REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo lotnicze bliższe pasażerom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nowelizacja prawa lotniczego wskazuje, jak należy złożyć skargę na przewoźnika lotniczego w związku z odmową przyjęcia na pokład albo odwołaniem lub opóźnieniem lotu. Ustanawia także kary pieniężne, jakie w takich sytuacjach mogą zostać nałożone na przewoźników.
Sejm przyjął wczoraj część senackich poprawek do nowelizacji prawa lotniczego. Dla podróżujących liniami lotniczymi niezwykle istotne jest, że do ustawy dodano przepisy regulujące ochronę praw pasażerów.

W nowelizacji wskazano, że prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego kontroluje przestrzeganie przepisów rozporządzenia nr 261/2004/WE ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (w urzędzie powołana zostanie specjalna komórka – Komisja Ochrony Praw Pasażerów).

Przypomnijmy, że rozporządzenie dotyczy wszystkich państw członkowskich UE i jest w nich bezpośrednio stosowane. Ma ono zastosowanie do pasażerów, którzy odlatują z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego, a także do tych, którzy odlatują z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądują w państwie członkowskim.

Przewiduje ono, że pasażerowie, którzy nie zostali przyjęci na pokład (gdyż np. przewoźnik sporządził podwójną rezerwację), albo których lot został odwołany lub opóźniony, mają prawo do odszkodowania sięgającego nawet 600 euro.

Zgodnie z nowelizacją prawa lotniczego, prezes ULC będzie rozpatrywał skargi pasażerów na naruszenie tego rozporządzenia. Do takiej skargi pasażer powinien dołączyć kopię skargi skierowanej do przewoźnika, odpowiedź przewoźnika na skargę (o ile została udzielona) i potwierdzoną rezerwację na dany lot. Istotne jest, że ciężar udowodnienia, iż prawa pasażera nie zostały naruszone, spoczywa na przewoźniku lotniczym.

Prezes ULC będzie miał możliwość nakładania kar pieniężnych na przewoźników, którzy naruszyli rozporządzenie – np. za niewypłacenie należnego odszkodowania grozi kara od 1000 do 20 000 euro, a za nie poinformowanie pasażerów o przysługujących im prawach – od 5000 do 25 000 euro. Kara ta nie może być jednak wyższa niż 5 proc. przychodu osiągniętego przez przewoźnika w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Sejm przyjął m.in. senacką poprawkę, zgodnie z którą procedura konkursowa, która dotyczy dwóch lub więcej przewoźników, którzy chcą wykonywać przewozy na tej samej trasie, powinna zostać przeprowadzona z uwzględnieniem praw dotychczasowych przewoźników – zdaniem senatorów będzie to służyło ochronie polskich przewoźników.

Zmiany w prawie lotniczym dotyczą także m.in. wprowadzenia systemu zgłaszania zdarzeń lotniczych. Poza tym, zgodnie z nowelizacją, koszty, jakie powstały w związku m.in. z transportem i przechowywaniem statku powietrznego, który uległ wypadkowi – ponosi jego użytkownik.

Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Odszkodowania dla pasażerów (wybrane – dla rejsów do 1500 km):
gdy zabraknie miejsca w samolocie i pasażer zostanie przeniesiony z wyższej klasy do niższej, wówczas przysługuje mu odszkodowanie w wysokości 30 proc. ceny biletu,
gdy lot jest opóźniony ponad 2 godziny przysługuje prawo do opieki (m.in. wyżywienie, prawo do bezpłatnych połączeń telefonicznych),
gdy pasażer nie może kontynuować podróży – 250 euro.

Ewa Usowicz


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA