REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec z koncesjami, bo buduje państwo

REKLAMA

Autostrady będą budowane przez państwowe spółki. Pieniądze ma zapewnić emisja obligacji drogowych oraz środki unijne. Ministerstwo Transportu i Budownictwa chce także zweryfikować dotychczasowe umowy koncesyjne.
Wczorajsza konferencja prasowa nowego ministra transportu i budownictwa Jerzego Polaczka potwierdziła wcześniejsze zapowiedzi PiS: koniec z budową autostrad w systemie koncesyjnym. Teraz zajmie się tym państwo, a konkretnie specjalnie powoływane do tego celu spółki (tzw. podmioty specjalnego przeznaczenia – PSP). Ich działalność będzie w całości finansował Krajowy Fundusz Drogowy. Mają one również zajmować się eksploatacją tras.

Jakie da to korzyści? Nowe kierownictwo resortu zakłada, że państwo będzie miało w takiej formule znacznie większy wpływ na realizację całego programu budowy dróg niż w lansowanym przez poprzednie rządy układzie PPP – partnerstwa publiczno-prywatnego. Resort liczy także na obniżkę kosztów funkcjonowania PSP dzięki ich większej wiarygodności finansowej nad firmami komercyjnymi. Atutami mają być również większa efektywność działania wobec administracji oraz pozyskiwanie środków w formie finansowania pozabudżetowego. Dla skuteczniejszego funkcjonowania nowych spółek będą w nich obowiązywać menedżerskie systemy zarządzania i wynagradzania.

Drogowe priorytety na lata 2006-2009
• budowa autostrady A-1
• kontynuacja budowy autostrad A-2 i A-4
• budowa drogi ekspresowej S-3 Szczecin – Legnica
• budowa drogi ekspresowej S-19 Suwałki – Rzeszów
• przygotowania do budowy drogi ekspresowej S-8 Wrocław – Warszawa

Co to oznacza? Wszystkie planowane do tej pory przetargi mogą zostać odwołane. Tak będzie prawdopodobnie z odcinkiem autostrady A-1 ze Strykowa do Pyrzowic, która miała być budowana przez koncesjonariusza. Według nowej koncepcji, autostradę od Torunia do granicy południowej budowano by w systemie PSP. Natomiast zupełnie nie wiadomo, co będzie z autostradą A-4 od Katowic do Wrocławia, już gotowej, której eksploatacją miał zająć się koncesjonariusz. Jeśli trasę przejmie państwo, dwa międzynarodowe konsorcja starające się o koncesję – Autostrada Południe (spółki hiszpańskie i polski Budimex) oraz Autostrada Śląska (spółka francuska i Stalexport) – zapewne wystąpią o odszkodowania. Wyłożyły bowiem setki tysięcy dolarów na przygotowanie dokumentacji przetargowej.

Nie wiadomo także, czy system PSP okaże się efektywny. Pieniędzy z państwowej kasy, nawet wspartych funduszami unijnymi, może nie wystarczyć na kosztowne inwestycje autostradowe. Ale PiS o systemie mieszanym, zalecanym przez ekspertów, nawet nie chce słyszeć.

Jednak teraz największym problemem resortu będzie wykorzystanie tegorocznych funduszy. Okazuje się bowiem, że plan inwestycyjny założony na 2005 rok wykorzystany jest zaledwie w 30 procentach. Z zaplanowanych 6,545 mld zł wydano dotąd 1,984 mld zł, a do końca roku wydatki zamkną się kwotą 4,321 mld zł.
– To niedopuszczalna sytuacja. Może ona budzić pytania o ocenę dotychczasowego modelu budowy dróg – podsumował J. Polaczek.

W ocenie ministra, szczególnie niepokojące jest małe – jak dotąd – wykorzystanie środków unijnych do budowy dróg. Wynosi ono zaledwie 15 proc. Pozostałe środki pochodzą z budżetu państwa – 32 proc., Krajowego Funduszu Drogowego – 44 proc. oraz instytucji finansowych – 9 proc.

Adam Woźniak


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA