REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Grunty dla zagranicznych

REKLAMA

Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych ogłosiła listę najbardziej atrakcyjnych terenów pod zagraniczne inwestycje. Jest w czym wybierać - poczynając od niewielkich, ale świetnie położonych działek w miastach, po duże tereny - nawet do 300 ha - równie dobrze wyposażone w media.
Wybór miejsca na inwestycje należy do kluczowych decyzji, wobec których zwykle stają przedsiębiorcy planujący działalność gospodarczą. O dobre tereny nigdy nie było łatwo, a wraz z poprawą w Polsce klimatu dla inwestycji zagranicznych jest bez wątpienia coraz trudniej. Najciekawsze lokalizacje przypadły firmom, które pojawiły się u nas najwcześniej. A co dla nowych inwestorów?

Grunt na medal

Wychodząc z założenia, że brak interesujących gruntów może osłabić motywację do podjęcia działalności w naszym kraju, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) wspólnie z urzędami marszałkowskimi województw postanowiły zachęcić gminy i miasta do oferowania najlepiej przygotowanych gruntów. Inicjatywa przerodziła się w pierwszy ogólnopolski konkurs „Grunt na medal”, w wyniku którego w każdym z 16 województw wyłoniono jedną, najlepszą lokalizację (patrz tabela).
– Narzuciliśmy dość wygórowane kryteria i niestety większość terenów, na 342 zgłoszenia z całej Polski, w nich się nie zmieściła. Najwyżej punktowaliśmy posiadanie aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, dostępność mediów oraz połączenia transportowe – mówi Małgorzata Szemplińska z PAIiIZ. W każdym województwie propozycje gmin i miast oceniało czterech jurorów – jedna osoba z urzędu marszałkowskiego, jedna z Centrum Obsługi Inwestora i po dwie z PAIiIZ.

Złote lokalizacje

Efektem tych prac jest lista „złotych lokalizacji”, po jednej z każdego województwa. W niektórych regionach kraju, jak np. w woj. dolnośląskim, wyróżniono co najmniej kilka miejscowości, ale w niektórych, jak w świętokrzyskim, tylko jedno.
Marian Buras, wójt gminy Morawica ze Świętorzyskiego, ma tym bardziej powody do zadowolenia. Na działce o powierzchni 35 ha już wybudowały się dwie firmy, dwie kolejne mają na ukończeniu projekty budowlane i zakończą budowę w tym roku, a dwie następne złożyły wniosek o zakup części terenów, o kapitale szwedzkim i włoskim. Gmina rozpoczęła też starania o włączenie konkretnych inwestorów do Starachowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Nieco mniej szczęścia ma laureat woj. podlaskiego. Za najlepszą lokalizację uznano tam grunty inwestycyjne o powierzchni 28 ha na terenie miasta Wysokie Mazowieckie. Jarosław Siekierko, burmistrz miasta mówi, że terenem już interesują się przedsiębiorcy, w tym litewski producent pasz oraz miejscowy producent artykułów rolno-spożywczych. Ale miasto nie zamierza żadnego z nich preferować, wystawi na przetarg część tej działki, po 4 i 6 ha, a reszta ma czekać na chętnych.
Największym powodzeniem cieszyły się jednak lokalizacje w południowo-zachodniej Polsce. Niemal na pniu sprzedano w województwie dolnośląskim działki w Świdnicy i w Oławie. Pierwszą kupił amerykański koncern Colgate Palmolive, który chce postawić fabrykę pasty do zębów, a drugą AAM, poddostawca Forda. Z kolei na perełkę województwa opolskiego – ogromny teren w Skarbimierzu – skusił się brytyjski koncern Cadbury Schwepps, który wybuduje jedną z największych na świecie fabryk gumy do żucia.

Brak promocji

Jest zwiększone zainteresowanie tymi terenami, niektóre kupowano jeszcze trakcie konkursu. A to oznacza, że spełnił on dwa podstawowe cele: poznanie nowych i ciekawych lokalizacji oraz uświadomienie gminom, że konieczny jest ich wkład w przygotowanie tych gruntów, że nie wystarczy tylko wskazać na posiadany teren – mówi Małgorzata Szemplińska z PAIiIZ. Nagrodzonym terenom nie brakuje właściwie dzisiaj niczego poza promocją. Większej aktywności PAIiIZ w tym zakresie chciałaby Ewa Kapel-Śniowska z urzędu marszałkowskiego województwa świętokrzyskiego. Jej zdaniem bardzo potrzebne są gminne szkolenia na temat warunków, jakim muszą odpowiadać tereny inwestycyjne. Nie wszystkie bowiem o tym wiedzą.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tadeusz Barzdo


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA