Na rynku doradztwa finansowego robi się coraz ciaśniej. W walce o klientów firmy zapowiadają poszerzenie oferty i zwiększenie liczby oddziałów. Wiosną tego roku na rynku pojawi się też nowy gracz, niemiecki doradca finansowy - firma AWD.
Niższe
oprocentowanie kredytu hipotecznego niż w banku, kompleksowe porównanie ofert wielu różnych instytucji, pomoc w załatwianiu formalności – doradcy finansowi robią co mogą by przyciągnąć klientów. Warto wziąć ich ofertę pod uwagę, bo korzyści – szczególnie finansowe – bywają niebagatelne. Ile można zyskać?
Obecnie doradcy Open Finance mogą oferować kredyty niektórych banków z marżą niższą o nawet 0,2-1,0 pkt proc., niekiedy bez prowizji lub innych opłat.
Klienci, którzy zaciągają
kredyt hipoteczny w Nordea Banku, zapłacą 1,3 proc. marży. Expander, który sprzedaje ten kredyt, swoim klientom może zaoferować tylko 1 proc. marży.
Za pośrednictwem Expandera tańszy o 0,25 pkt proc. będzie również kredyt Banku Millennium, jeżeli jego kwota przewyższa 400 tys. zł.
– Instytucjom finansowym opłaca się taka polityka, ponieważ pośrednicy zwiększają ich sprzedaż i to przy niższych kosztach. To po stronie doradcy leży m.in.
szkolenie pracowników – wyjaśnia Krzysztof Olszewski, doradca finansowy Open Finance.
Co ważne, usługi doradców są bezpłatne. Instytucje finansowe dzielą się z doradcami prowizją.
Pożyczki w rękach doradców
Aż 20 proc. kredytów hipotecznych Polacy kupili w ubiegłym roku za pośrednictwem doradców finansowych. Firmy doradcze prognozują, że w tym roku zwiększą ten udział nawet do 30 proc. Liderem jest Expander, który oferuje produkty 21 banków. W 2005 roku sprzedał prawie 9,3 tys. kredytów, a ich wartość osiągnęła 1,5 mld złotych. Drugi – Open Finance – pośredniczył w sprzedaży 4,1 tys. kredytów o wartości 835 mln zł.
Z klientem za rękę
W przeciwieństwie do pośredników kredytowych, którzy często koncentrują się na sprzedaży produktów jednej instytucji, doradcy finansowi współpracują z kilkudziesięcioma firmami, m.in. bankami, funduszami inwestycyjnymi i firmami ubezpieczeniowymi.
Open Finance współpracuje z 23 bankami, Expander z 21, produkty sześciu banków sprzedaje Goldenegg i Notus Dom Kredytowy. Xelion współpracuje tylko z jednym – Peako S.A. – koncentruje się bowiem na sprzedaży produktów inwestycyjnych, które stanowią 90 proc. jego portfela.
– Klient sam nie sprawdzi tylu ofert, więc samodzielnie nie ma szans podjąć optymalnej decyzji – przekonuje Maciej Kossowski, doradca Expandera.
Inną zaletą jest oszczędność czasu. Starając się np. o
kredyt hipoteczny, doradcy dbają o to, by klient zgromadził wszystkie dokumenty i poprawnie je wypełnił.
– Wnioski kredytowe składane za pośrednictwem doradców finansowych traktowane są w bankach priorytetowo, w części z nich do obsługi pośredników wyznaczona jest osobna grupa pracowników – mówi Krzysztof Olszewski.
Kredyty hipoteczne to najpopularniejsze produkty w ofercie doradców. Drugim segmentem działalności jest doradztwo w zakresie finansów osobistych. Pomoc doradcy w wybraniu formy inwestowania czy oszczędzania na emeryturę może być nieoceniona.
Najwięcej produktów towarzystw funduszy inwestycyjnych oferuje Open Finance – 9 (funduszy otwartych, hedgingowych i funduszy funduszy), po 6 Expander, Xelion i Goldenegg.
Najaktywniejszy w ubezpieczeniach jest Goldenegg – sprzedaje produkty aż 10 firm ubezpieczeniowych (Expander – 8 i Xelion – 5). Doradcy proponują tradycyjne
ubezpieczenia majątkowe i życiowe, jak również polisy mieszane, łączące w sobie elementy ochronne i inwestycyjne.
Co nowego?
Ciekawą propozycją jest oferowany przez Expander i Open Finance tzw. kredyt oszczędnościowy. Zasada produktu polega na tym, że klient otrzyma niższe oprocentowanie kredytu mieszkaniowego – nawet do 0,4 proc., jeżeli zdecyduje się na systematyczne
oszczędzanie.
Nowością w ofercie Expandera jest również produkt dla osób obawiających się ryzyka kursowego. W ramach wieloletniego programu oszczędnościowego klienci mogą wypłacić część środków w sytuacji, gdy rośnie rata ich kredytu z uwagi na wzrost kursu franka szwajcarskiego CHF.
Xelion chce w tym roku powiększyć ofertę o produkty rynków walutowych oraz ubezpieczenia zdrowotne.
Maciej Bednarek