REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na zmiany nie wystarczy pieniędzy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Andrzej Kryże, wiceminister sprawiedliwości, przedstawił mapę drogową reformy wymiaru sprawiedliwości. Plany są ambitne. W przyszłym roku ma być przygotowany pakiet ustaw wprowadzających daleko idące zmiany w procedurach i infrastrukturze wymiaru sprawiedliwości. Czy budżet wymiaru sprawiedliwości wystarczy na pokrycie tak rozległych i kosztownych reform?
Rząd nie przedstawił jeszcze szczegółowych wyliczeń wprowadzenia reformy, jednak już na pierwszy rzut oka widać, że przeforsowanie niektórych pomysłów może być dla budżetu państwa bardzo kosztowne. Jedną z głównych propozycji jest wsparcie wymiaru sprawiedliwości nowymi technologiami. Chodzi m.in. o wprowadzenie dozoru elektronicznego dla niektórych skazanych.

REKLAMA

Minister A. Kryże zapowiedział również rozpoczęcie budowy elektronicznego dostępu do Krajowego Rejestru Sądowego, który miałby ruszyć 1 stycznia 2007 r. Kosztowne może być także funkcjonowanie sądów w systemie 24-godzinnym, jak również ogólnopolskiego rejestru biegłych z odpowiednimi certyfikatami. Korpus biegłych mieliby stanowić dobrze wynagradzani specjaliści z ekonomii, bankowości, handlu zagranicznego itd.

REKLAMA

Andrzej Kryże przyznał w ubiegłym tygodniu w Sejmie, że projekt budżetu resortu na 2006 rok nie uwzględnia środków na proponowane zamierzenia reformatorskie. Dodał, że autopoprawka budżetowa zwiększa co prawda wydatki na sprawiedliwość o ok. 70 mln zł, ale z przeznaczeniem m.in. na reformę więziennictwa. Według niego przedstawiona reforma wymiaru sprawiedliwości wymagałaby wzrostu wydatków na kwotę 36 mln zł, a gdyby od 1 października 2006 roku, jak planuje resort, zaczął obowiązywać elektroniczny monitoring skazanych, kosztowałoby to budżet 50 mln zł.

Planuje się m.in. wzrost zatrudnienia w sądach o 1980 etatów. Jednak tylko w znikomej części przyrost ten będzie dotyczył sędziów (80 etatów).

REKLAMA

Po przyjętej z końcem listopada br. autopoprawce do projektu budżetu na 2006 r. wydatki w dziale „Sprawiedliwość” zostały zwiększone o 66,3 mln zł, tj. do kwoty 4,05 mld zł. Wydatki mają być zwiększone m.in. na rozbudowę sieci aresztów i zakładów karnych (o 0,5 mld zł), dzięki czemu ma zostać pozyskanych 4 tys. miejsc dla skazanych i tymczasowo aresztowanych. W przyszłym roku natomiast mniej pieniędzy na funkcjonowanie otrzyma Sąd Najwyższy.

Naczelny Sąd Administracyjny i Trybunał Konstytucyjny. W przypadku sądów powszechnych zaplanowane w projekcie ustawy budżetowej 4,6 mln zł pozostały niezmienione. W przyszłym roku planuje się m.in. wzrost zatrudnienia w sądach o 1980 etatów. Jednak tylko w znikomej części przyrost ten będzie dotyczył sędziów (80 etatów), w większości będą to pracownicy wspierający pracę sędziów i odciążający ich w wykonywaniu czynności administracyjnych.

Ekonomiści są zgodni. Radykalne zwiększenie wydatków budżetowych na reformę wymiaru sprawiedliwości w najbliższych latach jest po prostu niemożliwe. Zdaniem Rafała Antczaka, eksperta Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, rząd powinien zacząć reformę wymiaru sprawiedliwości nie od zwiększenia wydatków budżetowych na ten cel, ale szukając rezerw w ramach tego, czym już dysponuje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Należy przede wszystkim zacząć od usprawniania samego procesu sądowego, a to można zrobić w ramach już dostępnych środków. Restrukturyzacja musi przebiegać na podstawie podobnych zasad, jak w każdym przedsiębiorstwie prywatnym – twierdzi R. Antczak. Dodając, że od tego trzeba zacząć, a dopiero potem planować środki na różnego rodzaju przedsięwzięcia typu informatyzacja czy budowa nowych więzień.

– Jeśli rząd zacznie reformę od dużych, kosztowych inwestycji, trwających latami, może się okazać, że jest to jedynie dobry sposób na wydawanie publicznych pieniędzy, jednak bez poprawy efektywności działania wymiaru sprawiedliwości. Rząd Marcinkiewicza powinien zapowiedzieć, że reforma wymiaru sprawiedliwości będzie trwała dwa lata, z widocznymi efektami po pół roku, roku itd. Natomiast radykalne zwiększenie nakładów w naszym budżecie na wymiar sprawiedliwości nie jest możliwe – mówi R. Antczak.

– Również prof. Elżbieta Chojna-Duch, ekspert w dziedzinie finansów publicznych, bardzo sceptycznie podchodzi do zwiększenia wydatków budżetowych na reformę wymiaru sprawiedliwości, zwłaszcza że rosną inne wydatki budżetowe, m.in. związane z naszym członkostwem w Unii, zasiłki i świadczenia przedemerytalne. Są to tzw. wydatki sztywne, które państwo musi ponieść. Możliwości są więc ograniczone, gdyż zwiększenie dochodów budżetowych jest bardzo trudne.

Niektóre elementy reformy nie będą mogły zostać wprowadzone, nie tyle z przyczyn ekonomicznych, ile w związku z oporem, jakie budzą w środowisku związanym z wymiarem sprawiedliwości. W ankiecie przeprowadzonej w środowisku prokuratorskim i sędziowskim jedynie kilkunastu na ok. 4 tysiące ankietowanych opowiedziało się np. za zaostrzeniem prawa i zasad odpowiedzialności karnej. Wiele zmian budzi opór środowiska adwokackiego i radcowskiego. Powszechnie krytykowany jest pomysł zaostrzenia kar dla pełnomocników stron utrudniających postępowanie sądowe, jak również pomysł odebrania korporacjom postępowań dyscyplinarnych wobec swoich członków.

Mapa drogowa Kryżego

W I kwartale 2006 roku MS przygotuje pakiet projektów ustaw zmieniających kodeksy karne. Zmiany mają dotyczyć m.in. zaostrzenia represji karnych za przestępstwa o charakterze chuligańskim oraz wprowadzenia skróconego i uproszczonego, 24-godzinnego rozpoznawania przez sądy spraw o przestępstwa o drobnej i średniej wadze oraz o charakterze chuligańskim w Na II kwartał przyszłego roku MS zapowiada przygotowanie drugiego pakietu nowelizacji kodeksów: postępowania karnego, wykroczeń oraz kodeksu postępowania ws. o wykroczenia, dotyczącego uproszczenia procedur we wszystkich sprawach w W pierwszym półroczu 2006 roku ma być gotowy projekt ustawy o biegłych sądowych. Ma on zakładać m.in. wprowadzenie ogólnopolskiego rejestru biegłych z odpowiednimi certyfikatami w W drugim półroczu ma być gotowa m.in. nowela o prokuraturze, która zlikwiduje nadzór instancyjny w prokuraturach i przeniesie go do specjalnych wydziałów ds. postępowania przygotowawczego sądów rejonowych oraz przekaże im rozpatrywanie zażaleń na merytoryczne decyzje prokuratora w postępowaniu przygotowawczym w Od 1 stycznia 2007 r. ma być gotowy elektroniczny dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego.

 Tomasz Pietryga
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA