REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo lotnicze bliższe pasażerom

REKLAMA

Nowelizacja prawa lotniczego wskazuje, jak należy złożyć skargę na przewoźnika lotniczego w związku z odmową przyjęcia na pokład albo odwołaniem lub opóźnieniem lotu. Ustanawia także kary pieniężne, jakie w takich sytuacjach mogą zostać nałożone na przewoźników.
Sejm przyjął wczoraj część senackich poprawek do nowelizacji prawa lotniczego. Dla podróżujących liniami lotniczymi niezwykle istotne jest, że do ustawy dodano przepisy regulujące ochronę praw pasażerów.

W nowelizacji wskazano, że prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego kontroluje przestrzeganie przepisów rozporządzenia nr 261/2004/WE ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (w urzędzie powołana zostanie specjalna komórka – Komisja Ochrony Praw Pasażerów).

Przypomnijmy, że rozporządzenie dotyczy wszystkich państw członkowskich UE i jest w nich bezpośrednio stosowane. Ma ono zastosowanie do pasażerów, którzy odlatują z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego, a także do tych, którzy odlatują z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądują w państwie członkowskim.

Przewiduje ono, że pasażerowie, którzy nie zostali przyjęci na pokład (gdyż np. przewoźnik sporządził podwójną rezerwację), albo których lot został odwołany lub opóźniony, mają prawo do odszkodowania sięgającego nawet 600 euro.

Zgodnie z nowelizacją prawa lotniczego, prezes ULC będzie rozpatrywał skargi pasażerów na naruszenie tego rozporządzenia. Do takiej skargi pasażer powinien dołączyć kopię skargi skierowanej do przewoźnika, odpowiedź przewoźnika na skargę (o ile została udzielona) i potwierdzoną rezerwację na dany lot. Istotne jest, że ciężar udowodnienia, iż prawa pasażera nie zostały naruszone, spoczywa na przewoźniku lotniczym.

Prezes ULC będzie miał możliwość nakładania kar pieniężnych na przewoźników, którzy naruszyli rozporządzenie – np. za niewypłacenie należnego odszkodowania grozi kara od 1000 do 20 000 euro, a za nie poinformowanie pasażerów o przysługujących im prawach – od 5000 do 25 000 euro. Kara ta nie może być jednak wyższa niż 5 proc. przychodu osiągniętego przez przewoźnika w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Sejm przyjął m.in. senacką poprawkę, zgodnie z którą procedura konkursowa, która dotyczy dwóch lub więcej przewoźników, którzy chcą wykonywać przewozy na tej samej trasie, powinna zostać przeprowadzona z uwzględnieniem praw dotychczasowych przewoźników – zdaniem senatorów będzie to służyło ochronie polskich przewoźników.

Zmiany w prawie lotniczym dotyczą także m.in. wprowadzenia systemu zgłaszania zdarzeń lotniczych. Poza tym, zgodnie z nowelizacją, koszty, jakie powstały w związku m.in. z transportem i przechowywaniem statku powietrznego, który uległ wypadkowi – ponosi jego użytkownik.

Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Odszkodowania dla pasażerów (wybrane – dla rejsów do 1500 km):
gdy zabraknie miejsca w samolocie i pasażer zostanie przeniesiony z wyższej klasy do niższej, wówczas przysługuje mu odszkodowanie w wysokości 30 proc. ceny biletu,
gdy lot jest opóźniony ponad 2 godziny przysługuje prawo do opieki (m.in. wyżywienie, prawo do bezpłatnych połączeń telefonicznych),
gdy pasażer nie może kontynuować podróży – 250 euro.

Ewa Usowicz


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA