REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższa akcyza nie zlikwiduje szarej strefy

REKLAMA

Do 1 sierpnia wstrzymane zostały podwyżki akcyzy na olej grzewczy i gaz płynny. Do tego czasu ma być przygotowany program działań osłonowych dla najgorzej sytuowanych gospodarstw domowych.
Z ustaleń „GP” wynika, że nieprawdziwe są informacje polityków, iż w wyniku wzrostu akcyzy 2 miliony rodzin zapłaci wyższe rachunki, gdyż problem dotyczy co najwyżej 150 tys. gospodarstw domowych. Ale nawet ta korekta nie usprawiedliwia planowanych podwyżek akcyzy paliwowej.

Resort finansów planuje bardzo dużą podwyżkę akcyzy na olej grzewczy, co spowoduje znaczny wzrost jego cen – ma to ograniczyć szarą strefę polegającą na wykorzystywaniu tańszego dziś oleju opałowego jako napędowego. Patologię na rynku paliwowym ma też zlikwidować wprowadzenie akcyzy na gaz płynny (takiej samej jak na autogaz) wykorzystywany do celów opałowych.

Według szacunków Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, podniesienie akcyzy na gaz płynny spowoduje wzrost kosztów ogrzewania przeciętnego domku jednorodzinnego o ok. 1500 zł rocznie. Natomiast ci, którzy ogrzewają dom olejem opałowym, zapłacą o ok. 2 tys. zł więcej.

Po ujawnieniu zamiarów resortu finansów politycy alarmowali, że w wyniku podwyżki akcyzy na olej opałowy i gaz większe rachunki zapłaci 2 mln rodzin. Szacunki te zostały jednak wyolbrzymione. Z narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań przeprowadzonego przez GUS wynika, że w 2002 r. paliwa ciekłe wykorzystywano do ogrzewania 83,8 tys. mieszkań.

Prawdopodobne jest, że w ostatnich trzech latach zwiększyła się liczba domów ogrzewanych olejami opałowymi. Nie ma dokładnych danych na ten temat, ale jeśli przyjmie się, że zwiększyła się ona o jedną czwartą, to obecnie wynosi 105 tys. Do ogrzewania domów wykorzystuje się również gaz płynny w zbiornikach. Z danych POGP wynika, że w 2003 r. było ich 48,2 tys. – łącznie ze zbiornikami firm, które wykorzystują gaz płynny do celów grzewczych i technologicznych.

W ubiegłym roku liczba zbiorników prawdopodobnie nie wzrosła, ponieważ zmniejszyło się zużycie gazu płynnego do celów technologicznych i grzewczych. Można więc szacować, że olejami opałowymi i gazem płynnym ogrzewa się nie więcej niż 150 tys. mieszkań i mniej więcej tyle rodzin zapłaciłoby większe rachunki po podwyżce akcyzy. Ale nawet przy mniejszej skali zjawiska planów resortu finansów nie można usprawiedliwiać. Z szarą strefą powinniśmy walczyć nie podwyżkami akcyzy, ale skuteczniejszym egzekwowaniem prawa, które jest pod tym względem bardzo surowe.

Od pewnego czasu policja niemal co dzień zatrzymuje osoby podejrzane o działalność w tzw. mafii paliwowej. Równocześnie inspektorzy Inspekcji Handlowej wykrywają dużo nieprawidłowości na stacjach paliw i w hurtowniach. W drugim półroczu ubiegłego roku skierowali oni do prokuratury 217 zawiadomień o podejrzeniu przestępstwa.

Do 10 grudnia 2004 r. w 8 przypadkach prokuratury przesłały do sądów akty oskarżenia, z czego sąd wydał jeden wyrok, w którym ukarał dwóch wspólników firmy karami grzywny po 500 zł. W 119 przypadkach wszczęto dochodzenie, z których 33 umorzono, a w 4 przypadkach odmówiono wszczęcia dochodzenia. Fałszowanie paliw i patologie na rynku paliwowym traktowane są więc łagodnie.

Tymczasem mamy bardzo surowe prawo. W ustawie z 23 stycznia 2004 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych przewidziano karę grzywny w wysokości do 500 tys. zł (lub pozbawienie wolności do lat 3), gdyby stwierdzono, że firma sprzedawała w hurtowni lub na stacji paliwowej paliwo niespełniające wymagań jakościowych. Grzywnę można zwiększyć do 1 mln zł (lub karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat), gdy paliwa stanowią mienie o znacznej wartości.

Natomiast za nieumyślne gromadzenie lub wprowadzenie do obrotu paliw niespełniających wymagań jakościowych przewidziano grzywny w wysokości do 250 tys. zł. To powinno wystarczać w walce z szarą strefą paliwową.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Janusz K. Kowalski


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA