REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W maju wzrósł Wskaźnik Przyszłej Inflacji

REKLAMA

Wskaźnik Przyszłej Inflacji (WPI), informujący o kształtowaniu się cen konsumpcyjnych w perspektywie najbliższych miesięcy, wzrósł w maju o dwa punkty - poinformowało Bureau for Investments and Economic Cycles (BIEC).
 "Jest to drugi miesiąc jego nieco wyższych wskazań i tym samym należy traktować to jako sygnał wyczerpywania się czynników działających w kierunku redukcji inflacji. Przewidywane wyhamowanie spadku cen nie nastąpi szybko" - napisała w komentarzu do badania Maria Drozdowicz z BIEC.

Wskaźnik Przyszłej Inflacji prognozuje zmiany cen - CPI z wielomiesięcznym wyprzedzeniem. Według BIEC, w najbliższej przyszłości należy spodziewać się dalszego spadku CPI, zwłaszcza, że przed nami okres lata, charakteryzujący się zwykle sezonową redukcją cen konsumpcyjnych.

"Warto zaznaczyć, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych CPI, po wyeliminowaniu czynników sezonowych, spadały już od początku roku, w przypadku cen producentów - PPI spadek ten trwa od listopada 2004 r." - pisze Drozdowicz.

Jej zdaniem wzrost Wskaźnika Przyszłej Inflacji w dużej mierze wynika z osłabienia złotego w ostatnim czasie.

"Przede wszystkim słabszy złoty oznacza wzrost cen dla importerów, co znajduje odzwierciedlenie w kształtowaniu się wskaźnika cen importu. (...) Dalsze osłabienie się złotego, jeśli nastąpi, poprawi co prawda konkurencyjność polskiego eksportu, jednak może negatywnie odbić się na imporcie, co byłoby niekorzystne dla części inwestycji opartych o import" - napisała Drozdowicz.

BIEC zaznacza, że umacniają się przewidywania producentów co do wzrostu cen produkowanych przez nich wyrobów. Przed miesiącem po raz pierwszy BIEC odnotował nasilenie się tego zjawiska. Poprzednio, od maja do grudnia ubiegłego roku producenci wyrażali przekonanie o konieczności obniżania cen na swe wyroby. Dość stabilny odsetek przedsiębiorstw deklarujących utrzymanie cen na dotychczasowym poziomie obecnie zmniejszył się znacznie.

"Motywem podnoszenia cen jest prawdopodobnie stabilizacja a nawet niewielki wzrost popytu wewnętrznego. Niewielki wzrost zatrudnienia, umiarkowany wzrost realnych płac obserwowany w ostatnich miesiącach przy spadającej inflacji stanowią dla przedsiębiorstw zachętę do poszukiwania nowej, wyższej ceny równowagi" - pisze BIEC.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA