REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekspansja polskich firm

REKLAMA

Zwiększa się obecność polskich firm w Europie Wschodniej i Zachodniej. Trzeba tam być, jeśli chce się liczyć w branży i nie stracić dystansu do unijnych konkurentów. A dróg ekspansji jest wiele.
Największym polskim inwestorem zagranicznym jest PKN Orlen, który zakupił w 2003 roku od British Petroleum 500 stacji w Niemczech za 140 mln USD. Drugą poważną inwestycją Orlenu jest nabycie 63 proc. akcji czeskiego Unipetrolu za 540 mln USD.

Większość czołowych polskich producentów, m.in. Maspex, Grupa Atlas, FFL Śnieżka czy Fabryka Mebli Forte, od kilku lat dokonuje bezpośrednich inwestycji za granicą – otwiera filie i buduje swoje fabryki. W wielu przypadkach są to ich najrentowniejsze i najlepsze fabryki, przynoszące nawet 50 proc. przychodów całej grupy.

– Większość polskich spółek docenia obecność na zagranicznych rynkach, ale przede wszystkim przez eksport (52 proc.) i otwieranie własnych oddziałów i filii (23 proc.) – mówi Mariusz Strojny z KPMG.

REKLAMA

REKLAMA

Najbardziej pożądane scenariusze ekspansji to wykupienie większościowych pakietów akcji zagranicznych spółek albo akwizycje lokalnych konkurentów. Udaje się to niektórym producentom z branży spożywczej, np. Grupie Maspex, która dokonała już czterech akwizycji w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. W branży płytek ceramicznych ekspansję opartą na przejęciach rozpoczęło m.in. Opoczno S.A. Pierwszym krokiem w Europie Wschodniej był zakup litewskiej firmy Dvarcioniu Keramika, największego producenta płytek na rynkach nadbałtyckich.

– W Europie Zachodniej nawiązaliśmy współpracę z niemieckim koncernem Villeroy & Boch, jednym z największych na świecie producentów ceramiki. Chcemy też wzmocnić obecność na Bałkanach – mówi Sławomir Frąckowiak, prezes Opoczna.

Według dr. Mariusza Strojnego bardzo ważnym elementem strategii umiędzynarodowienia polskich firm muszą też być często niedoceniane inwestycje w markę i logo. Sukces na tym polu odnoszą już Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych, których produkty pod marką Bella mają większy udział w rynku rosyjskim i ukraińskim niż produkty tak znanych koncernów, jak Procter & Gamble, Kimberly-Clark czy Johnson & Johnson.

Anita Skiba

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA