REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestorom będzie łatwiej na budowie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 26 września tego roku nie będą już potrzebne pozwolenia na budowę niektórych obiektów i przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, telekomunikacyjnych, cieplnych i elektroenergetycznych, co jest znacznym ułatwieniem dla inwestorów.
Natomiast od 1 stycznia 2006 r. na nowych zasadach zostaną przyznane uprawnienia budowlane oraz tytuły rzeczoznawców budowlanych. Wprawdzie nie trzeba mieć już pozwolenia na budowę przyłączy zarówno do obiektu budowlanego, jak i do niezabudowanej działki, to jednak inwestor musi sporządzić plan sytuacyjny na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub mapy jednostkowej – stanowią przepisy ustawy z 28 lipca 2005 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz o zmianie niektórych innych ustaw, która została opublikowana w piątek w Dzienniku Ustaw (Dz. U. nr 163, poz. 1361). Przepisy wejdą w życie po trzydziestu daniach od opublikowania.

Plan będzie mógł zostać sporządzony wyłącznie na mapach przyjętych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Natomiast do projektu budowlanego nie trzeba już będzie dołączać oświadczeń o warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, cieplnej, gazowej i elektroenergetycznej, o tym że będą z obiektu odbierane ścieki oraz, że do inwestycji zostały zapewnione dostawy energii, wody, ciepła i gazu.

Bez pozwolenia na budowę będzie już można postawić wolnostojący parterowy budynek gospodarczy, wiatę, altanę o powierzchni zabudowy do 25 m kw., przydomową oranżerię i ogród zimowy o powierzchni zabudowy do 25 m kw. Jedyne ograniczenie dotyczyć będzie liczby tych obiektów na każdych 500 m kw. działki. Nie wolno będzie ich wybudować więcej niż dwa.

Pozwolenia na budowę nie będą już wymagane na postawienie wolnostojącej kabiny telefonicznej, szafy i słupków telekomunikacyjnych, instalacji telekomunikacyjnych w obrębie budynków będących w użytkowaniu oraz prowadzenie remontów istniejących już obiektów i urządzeń budowlanych, a także instalowanie tablic i urządzeń reklamowych, reklam świetlnych i podświetlanych poza terenem zabudowy. Gdyby jednak reklamy miały być zainstalowane na obiekcie zabytkowym to pozwolenie na budowę będzie potrzebne, podobnie jak na remont obiektu wpisanego do rejestru zabytków.

Tytuły rzeczoznawców budowlanych nadają organy samorządu zawodowego, określając przy tym zakres rzeczoznawstwa. Aby zostać takim rzeczoznawcą po 1 stycznia 2006 r. trzeba będzie korzystać w pełni z praw publicznych i mieć tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera architekta, inżyniera lub inżyniera architekta oraz uprawnienia budowlane bez ograniczeń oraz co najmniej 10 lat praktyki w zakresie objętym rzeczoznawstwem. Trzeba też będzie wykazać się znacznym dorobkiem praktycznym w zakresie objętym rzeczoznawstwem. Potrzebny będzie też wpis w drodze decyzji do centralnego rejestru rzeczoznawców budowlanych.

Organ samorządu budowlanego będzie mógł pozbawić rzeczoznawcę tytułu wówczas, gdy został pozbawiony praw publicznych, ukarany z tytułu odpowiedzialności zawodowej, albo w sposób nienależyty wykonywał czynności rzeczoznawcy budowlanego. O pozbawieniu tytułu organ będzie mógłorzec także na wniosek samego rzeczoznawcy. Na podstawie ostatecznej decyzji o pozbawieniu tytułu nastąpi wykreślenie rzeczoznawcy z centralnego rejestru.

Od 1 stycznia 2006 r. obowiązywały też będą nowe wymogi dla ubiegających się o przyznanie uprawnień budowlanych. Aby uzyskać je do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń trzeba będzie ukończyć studia magisterskie na odpowiednim kierunku dla danej specjalności i odbyć dwuletnią praktykę na budowie. Natomiast do uzyskania uprawnień do projektowania bez ograniczeń potrzebne będą: ukończone studia magisterskie, dwuletnia praktyka przy sporządzaniu projektów i roczna praktyka na budowie.

Malgorzata Piasecka-Sobkiewcz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

REKLAMA

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

REKLAMA

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

REKLAMA