REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wal-Mart w Polsce?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Koncern Wal-Mart Stores planuje rozszerzyć działalność międzynarodową o Europę Środkową i Wschodnią - poinformował wczoraj „Financial Times”.
Polska, obok Węgier i Rosji, znalazła się na liście najatrakcyjniejszych lokalizacji dla rozwoju tej największej na świecie sieci handlowej, chociaż obecni są tu już wszyscy czołowi międzynarodowi gracze. Analitycy sądzą, że szuka okazji do przejęcia jednej z zagranicznych sieci supermarketów.

Zdaniem ekspertów, wejście amerykańskiego giganta zmieni strukturę polskiego rynku detalicznego, powodując przetasowania wśród największych detalistów.

– Wieść o tym, że Wal-Mart planuje wejść do Polski, krąży w branży przynajmniej od dwóch lat. Jeśli rzeczywiście koncern zdecyduje się to zrobić, na pewno nie nastąpi to poprzez inwestowanie w budowę nowych sklepów czy hal, ale raczej poprzez wykupienie lub przejęcie innej firmy handlowej. Nie sądzę, aby dotyczyło mniejszych polskich sieci. Wydaje mi się, że wybrana zostanie jakaś sieć zagraniczna – uważa Urszula Kłosiewicz-Górecka, wicedyrektor Instytutu Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji.

Zapowiedź inwestowania Wal-Martu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej od dawna wywołuje obawy wśród czołowych detalistów, m.in. niemieckiej Grupy Metro, brytyjskiego Tesco, francuskiego Auchan. – Wal-Mart to bardzo poważny gracz. Pojawienie się go w Polsce na pewno więc spowoduje wzrost konkurencji i zmiany działania firm od dawna obecnych na tym rynku. Będzie to dotyczyć zwłaszcza polityki cenowej. Będziemy musieli zmienić taktykę gry i obniżyć ceny – mówi Dorota Patejko, rzecznik prasowy sieci Auchan.

Eksperci twierdzą, że taka ekspansja Wal-Martu do Polski może zagrozić utrzymaniu pozycji lidera przez niemiecką sieć Metro Group. Jednak przedstawiciele niemieckiego koncernu nie boją się konkurencji. W związku z wizytą szefa Wal-Martu Lee Scotta w Europie, ruszyła fala spekulacji na temat możliwych akwizycji. Lee Scott oznajmił, iż w całkowitym wzroście sprzedaży, 30 proc. będzie generowane poza USA.

W Polsce do tej pory mieliśmy do czynienia z dwoma większymi fuzjami: przejęcie kilka lat temu sklepów Hit przez sieć Tesco oraz przejęcie w ub.r. przez Carrefour 13 hipermarketów Hypernova od holenderskiej sieci Ahold. W Polsce procesy konsolidacji i koncentracji przebiegają dużo wolniej niż w innych krajach Europy Zachodniej.

Według danych Gfk, 10 czołowych sieci kontroluje niecałe 25 proc. rynku detalicznego, podczas gdy w Niemczech, Francji, Hiszpanii, a nawet na Węgrzech, mają oni ponad 80 proc. udziału w rynku. Udział nowoczesnych kanałów dystrybucji w obrotach artykułami FMCG w Polsce sięga 35-40 proc. i też odbiega od średniej europejskiej (znacznie powyżej 50 proc.).

Jednak zdaniem Magdaleny Zimnej z Gfk, polski rynek jest już nasycony pod względem liczby hipermarketów, których działa ponad 200 i raczej nie ma miejsca dla nowych graczy, co jednak nie wyklucza fuzji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Anita Skiba


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA