REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec z koncesjami, bo buduje państwo

REKLAMA

Autostrady będą budowane przez państwowe spółki. Pieniądze ma zapewnić emisja obligacji drogowych oraz środki unijne. Ministerstwo Transportu i Budownictwa chce także zweryfikować dotychczasowe umowy koncesyjne.
Wczorajsza konferencja prasowa nowego ministra transportu i budownictwa Jerzego Polaczka potwierdziła wcześniejsze zapowiedzi PiS: koniec z budową autostrad w systemie koncesyjnym. Teraz zajmie się tym państwo, a konkretnie specjalnie powoływane do tego celu spółki (tzw. podmioty specjalnego przeznaczenia – PSP). Ich działalność będzie w całości finansował Krajowy Fundusz Drogowy. Mają one również zajmować się eksploatacją tras.

Jakie da to korzyści? Nowe kierownictwo resortu zakłada, że państwo będzie miało w takiej formule znacznie większy wpływ na realizację całego programu budowy dróg niż w lansowanym przez poprzednie rządy układzie PPP – partnerstwa publiczno-prywatnego. Resort liczy także na obniżkę kosztów funkcjonowania PSP dzięki ich większej wiarygodności finansowej nad firmami komercyjnymi. Atutami mają być również większa efektywność działania wobec administracji oraz pozyskiwanie środków w formie finansowania pozabudżetowego. Dla skuteczniejszego funkcjonowania nowych spółek będą w nich obowiązywać menedżerskie systemy zarządzania i wynagradzania.

Drogowe priorytety na lata 2006-2009
• budowa autostrady A-1
• kontynuacja budowy autostrad A-2 i A-4
• budowa drogi ekspresowej S-3 Szczecin – Legnica
• budowa drogi ekspresowej S-19 Suwałki – Rzeszów
• przygotowania do budowy drogi ekspresowej S-8 Wrocław – Warszawa

Co to oznacza? Wszystkie planowane do tej pory przetargi mogą zostać odwołane. Tak będzie prawdopodobnie z odcinkiem autostrady A-1 ze Strykowa do Pyrzowic, która miała być budowana przez koncesjonariusza. Według nowej koncepcji, autostradę od Torunia do granicy południowej budowano by w systemie PSP. Natomiast zupełnie nie wiadomo, co będzie z autostradą A-4 od Katowic do Wrocławia, już gotowej, której eksploatacją miał zająć się koncesjonariusz. Jeśli trasę przejmie państwo, dwa międzynarodowe konsorcja starające się o koncesję – Autostrada Południe (spółki hiszpańskie i polski Budimex) oraz Autostrada Śląska (spółka francuska i Stalexport) – zapewne wystąpią o odszkodowania. Wyłożyły bowiem setki tysięcy dolarów na przygotowanie dokumentacji przetargowej.

Nie wiadomo także, czy system PSP okaże się efektywny. Pieniędzy z państwowej kasy, nawet wspartych funduszami unijnymi, może nie wystarczyć na kosztowne inwestycje autostradowe. Ale PiS o systemie mieszanym, zalecanym przez ekspertów, nawet nie chce słyszeć.

Jednak teraz największym problemem resortu będzie wykorzystanie tegorocznych funduszy. Okazuje się bowiem, że plan inwestycyjny założony na 2005 rok wykorzystany jest zaledwie w 30 procentach. Z zaplanowanych 6,545 mld zł wydano dotąd 1,984 mld zł, a do końca roku wydatki zamkną się kwotą 4,321 mld zł.
– To niedopuszczalna sytuacja. Może ona budzić pytania o ocenę dotychczasowego modelu budowy dróg – podsumował J. Polaczek.

W ocenie ministra, szczególnie niepokojące jest małe – jak dotąd – wykorzystanie środków unijnych do budowy dróg. Wynosi ono zaledwie 15 proc. Pozostałe środki pochodzą z budżetu państwa – 32 proc., Krajowego Funduszu Drogowego – 44 proc. oraz instytucji finansowych – 9 proc.

Adam Woźniak


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

REKLAMA

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

REKLAMA