REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo lotnicze bliższe pasażerom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nowelizacja prawa lotniczego wskazuje, jak należy złożyć skargę na przewoźnika lotniczego w związku z odmową przyjęcia na pokład albo odwołaniem lub opóźnieniem lotu. Ustanawia także kary pieniężne, jakie w takich sytuacjach mogą zostać nałożone na przewoźników.
Sejm przyjął wczoraj część senackich poprawek do nowelizacji prawa lotniczego. Dla podróżujących liniami lotniczymi niezwykle istotne jest, że do ustawy dodano przepisy regulujące ochronę praw pasażerów.

W nowelizacji wskazano, że prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego kontroluje przestrzeganie przepisów rozporządzenia nr 261/2004/WE ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (w urzędzie powołana zostanie specjalna komórka – Komisja Ochrony Praw Pasażerów).

Przypomnijmy, że rozporządzenie dotyczy wszystkich państw członkowskich UE i jest w nich bezpośrednio stosowane. Ma ono zastosowanie do pasażerów, którzy odlatują z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego, a także do tych, którzy odlatują z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądują w państwie członkowskim.

Przewiduje ono, że pasażerowie, którzy nie zostali przyjęci na pokład (gdyż np. przewoźnik sporządził podwójną rezerwację), albo których lot został odwołany lub opóźniony, mają prawo do odszkodowania sięgającego nawet 600 euro.

Zgodnie z nowelizacją prawa lotniczego, prezes ULC będzie rozpatrywał skargi pasażerów na naruszenie tego rozporządzenia. Do takiej skargi pasażer powinien dołączyć kopię skargi skierowanej do przewoźnika, odpowiedź przewoźnika na skargę (o ile została udzielona) i potwierdzoną rezerwację na dany lot. Istotne jest, że ciężar udowodnienia, iż prawa pasażera nie zostały naruszone, spoczywa na przewoźniku lotniczym.

Prezes ULC będzie miał możliwość nakładania kar pieniężnych na przewoźników, którzy naruszyli rozporządzenie – np. za niewypłacenie należnego odszkodowania grozi kara od 1000 do 20 000 euro, a za nie poinformowanie pasażerów o przysługujących im prawach – od 5000 do 25 000 euro. Kara ta nie może być jednak wyższa niż 5 proc. przychodu osiągniętego przez przewoźnika w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Sejm przyjął m.in. senacką poprawkę, zgodnie z którą procedura konkursowa, która dotyczy dwóch lub więcej przewoźników, którzy chcą wykonywać przewozy na tej samej trasie, powinna zostać przeprowadzona z uwzględnieniem praw dotychczasowych przewoźników – zdaniem senatorów będzie to służyło ochronie polskich przewoźników.

Zmiany w prawie lotniczym dotyczą także m.in. wprowadzenia systemu zgłaszania zdarzeń lotniczych. Poza tym, zgodnie z nowelizacją, koszty, jakie powstały w związku m.in. z transportem i przechowywaniem statku powietrznego, który uległ wypadkowi – ponosi jego użytkownik.

Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Odszkodowania dla pasażerów (wybrane – dla rejsów do 1500 km):
gdy zabraknie miejsca w samolocie i pasażer zostanie przeniesiony z wyższej klasy do niższej, wówczas przysługuje mu odszkodowanie w wysokości 30 proc. ceny biletu,
gdy lot jest opóźniony ponad 2 godziny przysługuje prawo do opieki (m.in. wyżywienie, prawo do bezpłatnych połączeń telefonicznych),
gdy pasażer nie może kontynuować podróży – 250 euro.

Ewa Usowicz


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

REKLAMA

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

REKLAMA