REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakość trzeba zbadać

REKLAMA

Przedsiębiorca, który prowadzi stację benzynową, musi dokładnie sprawdzić, czy nie kupuje paliwa niewłaściwej jakości od producenta. W przeciwnym razie nie będzie mógł powołać się na to, że nie wiedział, że sprzedaje chrzczone paliwo.
Prezes Urzędu Regulacji Energetyki nałożył karę 40 tys. zł na właściciela stacji benzynowej w Rosinie. Kontrola przeprowadzona przez Inspekcję Handlową wykazała niewłaściwą jakość sprzedawanej tam benzyny bezołowiowej 95 i oleju napędowego. W ten sposób przedsiębiorca naruszył warunki koncesji.

Badanie próbek w Zakładzie Analiz Naftowych i Badań Środowiskowych Instytutu Technologii Nafty w Krakowie wykazało, że parametry paliwa odbiegają od wymaganych norm (określa je rozporządzenie ministra gospodarki z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie szczególnych wymagań jakościowych dla niektórych paliw ciekłych – Dz.U. nr 229, poz. 1918). Przykładowo, zawartość benzenu w benzynie wynosiła 4,32 proc., podczas gdy maksymalnie może wynosić 1 proc. Natomiast w oleju napędowym kilkakrotnie została przekroczona zawartość siarki – wynosiła prawie 1300 mg/kg, podczas gdy dopuszczalna wartość wynosi najwyżej 350 mg/kg.

Właściciel stacji benzynowej nie kwestionował wyników badań laboratoryjnych. Argumentował jednak, że był przekonany o dobrej jakości paliwa, gdyż dysponuje świadectwami jakości wystawionymi przez dostawców. Według przedsiębiorcy, nie może więc być karany za niezawinione działanie – prezes URE powinien był ustalić, czy właściciel stacji wiedział lub mógł wiedzieć, że sprzedaje paliwo niewłaściwej jakości. Zdaniem przedsiębiorcy, nałożona na niego kara jest rażąco wygórowana, gdyż wartość zakwestionowanego paliwa wynosi zaledwie 7 tys. zł.
Prezes URE stwierdził jednak, że posiadane przez przedsiębiorcę świadectwa jakości nie pozwalają na jednoznaczne stwierdzenie, że dotyczą one tej partii paliw, która była kontrolowana. Nie zawierają bowiem informacji o numerze faktury, do której powinny być dołączone, oraz nazwy podmiotu, któremu zostały wydane. Brak jest również czytelnych danych dotyczących miejsca przeprowadzenia badań i podmiotu, który je zlecił. Tak więc właściciel stacji benzynowej nie dochował należytej staranności przy prowadzeniu działalności – dopuścił się więc winy umyślnej. Dlatego kara jest zasadna, a jej wysokość nie jest nadmiernie wygórowana. Stanowi bowiem niecały 1 proc. przychodu przedsiębiorcy osiągniętego w poprzednim roku rozliczeniowym.

Od decyzji prezesa URE spółka odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ten jednak podzielił argumentację Urzędu i oddalił odwołanie właściciela stacji paliw.

Wyrok nie jest prawomocny.
Sygn. akt XVII Ame 110/04

Ewa Usowicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA