REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na zmiany nie wystarczy pieniędzy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Andrzej Kryże, wiceminister sprawiedliwości, przedstawił mapę drogową reformy wymiaru sprawiedliwości. Plany są ambitne. W przyszłym roku ma być przygotowany pakiet ustaw wprowadzających daleko idące zmiany w procedurach i infrastrukturze wymiaru sprawiedliwości. Czy budżet wymiaru sprawiedliwości wystarczy na pokrycie tak rozległych i kosztownych reform?
Rząd nie przedstawił jeszcze szczegółowych wyliczeń wprowadzenia reformy, jednak już na pierwszy rzut oka widać, że przeforsowanie niektórych pomysłów może być dla budżetu państwa bardzo kosztowne. Jedną z głównych propozycji jest wsparcie wymiaru sprawiedliwości nowymi technologiami. Chodzi m.in. o wprowadzenie dozoru elektronicznego dla niektórych skazanych.

REKLAMA

Minister A. Kryże zapowiedział również rozpoczęcie budowy elektronicznego dostępu do Krajowego Rejestru Sądowego, który miałby ruszyć 1 stycznia 2007 r. Kosztowne może być także funkcjonowanie sądów w systemie 24-godzinnym, jak również ogólnopolskiego rejestru biegłych z odpowiednimi certyfikatami. Korpus biegłych mieliby stanowić dobrze wynagradzani specjaliści z ekonomii, bankowości, handlu zagranicznego itd.

REKLAMA

Andrzej Kryże przyznał w ubiegłym tygodniu w Sejmie, że projekt budżetu resortu na 2006 rok nie uwzględnia środków na proponowane zamierzenia reformatorskie. Dodał, że autopoprawka budżetowa zwiększa co prawda wydatki na sprawiedliwość o ok. 70 mln zł, ale z przeznaczeniem m.in. na reformę więziennictwa. Według niego przedstawiona reforma wymiaru sprawiedliwości wymagałaby wzrostu wydatków na kwotę 36 mln zł, a gdyby od 1 października 2006 roku, jak planuje resort, zaczął obowiązywać elektroniczny monitoring skazanych, kosztowałoby to budżet 50 mln zł.

Planuje się m.in. wzrost zatrudnienia w sądach o 1980 etatów. Jednak tylko w znikomej części przyrost ten będzie dotyczył sędziów (80 etatów).

REKLAMA

Po przyjętej z końcem listopada br. autopoprawce do projektu budżetu na 2006 r. wydatki w dziale „Sprawiedliwość” zostały zwiększone o 66,3 mln zł, tj. do kwoty 4,05 mld zł. Wydatki mają być zwiększone m.in. na rozbudowę sieci aresztów i zakładów karnych (o 0,5 mld zł), dzięki czemu ma zostać pozyskanych 4 tys. miejsc dla skazanych i tymczasowo aresztowanych. W przyszłym roku natomiast mniej pieniędzy na funkcjonowanie otrzyma Sąd Najwyższy.

Naczelny Sąd Administracyjny i Trybunał Konstytucyjny. W przypadku sądów powszechnych zaplanowane w projekcie ustawy budżetowej 4,6 mln zł pozostały niezmienione. W przyszłym roku planuje się m.in. wzrost zatrudnienia w sądach o 1980 etatów. Jednak tylko w znikomej części przyrost ten będzie dotyczył sędziów (80 etatów), w większości będą to pracownicy wspierający pracę sędziów i odciążający ich w wykonywaniu czynności administracyjnych.

Ekonomiści są zgodni. Radykalne zwiększenie wydatków budżetowych na reformę wymiaru sprawiedliwości w najbliższych latach jest po prostu niemożliwe. Zdaniem Rafała Antczaka, eksperta Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, rząd powinien zacząć reformę wymiaru sprawiedliwości nie od zwiększenia wydatków budżetowych na ten cel, ale szukając rezerw w ramach tego, czym już dysponuje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Należy przede wszystkim zacząć od usprawniania samego procesu sądowego, a to można zrobić w ramach już dostępnych środków. Restrukturyzacja musi przebiegać na podstawie podobnych zasad, jak w każdym przedsiębiorstwie prywatnym – twierdzi R. Antczak. Dodając, że od tego trzeba zacząć, a dopiero potem planować środki na różnego rodzaju przedsięwzięcia typu informatyzacja czy budowa nowych więzień.

– Jeśli rząd zacznie reformę od dużych, kosztowych inwestycji, trwających latami, może się okazać, że jest to jedynie dobry sposób na wydawanie publicznych pieniędzy, jednak bez poprawy efektywności działania wymiaru sprawiedliwości. Rząd Marcinkiewicza powinien zapowiedzieć, że reforma wymiaru sprawiedliwości będzie trwała dwa lata, z widocznymi efektami po pół roku, roku itd. Natomiast radykalne zwiększenie nakładów w naszym budżecie na wymiar sprawiedliwości nie jest możliwe – mówi R. Antczak.

– Również prof. Elżbieta Chojna-Duch, ekspert w dziedzinie finansów publicznych, bardzo sceptycznie podchodzi do zwiększenia wydatków budżetowych na reformę wymiaru sprawiedliwości, zwłaszcza że rosną inne wydatki budżetowe, m.in. związane z naszym członkostwem w Unii, zasiłki i świadczenia przedemerytalne. Są to tzw. wydatki sztywne, które państwo musi ponieść. Możliwości są więc ograniczone, gdyż zwiększenie dochodów budżetowych jest bardzo trudne.

Niektóre elementy reformy nie będą mogły zostać wprowadzone, nie tyle z przyczyn ekonomicznych, ile w związku z oporem, jakie budzą w środowisku związanym z wymiarem sprawiedliwości. W ankiecie przeprowadzonej w środowisku prokuratorskim i sędziowskim jedynie kilkunastu na ok. 4 tysiące ankietowanych opowiedziało się np. za zaostrzeniem prawa i zasad odpowiedzialności karnej. Wiele zmian budzi opór środowiska adwokackiego i radcowskiego. Powszechnie krytykowany jest pomysł zaostrzenia kar dla pełnomocników stron utrudniających postępowanie sądowe, jak również pomysł odebrania korporacjom postępowań dyscyplinarnych wobec swoich członków.

Mapa drogowa Kryżego

W I kwartale 2006 roku MS przygotuje pakiet projektów ustaw zmieniających kodeksy karne. Zmiany mają dotyczyć m.in. zaostrzenia represji karnych za przestępstwa o charakterze chuligańskim oraz wprowadzenia skróconego i uproszczonego, 24-godzinnego rozpoznawania przez sądy spraw o przestępstwa o drobnej i średniej wadze oraz o charakterze chuligańskim w Na II kwartał przyszłego roku MS zapowiada przygotowanie drugiego pakietu nowelizacji kodeksów: postępowania karnego, wykroczeń oraz kodeksu postępowania ws. o wykroczenia, dotyczącego uproszczenia procedur we wszystkich sprawach w W pierwszym półroczu 2006 roku ma być gotowy projekt ustawy o biegłych sądowych. Ma on zakładać m.in. wprowadzenie ogólnopolskiego rejestru biegłych z odpowiednimi certyfikatami w W drugim półroczu ma być gotowa m.in. nowela o prokuraturze, która zlikwiduje nadzór instancyjny w prokuraturach i przeniesie go do specjalnych wydziałów ds. postępowania przygotowawczego sądów rejonowych oraz przekaże im rozpatrywanie zażaleń na merytoryczne decyzje prokuratora w postępowaniu przygotowawczym w Od 1 stycznia 2007 r. ma być gotowy elektroniczny dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego.

 Tomasz Pietryga
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA