REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyraźna poprawa koniunktury w III kwartale

REKLAMA

Badania ankietowe NBP pokazują wyraźną poprawę nastrojów przedsiębiorców w III kw, sugerują utrzymanie dobrej koniunktury z możliwością dalszej poprawy w IV kw. Poprawa sytuacji przedsiębiorstw nie przekłada się na skłonność do nowych inwestycji - podał NBP.
"W świetle wyników szybkiego monitoringu NBP, badań ankietowych prowadzonych przez inne ośrodki badawcze oraz danych makroekonomicznych statystyki publicznej, wykorzystanych przy konstruowaniu wskaźników koniunktury można sformułować następujące wnioski: Pod koniec III kw. br. odnotowano dość wyraźną poprawę nastrojów wśród ankietowanych przedsiębiorstw, która sugeruje utrzymanie się dobrej koniunktury z możliwością dalszej jej poprawy w IV kw" - podał NBP.

"Wśród wskaźników cząstkowych, które sygnalizują poprawę sytuacji respondentów znalazły się m.in.: lepsze oceny sytuacji bieżącej przedsiębiorstw, poprawa zdolności do regulowania zobowiązań wobec banków, poprawa zdolności do regulowania zobowiązań pozabankowych, poprawa ocen płynności, wzrost stopnia wykorzystania mocy produkcyjnych oraz spadek nadmiernych zapasów produktów gotowych. Do grupy wskaźników, które odzwierciedlają wzrost optymizmu przedsiębiorców co do najbliższej przyszłości należą: lepsze niż w poprzednim kwartale prognozy popytu, a także poprawa prognoz nowych zamówień, produkcji oraz eksportu" - podał NBP.

"Wśród czynników, które mogą działać niekorzystnie na rozwój sektora przedsiębiorstw należy wymienić oceniany przez eksporterów jako niekorzystny i trudno przewidywalny kurs złotego wobec walut obcych oraz wysokie ceny paliw" - napisał NBP.

"W IV kw. ankietowane przedsiębiorstwa spodziewają się zwiększonego popytu na produkowane wyroby. W opinii badanych poprawa ta nosi jednak więcej cech sezonowego ożywienia niż trwałej poprawy. Ożywienie oczekiwane jest przede wszystkim przez przedsiębiorstwa produkujące dobra konsumpcyjne i zaopatrzeniowe, przy pewnym wyhamowaniu dynamiki wzrostu w firmach oferujących dobra inwestycyjne. Trwałe oznaki poprawy, mimo pewnego sezonowego spowolnienia, widoczne są natomiast w sekcji "Budownictwo". Na uwagę zasługuje również silny wzrost popytu zgłaszany przez jednostki publiczne oraz firmy zorientowane wyłącznie na rynek krajowy - w obu przypadkach optymizm prognoz osiągnął obecnie swoje historyczne maksimum" - podał NBP.

"Pod koniec III kw. deklarowane przez respondentów oceny własnej sytuacji ekonomicznej były najlepsze w całej historii badań ankietowych. Poprawę zanotowali zwłaszcza importerzy, a także sektor publiczny oraz firmy budowlane" - napisał NBP.

Poprawa nastrojów nie przekłada się natomiast na skłonność do inwestowania: "Poprawa sytuacji przedsiębiorstw nie przekłada się na zwiększoną skłonność do rozpoczynania nowych inwestycji. Trzeba jednak zauważyć, że osłabienie aktywności inwestycyjnej jest typowe dla tego okresu - w IV kw. rzadziej niż w innych kwartałach przedsiębiorstwa decydują się na rozpoczęcie nowych projektów inwestycyjnych (w IV kw. 2004 r. aktywność inwestycyjna próby była na zbliżonym poziomie). Nie widać także zagrożeń dla kontynuowania inwestycji już rozpoczętych - w IV kw. po raz pierwszy w historii badań żadne z ankietowanych przedsiębiorstw nie planuje zaniechania realizacji rozpoczętych projektów inwestycyjnych".

Zdaniem Piotra Boguszewskiego, wicedyrektora Departamentu Analiz Makroekonomicznych i Strukturalnych w NBP z raportu wynika zdecydowanie pozytywny obraz koniunktury.

"Z raportu wynika pozytywny obraz koniunktury i sposobu jej postrzegania przez badane przedsiębiorstwa. Minął okres wahania sektora przedsiębiorstw co do tego, jak oceniać sytuację w tym roku. Wydaje się, że dobra ocena klimatu koniunktury powróciła. Warto też zwrócić uwagę na dane dotyczące inwestycji. Jeśli chodzi o tak zwane inwestycje kontynuowane, to sytuacja jest bardzo dobra - historycznie najlepsza - firmy mają wysoką skłonność do kontynuacji podjętych przedsięwzięć. Jest natomiast kwestia nowych inwestycji, które sprawiają wrażenie pewnego pogorszenia się w stosunku do oczekiwań przedsiębiorstw" - powiedział Boguszewski. "Należy jednak zaznaczyć, że wykazywana aktywność jest cały czas wysoka oraz że wśród przyczyn tego pogorszenia często wskazywane są kwestie związane z dopływem funduszy zewnętrznych, funduszy unijnych. Mamy więc do czynienia z wstrzymaniem inwestycji, a nie rezygnacją z nich" - dodał.

"W świetle wyników raportu eksport wygląda solidnie. Wprawdzie firmy skarżą się na problemy związane z kursem, ale perspektywy eksportu, aktywność eksportową, itp., należy ocenić pozytywnie" - powiedział Boguszewski.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA