REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo lotnicze bliższe pasażerom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nowelizacja prawa lotniczego wskazuje, jak należy złożyć skargę na przewoźnika lotniczego w związku z odmową przyjęcia na pokład albo odwołaniem lub opóźnieniem lotu. Ustanawia także kary pieniężne, jakie w takich sytuacjach mogą zostać nałożone na przewoźników.
Sejm przyjął wczoraj część senackich poprawek do nowelizacji prawa lotniczego. Dla podróżujących liniami lotniczymi niezwykle istotne jest, że do ustawy dodano przepisy regulujące ochronę praw pasażerów.

W nowelizacji wskazano, że prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego kontroluje przestrzeganie przepisów rozporządzenia nr 261/2004/WE ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (w urzędzie powołana zostanie specjalna komórka – Komisja Ochrony Praw Pasażerów).

Przypomnijmy, że rozporządzenie dotyczy wszystkich państw członkowskich UE i jest w nich bezpośrednio stosowane. Ma ono zastosowanie do pasażerów, którzy odlatują z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego, a także do tych, którzy odlatują z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądują w państwie członkowskim.

Przewiduje ono, że pasażerowie, którzy nie zostali przyjęci na pokład (gdyż np. przewoźnik sporządził podwójną rezerwację), albo których lot został odwołany lub opóźniony, mają prawo do odszkodowania sięgającego nawet 600 euro.

Zgodnie z nowelizacją prawa lotniczego, prezes ULC będzie rozpatrywał skargi pasażerów na naruszenie tego rozporządzenia. Do takiej skargi pasażer powinien dołączyć kopię skargi skierowanej do przewoźnika, odpowiedź przewoźnika na skargę (o ile została udzielona) i potwierdzoną rezerwację na dany lot. Istotne jest, że ciężar udowodnienia, iż prawa pasażera nie zostały naruszone, spoczywa na przewoźniku lotniczym.

Prezes ULC będzie miał możliwość nakładania kar pieniężnych na przewoźników, którzy naruszyli rozporządzenie – np. za niewypłacenie należnego odszkodowania grozi kara od 1000 do 20 000 euro, a za nie poinformowanie pasażerów o przysługujących im prawach – od 5000 do 25 000 euro. Kara ta nie może być jednak wyższa niż 5 proc. przychodu osiągniętego przez przewoźnika w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Sejm przyjął m.in. senacką poprawkę, zgodnie z którą procedura konkursowa, która dotyczy dwóch lub więcej przewoźników, którzy chcą wykonywać przewozy na tej samej trasie, powinna zostać przeprowadzona z uwzględnieniem praw dotychczasowych przewoźników – zdaniem senatorów będzie to służyło ochronie polskich przewoźników.

Zmiany w prawie lotniczym dotyczą także m.in. wprowadzenia systemu zgłaszania zdarzeń lotniczych. Poza tym, zgodnie z nowelizacją, koszty, jakie powstały w związku m.in. z transportem i przechowywaniem statku powietrznego, który uległ wypadkowi – ponosi jego użytkownik.

Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Odszkodowania dla pasażerów (wybrane – dla rejsów do 1500 km):
gdy zabraknie miejsca w samolocie i pasażer zostanie przeniesiony z wyższej klasy do niższej, wówczas przysługuje mu odszkodowanie w wysokości 30 proc. ceny biletu,
gdy lot jest opóźniony ponad 2 godziny przysługuje prawo do opieki (m.in. wyżywienie, prawo do bezpłatnych połączeń telefonicznych),
gdy pasażer nie może kontynuować podróży – 250 euro.

Ewa Usowicz


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA