REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Problemy z gruntami

REKLAMA

Mimo deklaracji Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) o bardzo dużym zainteresowaniu Polską jako miejscem zagranicznych inwestycji, liczba inwestorów podpisujących z nami umowy jest do tego zainteresowania niewspółmiernie mała. Takich umów byłoby znacznie więcej, gdyby proponowane przez gminy lokalizacje były odpowiednio przygotowane.
Jeszcze w ubiegłym roku zdarzały się sytuacje, kiedy podczas wizyty inwestorów w gminie oferującej działkę okazywało się, że deklaracje lokalnych urzędników całkowicie rozmijają się z rzeczywistością. Taki przypadek miał miejsce m.in. w województwie opolskim.

REKLAMA

– Według opisu, działka miała być świetna: dobra lokalizacja, równy teren, własność gminna. Na miejscu zobaczyliśmy, że grunt jest podmokły, częściowo zalesiony, w dodatku należący w większej części do innego właściciela, a gmina dopiero miała go wykupić – mówi Barbara Sawicz, dyrektor Departamentu Współpracy Regionalnej PAIiIZ.

REKLAMA

REKLAMA

Teraz pracownicy PAIiIZ sami sprawdzają każdą lokalizację według opracowanych standardów ofert, badając strukturę właścicielską, stan infrastruktury i dróg dojazdowych, a gminy do oferty muszą dołączyć 8-stronicowy formularz dokładnie opisujący proponowany teren. Pomocne okazują się także działające już we wszystkich województwach centra obsługi inwestora, w praktyce będące przedstawicielami agencji w terenie, pomagające i doradzające w wyszukiwaniu odpowiednich lokalizacji. Ale gminni urzędnicy skarżą się, że w wielu przypadkach stają przed barierami nie do przebycia.

Na zorganizowanym w ubiegłym tygodniu spotkaniu przedstawicieli gmin województwa zachodniopomorskiego zwracano uwagę na kwestię wartości nieruchomości inwestycyjnych, szacowanych przez zewnętrznego specjalistę. Otóż gmina nie może zaoferować inwestorowi ceny niższej od tej znajdującej się w wycenie, chyba że zrobi to po ogłoszonym wcześniej przetargu. Takie rozwiązanie wydłuża jednak procedury sprzedaży, co dla wielu inwestorów oczekujących szybkiej transakcji jest czynnikiem zniechęcającym. Problem cen pojawia się także w przypadku działek prywatnych, których właściciele żądają kwot zdecydowanie wyższych niż w Czechach lub na Słowacji. Jeśli cena gruntów w rejonie Warszawy sięga kwoty 36 euro za metr, to w słowackich parkach przemysłowych można je kupić za 1,37 euro. Podobnie jest przypadku inwestycji biurowych typu shared centers, gdzie proponowane stawki sięgają 20 dolarów za metr kwadratowy, podczas gdy akceptowalna dla inwestorów stawka nie powinna przekraczać 10 dolarów.

– To nie jest oferta. Zapominamy, że oni przychodzą do Polski po to, by obniżać koszty, a nie podwyższać – mówi Sebastian Mikosz, wiceprezes PAIiIZ. Największym zmartwieniem gmin są jednak nie ceny, a brak pieniędzy na przygotowanie infrastruktury terenów pod inwestycje: przykładowo w Świnoujściu „zaporowym” kosztem w przypadku jednej z działek są wydatki na doprowadzenie energii elektrycznej. Problemy pojawiają się także w kwestii przygotowania samorządowców do negocjacji z zagranicznymi partnerami: znajomość języków obcych jest bardzo słaba, a większość urzędników nie ma pojęcia, że inaczej rozmawia się z Chińczykiem, zupełnie inaczej np. z Koreańczykiem.

Adam Woźniak

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA