REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karty kredytowe w natarciu

REKLAMA

Rynek kart kredytowych w Polsce rośnie ostatnio w zawrotnym tempie, choć w porównaniu z innymi krajami, także z naszymi sąsiadami, nadal jesteśmy w tyle peletonu. Dystans będzie się jednak szybko zmniejszał.
Liczba kart kredytowych w portfelach Polaków przekroczyła już 2,5 mln, podczas gdy na początku 2002 r. było ich zaledwie 640 tys. Równie imponująco rośnie zadłużenie w kartach kredytowych. W marcu br. wyniosło 3,157 mld zł, a według ekspertów Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową w 2009 r. zbliży się do 10 mld zł. – Karty kredytowe stają się w wielu bankach priorytetem biznesowym – podkreśla Błażej Lepczyński z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

Potencjał jest ogromny, bo w porównaniu z innymi krajami rzadko korzystamy z tego dobrodziejstwa. Według The Boston Consulting Group, tylko 3 proc. Polaków nosi w portfelach kredytówki, podczas gdy na Węgrzech 6 proc., w Estonii 14 proc., a w Słowenii 40 proc.

Walka o ten segment rynku rozgorzała na dobre, bo biznes jest wyjątkowo opłacalny. Wiele banków nawet podkrada sobie klientów, proponując im preferencyjne warunki spłaty zadłużenia na starej karcie. Zachęty są kierowane przede wszystkim do nowych klientów. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że preferencyjne warunki kiedyś się kończą. Najczęściej po roku trzeba wnosić pełną opłatę za kolejny okres użytkowania karty. Wtedy okazuje się, że darmowa karta kosztuje co najmniej 50-100 zł. To jedno ze źródeł dochodów, jakie przynosi biznes kartowy. Drugi to oprocentowanie kredytu, który nie został spłacony w określonym terminie. Kalkulacja jest prosta – im więcej osób nie spłaci zadłużenia, tym więcej bank zarabia na odsetkach.

Większość banków daje około 50–56 dni nieoprocentowanego kredytu, ale potem odsetki sięgają nawet 37 proc. (w Citibanku Handlowym), choć są już karty oprocentowane na dużo niższym poziomie, np. 17 proc. w ING BSK, 19 proc. w mBanku (dla klientów z 2-letnim stażem, 22 proc. dla pozostałych).

Na bonus w postaci niższej opłaty za użytkowanie karty mogą liczyć ich aktywni użytkownicy, tzn. tacy, którzy często płacą plastikowym pieniądzem. W ich przypadku bank odbije to sobie na prowizjach interchange, pobieranej od punktów realizujących transakcje kartami. Jednym słowem, każda promocja wcześniej czy później bankowi się zwróci.

Monika Krześniak
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

Wyższe składki ZUS w 2025 roku [Kierowcy]

Znamy kwotę przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia na 2025 rok. Średnia krajowa wzrośnie o 850 zł. Oznacza to wyższe składki ZUS, a także wzrost kosztów zatrudnienia kierowców w transporcie międzynarodowym.

Zbiorowa mądrość. Współpraca między zespołami w Grupie Eurocash

Nie od dziś wiadomo, że praca zespołowa umożliwia wykorzystanie różnorodnych umiejętności i doświadczeń pracowników, a przez to sprzyja ich kreatywności – różne perspektywy i pomysły wzajemnie się napędzają, prowadząc do innowacyjnych rozwiązań. Wspólna praca buduje także zaangażowanie i motywację wśród pracowników, ponieważ czują się oni częścią większej całości. Dzięki wzajemnemu wsparciu i kontroli zmniejsza się ryzyko błędów, co z kolei przyczynia się do osiągania lepszych wyników firmy. Wie o tym Eurocash, a współpraca zespołowa stała się częścią strategii biznesowej Grupy.

REKLAMA

Roczny plan urlopów. Nie każdy pracodawca musi go mieć

Ustalając plan urlopów, pracodawca musi uwzględnić wnioski pracowników oraz konieczność zapewnienia normalnego toku pracy - powiedziała radca prawny dr Monika Wieczorek. Zaznaczyła, że w wyjątkowych sytuacjach wypoczynek może być przesunięty.

Niższe składki dzięki Małemu ZUS plus. Dla kogo ulga i jak z niej skorzystać?

Mały ZUS plus to ulga dla przedsiębiorców, którzy chcą obniżyć składki na ubezpieczenia społeczne. Warunkiem jest dochód z działalności gospodarczej poniżej określonego limitu. Sprawdź, kto może skorzystać z Małego ZUS plus, jakie są limity przychodu i terminy zgłoszeń oraz dlaczego ulga nie obejmuje składki zdrowotnej.

Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?

Przygotowana likwidacja pozwala na sprawne pozyskanie pieniędzy niezbędnych do uregulowania należności wobec wierzycieli, a niekiedy także na zachowanie przez dłużnika części swojego majątku. Dlatego jest to procedura warta uwagi przy planowaniu strategii oddłużenia.

Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

REKLAMA

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

REKLAMA