REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konkurencja się zaostrza

REKLAMA

Banki starają się coraz bardziej precyzyjnie kierować ofertę swoich produktów do małych i średnich firm. Dzielą ten rynek na różne segmenty i wybierają najbardziej odpowiadające ich strategii.
W przypadku klientów indywidualnych sprawa jest prosta. O tym, do jakiej kategorii bank go zaliczy, decydują jego dochody. W przypadku wielkich korporacji oraz instytucji sprawa jest też stosunkowo łatwa. Najczęściej powiązane są od dłuższego czasu z jednym bankiem.

Mały duży klient

Jednak pomiędzy osobą prywatną a wielką korporacją rozciąga się ogromna przestrzeń. W niej właśnie mieszczą się przedsiębiorcy prowadzący indywidualną działalność gospodarczą, mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie firmy. To jeszcze do niedawna niedoceniany przez banki rynek. Zaczęły go zauważać, gdy okazało się, że klientów detalicznych nie będzie już masowo przybywać, a wielkie korporacje to nie tylko wielkie zyski, ale czasem i wielkie kłopoty. Niedawno jeszcze Stocznia Gdynia, Daewoo-FSO i kilka innych podobnych firm wypompowało z banków wszystko to, co kiedykolwiek na nich zarobiły. To był poważny sygnał ostrzegawczy.
Na koniec I półrocza 2005 roku w Polsce było 3,6 mln firm, w tym osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz małych i średnich. Z tego 95 proc. stanowią firmy najmniejsze, zatrudniające nie więcej niż 9 osób i mające obroty do 2 mln euro rocznie. I właśnie w ostatnim czasie banki przygotowały dla tego segmentu firm najwięcej ofert. O nie coraz bardziej zaczynają ze sobą konkurować. Robią to jednak ostrożnie, wiedząc, że segment ten to nadal spore ryzyko.

Zróżnicowane strategie

Strategie banków są różne. BRE Bank skonstruował bardzo precyzyjną ofertę pakietów Efekt, Efekt plus i Efekt finansowy dla małych firm, których roczne obroty nie przekraczają 7 mln euro. Jednak oferta adresowana jest do firm prowadzących pełną księgowość. Im wyższa półka pakietu, im bardziej atrakcyjne usługi dodane, tym firma musi pokazać więcej szczegółów ze swojej historii bilansowej. Żeby w ramach pakietu Efekt plus dostać limit kredytowy w wysokości 600 000 zł, musi na przykład działać na rynku od przynajmniej półtora roku. Jest to więc oferta dla tych, którzy już się sprawdzili.
Stale jednak przybywa podmiotów i osób zakładających działalność gospodarczą. Właśnie dla nich Bank BPH przygotował pakiet Harmonium Start. Firma może prowadzić działalność gospodarczą nie dłużej niż dwa lata. Segment najmniejszych firm interesuje ten bank do tego stopnia, że dla całkiem małych, o rocznych przychodach mniejszych niż 150 000 zł, ma ofertę Harmonium Mikro, dostępną także dla rozpoczynających działalność, jeśli złożą deklarację co do planowanych rocznych przychodów. Produkt z wyższej półki Harmonium Plus jest już pakietem dla firm mających roczne obroty w wysokości 10–20 mln zł.

Premia za nadwyżki

Millennium premiuje firmy, które mają nadwyżki gotówki. Oferuje małym firmom rachunki Biznes i Partner, a kryterium są obroty w przedziale od 3 do 10 mln zł rocznie. Gdy średnie miesięczne saldo jest wyższe niż 20 000 zł, rachunek Partner prowadzony jest bezpłatnie, a wysokość oprocentowania zmienia się w zależności od salda na rachunku. Powoli, lecz stale, banki zmniejszają marże kredytowe w przeświadczeniu, że sytuacja małych firm będzie się poprawiać.

Jacek Ramotowski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA