej znajdują się również jednostki funduszy inwestycyjnych. Oferuje je m.in. Pekao SA, BRE Bank, BZ WBK i Kredyt Bank.

Jak inwestuje spółka giełdowa

Spółki giełdowe i spółki prywatne mogą bez żadnych ograniczeń inwestować w akcje i inne papiery wartościowe. Mogą więc dokonywać swobodnie zakupów na giełdzie. Normuje to Traktat Rzymski, który zezwala na swobodny przepływ kapitału. Polskie przepisy są w tym względzie w pełni zharmonizowane z prawem unijnym.
Jedyne ustawowe ograniczenia, które istnieją, wynikają z systemu obrotu giełdowego i są przewidziane w ustawie z 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych. Wprowadzony został obowiązek ujawnienia stanu posiadania. Trzeba poinformować Komisję Papierów Wartościowych i Giełd w ciągu czterech dni o zmianie posiadanego udziału, jeżeli zostaną przekroczone procentowe bariery ogólnej liczby głosów w spółce publicznej. Komisja kontroluje, kto nabywa te pakiety akcji.
W razie przekroczenia 33 proc. ogólnej liczby głosów na skutek zakupu dodatkowych pakietów akcji akcjonariusz może zostać zobowiązany do sprzedaży w ciągu trzech miesięcy części z nich. Jest to tzw. obowiązek przymusowego wykupu. Gdyby akcje zakupiono w ofercie publicznej, to wówczas akcjonariusz musi ogłosić wezwanie do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji. Ograniczenie może dotyczyć jedynie faktycznego dostępu do pakietów akcji, które chce się zakupić.
Ponadto o wszystkich znaczących informacjach, które spółka dokonuje na giełdzie, powinna być informacja na rynku, na przykład w raporcie bieżącym albo w raporcie rocznym.
Jeżeli pozyskuje się pieniądze z emisji na podstawie pakietu emisyjnego, to można je wydać jedynie na cel podany w prospekcie emisyjnym, podobnie jak pieniądze pozyskane przez spółkę od inwestorów można wydać na cel uzgodniony z nimi, a nie na dowolny.

Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA