REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płace w ciągu roku wzrosły niewiele

REKLAMA

W ubiegłym roku średnie podwyżki płac w przedsiębiorstwach były niewielkie, ich siła nabywcza zwiększyła się tylko o 1 proc. Przy tym w branżach, w których nie ma silnych związków zawodowych, i w regionach o najwyższym bezrobociu wzrost wynagrodzeń nawet nie dogonił inflacji.
Według Głównego Urzędu Statystycznego, w pierwszych jedenastu miesiącach ubiegłego roku średnia płaca brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosła 2490 zł. Ostatni miesiąc tego roku w statystykach GUS prawdopodobnie niczego już nie zmieni. Wypłaty nagród i premii, które w poprzednich latach miały zwykle miejsce w końcu roku, tym razem trafiły na konta pracowników w październiku i listopadzie – tak było na przykład w górnictwie. W rezultacie, po uwzględnieniu inflacji, siła nabywcza wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach była o około 1 proc. wyższa niż w 2004 roku.

Przy tym poziom płac oraz ich wzrost był bardzo zróżnicowany. W ubiegłym roku najwyższe średnie zarobki mieli pracownicy zatrudnieni w informatyce (5,6 tys. zł) oraz w przedsiębiorstwach produkujących wyroby tytoniowe (4,5 tys.).

Tradycyjnie wysokie płace były w górnictwie, gdzie średnie wynagrodzenie przekroczyło 4,2 tys. zł i zwiększyło się o ponad 11 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Ale w tej branży, podobnie jak w energetyce, są silne związki zawodowe, które od lat wymuszają duży wzrost płac bez oglądania się na wyniki finansowe firm.

Natomiast bardzo skromne były przeciętne wynagrodzenia w firmach odzieżowych i futrzarskich, w przemysłach: skórzanym, włókienniczym, drzewnym oraz meblarskim. Przeciętne wynagrodzenie brutto w tych branżach wyniosło 1300-1800 zł. A podwyżki pensji mieściły się w granicach 1,1-1,6 proc. – były więc mniejsze od inflacji, która najprawdopodobniej wyniosła 2,1 proc. Oznacza to, że siła nabywcza zarobków pracowników zatrudnionych w wymienionych branżach była w ubiegłym roku mniejsza niż w 2004 roku. Ponadto najniższe przeciętne płace w sektorze przedsiębiorstw (w firmach odzieżowych i futrzarskich) stanowiły zaledwie 23 proc. najwyższych zarobków (w informatyce).

Wzrost płac ogranicza wysokie bezrobocie. Widać to wyraźnie na przykładzie województwa warmińsko-mazurskiego. W tym regionie nie ma licznych związków zawodowych, a bezrobocie jest najwyższe w kraju. Przedsiębiorcy nie są więc zmuszeni do podwyżek wynagrodzeń, dlatego w przemyśle woj. warmińsko-mazurskiego zarobki podniesiono nominalnie, tylko o 0,2 proc. Duża liczba osób bez zajęcia będzie powodowała, że również w tym roku nie można liczyć na znaczące dla budżetów domowych podwyżki płac w przedsiębiorstwach.

Janusz K. Kowalski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA