REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szybkie zmiany mogą poprawić wykorzystanie funduszy

REKLAMA

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zapowiedziała niespodziewanie rewolucję w trybie składania i procedurach oceny wniosków o unijne dotacje inwestycyjne dla sektora małych i średnich firm. Ułatwienia już obowiązują, a więc składający wnioski w obecnej rundzie, której termin upływa 29 grudnia, mogą z nich korzystać.
Przedsiębiorcy znacznie szybciej niż do tej pory będą dowiadywać się, czy ich wniosek o dotację został przyjęty, czy odrzucony. Żeby tak się stało, ocena techniczno-ekonomiczna będzie odbywać się w Regionalnych Zespołach Oceniających, które mają działać przy Regionalnych Instytucjach Finansujących. Jak pamiętamy, wniosek o dotację był poddawany najpierw ocenie formalnej, polegającej na sprawdzeniu, czy wszystkie dokumenty i załączniki są w porządku, techniczno-ekonomicznej, kiedy sprawdzano finansową zdolność firmy do wykonania zaplanowanego projektu, oraz ocenie wartości merytorycznej projektu. RIF dokonywał tylko oceny formalnej, resztą zajmowały się PARP i Ministerstwo Gospodarki. To wydłużało procedury w nieskończoność. Dla firm niemających długiego finansowania lub wystarczających środków własnych było nie do przyjęcia. – Każdy przedsiębiorca będzie mógł ocenić szanse na uzyskanie finansowania blisko miejsca prowadzonej działalności – mówi minister gospodarki Piotr Woźniak, który jest współautorem zmian.
Każda firma starająca się o dotację inwestycyjną będzie mogła już po złożeniu wniosku skorygować koszty kwalifikowane o 10 proc.

Kryteria oceny możliwości finansowych firmy będą bardziej jasne. Żeby udokumentować finansowe zdolności do przeprowadzenia inwestycji wystarczy, że firma przedstawi promesę kredytu, leasingu lub dokumenty, że zapewni jej finansowanie fundusz inwestycyjny. – Znika nieszczęśliwa konieczność podwójnej oceny finansowej projektu, raz przez bank, a potem ponownie przez PARP – mówi P. Woźniak. Tylko gdy będzie chciała realizować projekt ze środków własnych, musiała będzie składać w RIF całą dokumentacje finansową, jak do tej pory. Tę zmianę postulowały także banki. – Jest słuszne, by dla wniosków, do których dołączone zostały promesy lub umowa o kredyt, PARP nie dokonywał już oceny finansowej projektu, której wcześniej dokonał bank – mówi Jarosław Fordoński, wicedyrektor departamentu ds. UE w BRE Banku.

REKLAMA

Firma w czasie oceny wniosku przez zespoły regionalne będzie mogła skorygować koszty kwalifikowane, czyli te, które mogą być dofinansowane dotacją unijną.

REKLAMA

Ponieważ kryteria unijne definiujące te koszty nie są do końca jasne, w przeszłości przedsiębiorcy często gubili się i wpisywali wydatki, które nie mogą być dotowane. Nawet niewielka kwota wpisana błędnie mogła spowodować dyskwalifikację. Koszty kwalifikowane muszą zgadzać się i na to nie ma siły. Błąd można będzie teraz skorygować nie zaprzepaszczając szansy na dotację. Granica błędu wynosi teraz 10 proc. Poprawiać wniosek będzie można pod okiem specjalisty z RIF.

W końcu nastąpiła też zmiana korzystna dla najmniejszych firm, które mają poczucie największej krzywdy. Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą może złożyć wniosek wraz z deklaracją, że będzie mieć pieniądze na realizację projektu. Taki wniosek przejdzie przez wszystkie etapy oceny i dopiero przed podpisaniem umowy przedsiębiorca zostanie poproszony o dowody.

Przedstawiciele rządu mówią, że większe zmiany, w tym także postulowane przez środowiska przedsiębiorców, będzie można dopiero wprowadzić po zmianach prawa. Jednak ich zdaniem już te zwiększą szanse firm na dotacje. W poprzednich trzech rundach umowę podpisywał co dziesiąty ze starających się przedsiębiorców. – Zakładamy, że po zmianach wskaźnik wniosków kwalifikowanych pozytywnie wzrośnie do 30-40 proc. – mówi prezes PARP Mirosław Marek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo grudniowa runda nie będzie prawdopodobnie ostatnią w programie SPO WKP 2.3, gdyż wiceminister gospodarki Andrzej Kaczmarek zapowiada, iż w przyszłym roku nastąpi alokacja środków z mniej popularnych programów.

– Jest nadzieja, że w działaniu 2.3. będzie nie tylko jedna, ale może dwie rundy aplikacyjne w przyszłym roku – mówi.


Jacek Ramotowski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczny plan urlopów. Nie każdy pracodawca musi go mieć

Ustalając plan urlopów, pracodawca musi uwzględnić wnioski pracowników oraz konieczność zapewnienia normalnego toku pracy - powiedziała radca prawny dr Monika Wieczorek. Zaznaczyła, że w wyjątkowych sytuacjach wypoczynek może być przesunięty.

Niższe składki dzięki Małemu ZUS plus. Dla kogo ulga i jak z niej skorzystać?

Mały ZUS plus to ulga dla przedsiębiorców, którzy chcą obniżyć składki na ubezpieczenia społeczne. Warunkiem jest dochód z działalności gospodarczej poniżej określonego limitu. Sprawdź, kto może skorzystać z Małego ZUS plus, jakie są limity przychodu i terminy zgłoszeń oraz dlaczego ulga nie obejmuje składki zdrowotnej.

Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?

Przygotowana likwidacja pozwala na sprawne pozyskanie pieniędzy niezbędnych do uregulowania należności wobec wierzycieli, a niekiedy także na zachowanie przez dłużnika części swojego majątku. Dlatego jest to procedura warta uwagi przy planowaniu strategii oddłużenia.

Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

REKLAMA

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

REKLAMA