REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Państwo partnerem dla firm

REKLAMA

Przedsiębiorcy będą w szerszym zakresie współpracować przy realizacji zadań publicznych. Wyręczanie państwa będzie dla wielu firm lekarstwem na brak zleceń i złą sytuację ekonomiczną. Szansa pojawi się dzięki ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym, która niebawem wejdzie w życie.
Założeniem ustawy z 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. nr 169, poz. 1420) jest odpłatne realizowanie przez przedsiębiorcę (partnera prywatnego) inwestycji na rzecz państwa. Współpraca będzie odbywała się w oparciu o umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym, która będzie dokładnie sprawdzana przez resort finansów. Partnerzy będą dobierani za pomocą przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. Aby doszło do zrealizowania przedsięwzięcia w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne, podmiot publiczny musi się najpierw upewnić, że przyniesie to przeważające korzyści dla interesu publicznego w stosunku do korzyści wynikających z innych sposobów realizacji takiego przedsięwzięcia.
Przykładowe inwestycje
W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego może być realizowana np. budowa kanalizacji, oczyszczalni ścieków lub wysypisk śmieci. Finansowane w ten sposób mogą być także budowy dróg i autostrad. W partnerstwie swojej szansy upatrują także przedstawiciele branży teleinformatycznej. Liczą na to, że rejestry państwowe lub systemy informatyczne państwa będą teraz prowadzone przez firmy prywatne.
Współpraca może być potrzebna w sytuacji, gdy władze gminy planują budowę obiektu sportowego, ale nie mają wystarczających środków. Ma je natomiast prywatny przedsiębiorca. Obie strony rozpoczynają negocjacje, których efektem końcowym powinna być precyzyjnie przygotowana umowa. Pieniądze na inwestycję wykładają obie strony. Ustalają one zasady dalszej wieloletniej współpracy, w trakcie której prywatny wkład będzie zrównoważony. W efekcie tego, mieszkańcy gminy zyskają obiekt sportowy, władze – zrealizowaną inwestycję, zaś przedsiębiorca – korzystne warunki jej współfinansowania i gwarancje na przyszłość.
Korzyści ze współpracy
Zdaniem Andrzeja Malinowskiego, prezydenta Konfederacji Pracodawców Polskich, korzyści takiej współpracy będą obustronne. Partner prywatny ma zapewnioną długofalową współpracę, co w przypadku wielu przedsiębiorców może być gwarancją prowadzenia udanego biznesu w perspektywie wieloletniej. Państwo zaś skorzysta w ten sposób, że cele publiczne będą realizowane bardziej efektywnie. Niewątpliwą zaletą jest to, że partnerstwo publiczno-prywatne może mieć charakter wieloletni z gwarancją, że umowa będzie obowiązywała bez względu np. na kadencję Sejmu.
Katarzyna Rychter
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA