REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekspansja polskich firm

REKLAMA

Zwiększa się obecność polskich firm w Europie Wschodniej i Zachodniej. Trzeba tam być, jeśli chce się liczyć w branży i nie stracić dystansu do unijnych konkurentów. A dróg ekspansji jest wiele.
Największym polskim inwestorem zagranicznym jest PKN Orlen, który zakupił w 2003 roku od British Petroleum 500 stacji w Niemczech za 140 mln USD. Drugą poważną inwestycją Orlenu jest nabycie 63 proc. akcji czeskiego Unipetrolu za 540 mln USD.

Większość czołowych polskich producentów, m.in. Maspex, Grupa Atlas, FFL Śnieżka czy Fabryka Mebli Forte, od kilku lat dokonuje bezpośrednich inwestycji za granicą – otwiera filie i buduje swoje fabryki. W wielu przypadkach są to ich najrentowniejsze i najlepsze fabryki, przynoszące nawet 50 proc. przychodów całej grupy.

– Większość polskich spółek docenia obecność na zagranicznych rynkach, ale przede wszystkim przez eksport (52 proc.) i otwieranie własnych oddziałów i filii (23 proc.) – mówi Mariusz Strojny z KPMG.

REKLAMA

REKLAMA

Najbardziej pożądane scenariusze ekspansji to wykupienie większościowych pakietów akcji zagranicznych spółek albo akwizycje lokalnych konkurentów. Udaje się to niektórym producentom z branży spożywczej, np. Grupie Maspex, która dokonała już czterech akwizycji w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. W branży płytek ceramicznych ekspansję opartą na przejęciach rozpoczęło m.in. Opoczno S.A. Pierwszym krokiem w Europie Wschodniej był zakup litewskiej firmy Dvarcioniu Keramika, największego producenta płytek na rynkach nadbałtyckich.

– W Europie Zachodniej nawiązaliśmy współpracę z niemieckim koncernem Villeroy & Boch, jednym z największych na świecie producentów ceramiki. Chcemy też wzmocnić obecność na Bałkanach – mówi Sławomir Frąckowiak, prezes Opoczna.

Według dr. Mariusza Strojnego bardzo ważnym elementem strategii umiędzynarodowienia polskich firm muszą też być często niedoceniane inwestycje w markę i logo. Sukces na tym polu odnoszą już Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych, których produkty pod marką Bella mają większy udział w rynku rosyjskim i ukraińskim niż produkty tak znanych koncernów, jak Procter & Gamble, Kimberly-Clark czy Johnson & Johnson.

Anita Skiba

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA