REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Grunty dla zagranicznych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych ogłosiła listę najbardziej atrakcyjnych terenów pod zagraniczne inwestycje. Jest w czym wybierać - poczynając od niewielkich, ale świetnie położonych działek w miastach, po duże tereny - nawet do 300 ha - równie dobrze wyposażone w media.
Wybór miejsca na inwestycje należy do kluczowych decyzji, wobec których zwykle stają przedsiębiorcy planujący działalność gospodarczą. O dobre tereny nigdy nie było łatwo, a wraz z poprawą w Polsce klimatu dla inwestycji zagranicznych jest bez wątpienia coraz trudniej. Najciekawsze lokalizacje przypadły firmom, które pojawiły się u nas najwcześniej. A co dla nowych inwestorów?

Grunt na medal

Wychodząc z założenia, że brak interesujących gruntów może osłabić motywację do podjęcia działalności w naszym kraju, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) wspólnie z urzędami marszałkowskimi województw postanowiły zachęcić gminy i miasta do oferowania najlepiej przygotowanych gruntów. Inicjatywa przerodziła się w pierwszy ogólnopolski konkurs „Grunt na medal”, w wyniku którego w każdym z 16 województw wyłoniono jedną, najlepszą lokalizację (patrz tabela).
– Narzuciliśmy dość wygórowane kryteria i niestety większość terenów, na 342 zgłoszenia z całej Polski, w nich się nie zmieściła. Najwyżej punktowaliśmy posiadanie aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, dostępność mediów oraz połączenia transportowe – mówi Małgorzata Szemplińska z PAIiIZ. W każdym województwie propozycje gmin i miast oceniało czterech jurorów – jedna osoba z urzędu marszałkowskiego, jedna z Centrum Obsługi Inwestora i po dwie z PAIiIZ.

Złote lokalizacje

Efektem tych prac jest lista „złotych lokalizacji”, po jednej z każdego województwa. W niektórych regionach kraju, jak np. w woj. dolnośląskim, wyróżniono co najmniej kilka miejscowości, ale w niektórych, jak w świętokrzyskim, tylko jedno.
Marian Buras, wójt gminy Morawica ze Świętorzyskiego, ma tym bardziej powody do zadowolenia. Na działce o powierzchni 35 ha już wybudowały się dwie firmy, dwie kolejne mają na ukończeniu projekty budowlane i zakończą budowę w tym roku, a dwie następne złożyły wniosek o zakup części terenów, o kapitale szwedzkim i włoskim. Gmina rozpoczęła też starania o włączenie konkretnych inwestorów do Starachowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Nieco mniej szczęścia ma laureat woj. podlaskiego. Za najlepszą lokalizację uznano tam grunty inwestycyjne o powierzchni 28 ha na terenie miasta Wysokie Mazowieckie. Jarosław Siekierko, burmistrz miasta mówi, że terenem już interesują się przedsiębiorcy, w tym litewski producent pasz oraz miejscowy producent artykułów rolno-spożywczych. Ale miasto nie zamierza żadnego z nich preferować, wystawi na przetarg część tej działki, po 4 i 6 ha, a reszta ma czekać na chętnych.
Największym powodzeniem cieszyły się jednak lokalizacje w południowo-zachodniej Polsce. Niemal na pniu sprzedano w województwie dolnośląskim działki w Świdnicy i w Oławie. Pierwszą kupił amerykański koncern Colgate Palmolive, który chce postawić fabrykę pasty do zębów, a drugą AAM, poddostawca Forda. Z kolei na perełkę województwa opolskiego – ogromny teren w Skarbimierzu – skusił się brytyjski koncern Cadbury Schwepps, który wybuduje jedną z największych na świecie fabryk gumy do żucia.

Brak promocji

Jest zwiększone zainteresowanie tymi terenami, niektóre kupowano jeszcze trakcie konkursu. A to oznacza, że spełnił on dwa podstawowe cele: poznanie nowych i ciekawych lokalizacji oraz uświadomienie gminom, że konieczny jest ich wkład w przygotowanie tych gruntów, że nie wystarczy tylko wskazać na posiadany teren – mówi Małgorzata Szemplińska z PAIiIZ. Nagrodzonym terenom nie brakuje właściwie dzisiaj niczego poza promocją. Większej aktywności PAIiIZ w tym zakresie chciałaby Ewa Kapel-Śniowska z urzędu marszałkowskiego województwa świętokrzyskiego. Jej zdaniem bardzo potrzebne są gminne szkolenia na temat warunków, jakim muszą odpowiadać tereny inwestycyjne. Nie wszystkie bowiem o tym wiedzą.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tadeusz Barzdo


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA