REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szybkie zmiany mogą poprawić wykorzystanie funduszy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zapowiedziała niespodziewanie rewolucję w trybie składania i procedurach oceny wniosków o unijne dotacje inwestycyjne dla sektora małych i średnich firm. Ułatwienia już obowiązują, a więc składający wnioski w obecnej rundzie, której termin upływa 29 grudnia, mogą z nich korzystać.
Przedsiębiorcy znacznie szybciej niż do tej pory będą dowiadywać się, czy ich wniosek o dotację został przyjęty, czy odrzucony. Żeby tak się stało, ocena techniczno-ekonomiczna będzie odbywać się w Regionalnych Zespołach Oceniających, które mają działać przy Regionalnych Instytucjach Finansujących. Jak pamiętamy, wniosek o dotację był poddawany najpierw ocenie formalnej, polegającej na sprawdzeniu, czy wszystkie dokumenty i załączniki są w porządku, techniczno-ekonomicznej, kiedy sprawdzano finansową zdolność firmy do wykonania zaplanowanego projektu, oraz ocenie wartości merytorycznej projektu. RIF dokonywał tylko oceny formalnej, resztą zajmowały się PARP i Ministerstwo Gospodarki. To wydłużało procedury w nieskończoność. Dla firm niemających długiego finansowania lub wystarczających środków własnych było nie do przyjęcia. – Każdy przedsiębiorca będzie mógł ocenić szanse na uzyskanie finansowania blisko miejsca prowadzonej działalności – mówi minister gospodarki Piotr Woźniak, który jest współautorem zmian.
Każda firma starająca się o dotację inwestycyjną będzie mogła już po złożeniu wniosku skorygować koszty kwalifikowane o 10 proc.

Kryteria oceny możliwości finansowych firmy będą bardziej jasne. Żeby udokumentować finansowe zdolności do przeprowadzenia inwestycji wystarczy, że firma przedstawi promesę kredytu, leasingu lub dokumenty, że zapewni jej finansowanie fundusz inwestycyjny. – Znika nieszczęśliwa konieczność podwójnej oceny finansowej projektu, raz przez bank, a potem ponownie przez PARP – mówi P. Woźniak. Tylko gdy będzie chciała realizować projekt ze środków własnych, musiała będzie składać w RIF całą dokumentacje finansową, jak do tej pory. Tę zmianę postulowały także banki. – Jest słuszne, by dla wniosków, do których dołączone zostały promesy lub umowa o kredyt, PARP nie dokonywał już oceny finansowej projektu, której wcześniej dokonał bank – mówi Jarosław Fordoński, wicedyrektor departamentu ds. UE w BRE Banku.

REKLAMA

Firma w czasie oceny wniosku przez zespoły regionalne będzie mogła skorygować koszty kwalifikowane, czyli te, które mogą być dofinansowane dotacją unijną.

REKLAMA

Ponieważ kryteria unijne definiujące te koszty nie są do końca jasne, w przeszłości przedsiębiorcy często gubili się i wpisywali wydatki, które nie mogą być dotowane. Nawet niewielka kwota wpisana błędnie mogła spowodować dyskwalifikację. Koszty kwalifikowane muszą zgadzać się i na to nie ma siły. Błąd można będzie teraz skorygować nie zaprzepaszczając szansy na dotację. Granica błędu wynosi teraz 10 proc. Poprawiać wniosek będzie można pod okiem specjalisty z RIF.

W końcu nastąpiła też zmiana korzystna dla najmniejszych firm, które mają poczucie największej krzywdy. Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą może złożyć wniosek wraz z deklaracją, że będzie mieć pieniądze na realizację projektu. Taki wniosek przejdzie przez wszystkie etapy oceny i dopiero przed podpisaniem umowy przedsiębiorca zostanie poproszony o dowody.

Przedstawiciele rządu mówią, że większe zmiany, w tym także postulowane przez środowiska przedsiębiorców, będzie można dopiero wprowadzić po zmianach prawa. Jednak ich zdaniem już te zwiększą szanse firm na dotacje. W poprzednich trzech rundach umowę podpisywał co dziesiąty ze starających się przedsiębiorców. – Zakładamy, że po zmianach wskaźnik wniosków kwalifikowanych pozytywnie wzrośnie do 30-40 proc. – mówi prezes PARP Mirosław Marek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo grudniowa runda nie będzie prawdopodobnie ostatnią w programie SPO WKP 2.3, gdyż wiceminister gospodarki Andrzej Kaczmarek zapowiada, iż w przyszłym roku nastąpi alokacja środków z mniej popularnych programów.

– Jest nadzieja, że w działaniu 2.3. będzie nie tylko jedna, ale może dwie rundy aplikacyjne w przyszłym roku – mówi.


Jacek Ramotowski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA