REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W maju wzrósł Wskaźnik Przyszłej Inflacji

REKLAMA

Wskaźnik Przyszłej Inflacji (WPI), informujący o kształtowaniu się cen konsumpcyjnych w perspektywie najbliższych miesięcy, wzrósł w maju o dwa punkty - poinformowało Bureau for Investments and Economic Cycles (BIEC).
 "Jest to drugi miesiąc jego nieco wyższych wskazań i tym samym należy traktować to jako sygnał wyczerpywania się czynników działających w kierunku redukcji inflacji. Przewidywane wyhamowanie spadku cen nie nastąpi szybko" - napisała w komentarzu do badania Maria Drozdowicz z BIEC.

Wskaźnik Przyszłej Inflacji prognozuje zmiany cen - CPI z wielomiesięcznym wyprzedzeniem. Według BIEC, w najbliższej przyszłości należy spodziewać się dalszego spadku CPI, zwłaszcza, że przed nami okres lata, charakteryzujący się zwykle sezonową redukcją cen konsumpcyjnych.

"Warto zaznaczyć, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych CPI, po wyeliminowaniu czynników sezonowych, spadały już od początku roku, w przypadku cen producentów - PPI spadek ten trwa od listopada 2004 r." - pisze Drozdowicz.

Jej zdaniem wzrost Wskaźnika Przyszłej Inflacji w dużej mierze wynika z osłabienia złotego w ostatnim czasie.

"Przede wszystkim słabszy złoty oznacza wzrost cen dla importerów, co znajduje odzwierciedlenie w kształtowaniu się wskaźnika cen importu. (...) Dalsze osłabienie się złotego, jeśli nastąpi, poprawi co prawda konkurencyjność polskiego eksportu, jednak może negatywnie odbić się na imporcie, co byłoby niekorzystne dla części inwestycji opartych o import" - napisała Drozdowicz.

BIEC zaznacza, że umacniają się przewidywania producentów co do wzrostu cen produkowanych przez nich wyrobów. Przed miesiącem po raz pierwszy BIEC odnotował nasilenie się tego zjawiska. Poprzednio, od maja do grudnia ubiegłego roku producenci wyrażali przekonanie o konieczności obniżania cen na swe wyroby. Dość stabilny odsetek przedsiębiorstw deklarujących utrzymanie cen na dotychczasowym poziomie obecnie zmniejszył się znacznie.

"Motywem podnoszenia cen jest prawdopodobnie stabilizacja a nawet niewielki wzrost popytu wewnętrznego. Niewielki wzrost zatrudnienia, umiarkowany wzrost realnych płac obserwowany w ostatnich miesiącach przy spadającej inflacji stanowią dla przedsiębiorstw zachętę do poszukiwania nowej, wyższej ceny równowagi" - pisze BIEC.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA