REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szybkie zmiany mogą poprawić wykorzystanie funduszy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zapowiedziała niespodziewanie rewolucję w trybie składania i procedurach oceny wniosków o unijne dotacje inwestycyjne dla sektora małych i średnich firm. Ułatwienia już obowiązują, a więc składający wnioski w obecnej rundzie, której termin upływa 29 grudnia, mogą z nich korzystać.
Przedsiębiorcy znacznie szybciej niż do tej pory będą dowiadywać się, czy ich wniosek o dotację został przyjęty, czy odrzucony. Żeby tak się stało, ocena techniczno-ekonomiczna będzie odbywać się w Regionalnych Zespołach Oceniających, które mają działać przy Regionalnych Instytucjach Finansujących. Jak pamiętamy, wniosek o dotację był poddawany najpierw ocenie formalnej, polegającej na sprawdzeniu, czy wszystkie dokumenty i załączniki są w porządku, techniczno-ekonomicznej, kiedy sprawdzano finansową zdolność firmy do wykonania zaplanowanego projektu, oraz ocenie wartości merytorycznej projektu. RIF dokonywał tylko oceny formalnej, resztą zajmowały się PARP i Ministerstwo Gospodarki. To wydłużało procedury w nieskończoność. Dla firm niemających długiego finansowania lub wystarczających środków własnych było nie do przyjęcia. – Każdy przedsiębiorca będzie mógł ocenić szanse na uzyskanie finansowania blisko miejsca prowadzonej działalności – mówi minister gospodarki Piotr Woźniak, który jest współautorem zmian.
Każda firma starająca się o dotację inwestycyjną będzie mogła już po złożeniu wniosku skorygować koszty kwalifikowane o 10 proc.

Kryteria oceny możliwości finansowych firmy będą bardziej jasne. Żeby udokumentować finansowe zdolności do przeprowadzenia inwestycji wystarczy, że firma przedstawi promesę kredytu, leasingu lub dokumenty, że zapewni jej finansowanie fundusz inwestycyjny. – Znika nieszczęśliwa konieczność podwójnej oceny finansowej projektu, raz przez bank, a potem ponownie przez PARP – mówi P. Woźniak. Tylko gdy będzie chciała realizować projekt ze środków własnych, musiała będzie składać w RIF całą dokumentacje finansową, jak do tej pory. Tę zmianę postulowały także banki. – Jest słuszne, by dla wniosków, do których dołączone zostały promesy lub umowa o kredyt, PARP nie dokonywał już oceny finansowej projektu, której wcześniej dokonał bank – mówi Jarosław Fordoński, wicedyrektor departamentu ds. UE w BRE Banku.

REKLAMA

Firma w czasie oceny wniosku przez zespoły regionalne będzie mogła skorygować koszty kwalifikowane, czyli te, które mogą być dofinansowane dotacją unijną.

REKLAMA

Ponieważ kryteria unijne definiujące te koszty nie są do końca jasne, w przeszłości przedsiębiorcy często gubili się i wpisywali wydatki, które nie mogą być dotowane. Nawet niewielka kwota wpisana błędnie mogła spowodować dyskwalifikację. Koszty kwalifikowane muszą zgadzać się i na to nie ma siły. Błąd można będzie teraz skorygować nie zaprzepaszczając szansy na dotację. Granica błędu wynosi teraz 10 proc. Poprawiać wniosek będzie można pod okiem specjalisty z RIF.

W końcu nastąpiła też zmiana korzystna dla najmniejszych firm, które mają poczucie największej krzywdy. Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą może złożyć wniosek wraz z deklaracją, że będzie mieć pieniądze na realizację projektu. Taki wniosek przejdzie przez wszystkie etapy oceny i dopiero przed podpisaniem umowy przedsiębiorca zostanie poproszony o dowody.

Przedstawiciele rządu mówią, że większe zmiany, w tym także postulowane przez środowiska przedsiębiorców, będzie można dopiero wprowadzić po zmianach prawa. Jednak ich zdaniem już te zwiększą szanse firm na dotacje. W poprzednich trzech rundach umowę podpisywał co dziesiąty ze starających się przedsiębiorców. – Zakładamy, że po zmianach wskaźnik wniosków kwalifikowanych pozytywnie wzrośnie do 30-40 proc. – mówi prezes PARP Mirosław Marek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo grudniowa runda nie będzie prawdopodobnie ostatnią w programie SPO WKP 2.3, gdyż wiceminister gospodarki Andrzej Kaczmarek zapowiada, iż w przyszłym roku nastąpi alokacja środków z mniej popularnych programów.

– Jest nadzieja, że w działaniu 2.3. będzie nie tylko jedna, ale może dwie rundy aplikacyjne w przyszłym roku – mówi.


Jacek Ramotowski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA