REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Problemy z gruntami

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Mimo deklaracji Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) o bardzo dużym zainteresowaniu Polską jako miejscem zagranicznych inwestycji, liczba inwestorów podpisujących z nami umowy jest do tego zainteresowania niewspółmiernie mała. Takich umów byłoby znacznie więcej, gdyby proponowane przez gminy lokalizacje były odpowiednio przygotowane.
Jeszcze w ubiegłym roku zdarzały się sytuacje, kiedy podczas wizyty inwestorów w gminie oferującej działkę okazywało się, że deklaracje lokalnych urzędników całkowicie rozmijają się z rzeczywistością. Taki przypadek miał miejsce m.in. w województwie opolskim.

– Według opisu, działka miała być świetna: dobra lokalizacja, równy teren, własność gminna. Na miejscu zobaczyliśmy, że grunt jest podmokły, częściowo zalesiony, w dodatku należący w większej części do innego właściciela, a gmina dopiero miała go wykupić – mówi Barbara Sawicz, dyrektor Departamentu Współpracy Regionalnej PAIiIZ.

REKLAMA

REKLAMA

Teraz pracownicy PAIiIZ sami sprawdzają każdą lokalizację według opracowanych standardów ofert, badając strukturę właścicielską, stan infrastruktury i dróg dojazdowych, a gminy do oferty muszą dołączyć 8-stronicowy formularz dokładnie opisujący proponowany teren. Pomocne okazują się także działające już we wszystkich województwach centra obsługi inwestora, w praktyce będące przedstawicielami agencji w terenie, pomagające i doradzające w wyszukiwaniu odpowiednich lokalizacji. Ale gminni urzędnicy skarżą się, że w wielu przypadkach stają przed barierami nie do przebycia.

Na zorganizowanym w ubiegłym tygodniu spotkaniu przedstawicieli gmin województwa zachodniopomorskiego zwracano uwagę na kwestię wartości nieruchomości inwestycyjnych, szacowanych przez zewnętrznego specjalistę. Otóż gmina nie może zaoferować inwestorowi ceny niższej od tej znajdującej się w wycenie, chyba że zrobi to po ogłoszonym wcześniej przetargu. Takie rozwiązanie wydłuża jednak procedury sprzedaży, co dla wielu inwestorów oczekujących szybkiej transakcji jest czynnikiem zniechęcającym. Problem cen pojawia się także w przypadku działek prywatnych, których właściciele żądają kwot zdecydowanie wyższych niż w Czechach lub na Słowacji. Jeśli cena gruntów w rejonie Warszawy sięga kwoty 36 euro za metr, to w słowackich parkach przemysłowych można je kupić za 1,37 euro. Podobnie jest przypadku inwestycji biurowych typu shared centers, gdzie proponowane stawki sięgają 20 dolarów za metr kwadratowy, podczas gdy akceptowalna dla inwestorów stawka nie powinna przekraczać 10 dolarów.

– To nie jest oferta. Zapominamy, że oni przychodzą do Polski po to, by obniżać koszty, a nie podwyższać – mówi Sebastian Mikosz, wiceprezes PAIiIZ. Największym zmartwieniem gmin są jednak nie ceny, a brak pieniędzy na przygotowanie infrastruktury terenów pod inwestycje: przykładowo w Świnoujściu „zaporowym” kosztem w przypadku jednej z działek są wydatki na doprowadzenie energii elektrycznej. Problemy pojawiają się także w kwestii przygotowania samorządowców do negocjacji z zagranicznymi partnerami: znajomość języków obcych jest bardzo słaba, a większość urzędników nie ma pojęcia, że inaczej rozmawia się z Chińczykiem, zupełnie inaczej np. z Koreańczykiem.

Adam Woźniak

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA