REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekspansja polskich firm

REKLAMA

Zwiększa się obecność polskich firm w Europie Wschodniej i Zachodniej. Trzeba tam być, jeśli chce się liczyć w branży i nie stracić dystansu do unijnych konkurentów. A dróg ekspansji jest wiele.
Największym polskim inwestorem zagranicznym jest PKN Orlen, który zakupił w 2003 roku od British Petroleum 500 stacji w Niemczech za 140 mln USD. Drugą poważną inwestycją Orlenu jest nabycie 63 proc. akcji czeskiego Unipetrolu za 540 mln USD.

Większość czołowych polskich producentów, m.in. Maspex, Grupa Atlas, FFL Śnieżka czy Fabryka Mebli Forte, od kilku lat dokonuje bezpośrednich inwestycji za granicą – otwiera filie i buduje swoje fabryki. W wielu przypadkach są to ich najrentowniejsze i najlepsze fabryki, przynoszące nawet 50 proc. przychodów całej grupy.

– Większość polskich spółek docenia obecność na zagranicznych rynkach, ale przede wszystkim przez eksport (52 proc.) i otwieranie własnych oddziałów i filii (23 proc.) – mówi Mariusz Strojny z KPMG.

REKLAMA

REKLAMA

Najbardziej pożądane scenariusze ekspansji to wykupienie większościowych pakietów akcji zagranicznych spółek albo akwizycje lokalnych konkurentów. Udaje się to niektórym producentom z branży spożywczej, np. Grupie Maspex, która dokonała już czterech akwizycji w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. W branży płytek ceramicznych ekspansję opartą na przejęciach rozpoczęło m.in. Opoczno S.A. Pierwszym krokiem w Europie Wschodniej był zakup litewskiej firmy Dvarcioniu Keramika, największego producenta płytek na rynkach nadbałtyckich.

– W Europie Zachodniej nawiązaliśmy współpracę z niemieckim koncernem Villeroy & Boch, jednym z największych na świecie producentów ceramiki. Chcemy też wzmocnić obecność na Bałkanach – mówi Sławomir Frąckowiak, prezes Opoczna.

Według dr. Mariusza Strojnego bardzo ważnym elementem strategii umiędzynarodowienia polskich firm muszą też być często niedoceniane inwestycje w markę i logo. Sukces na tym polu odnoszą już Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych, których produkty pod marką Bella mają większy udział w rynku rosyjskim i ukraińskim niż produkty tak znanych koncernów, jak Procter & Gamble, Kimberly-Clark czy Johnson & Johnson.

Anita Skiba

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA