REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powinny ciągnąć a nie ciążyć

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Województwa powinny mieć 16 programów operacyjnych rozwoju regionalnego, a nie 16 przygotowanych centralnie instrukcji wydatkowania środków unijnych - uznali uczestnicy ogólnopolskiej debaty na temat Narodowego Planu Rozwoju na lata 2006-2013. Jego podstawowym elementem ma być umacnianie samorządności.

Według wiceministra gospodarki i pracy Ireny Herbst, przewidziana w projekcie NPR rola samorządu regionalnego jest diametralnie różna od obecnej. Jak powiedziała – jeśli nie przeprowadzimy w praktyce decentralizacji systemu funkcjonowania państwa, także w zakresie środków unijnych, nie ma możliwości szybkiego rozwoju.
Wstępny projekt Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007–2013 rząd przyjął 11 stycznia br. Jest to koncepcja modernizacji polskiej gospodarki, przede wszystkim poprzez wykorzystanie funduszy strukturalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Wczoraj Polska, jako pierwszy kraj unijny, rozpoczęła rozmowy na temat zgodności zawartych tam priorytetów z planowanymi celami polityki spójności UE. W NPR zapisano także konieczność stworzenia nowego podziału zadań między organy władzy państwowej i samorządowej, tak by „państwo nie miotało się chaotycznie między centralizacją a decentralizacją, naciskiem na resortowość i samorządność”.

Jego uzupełnieniem ma być Narodowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Według I. Herbst, jej wstępną koncepcję rząd zamierza przyjąć w marcu, zaraz potem rozpoczną się prace nad przygotowaniem 16 programów operacyjnych rozwoju regionalnego, które będą podstawą wykorzystania funduszy w latach 2007-2013. Jednak zdaniem Jana Olbrychta, wiceprzewodniczącego Komisji Rozwoju Regionalnego Parlamentu Europejskiego, samo stworzenie 16 programów niczego nie zmieni, jeśli samorządy wojewódzkie nie uzyskają możliwości podejmowania decyzji w sprawach rozwoju.

Jak mówił, o tym, że rząd nadal chce kierować polityką regionalną odgórnie świadczy to, że to on będzie konstruował zasady podziału środków na transport czy wsparcie przedsiębiorców. – Musi zapaść decyzja strategiczna: co zregionalizować, kto tym zarządza i jak się ten proces kontroluje – uważa J. Olbrycht. O konieczności powrotu do zadań, które wyznaczyła zarządowi województwa reforma administracyjna, apelował też jej twórca prof. Michał Kulesza.

REKLAMA

– Rząd zamiast zaprząc 16 koni, wsadził je na wóz i stworzył problem. W NPR nie ma mechanizmu, który go rozwiąże. Samorządy wojewódzkie tak długo nie będą miały możliwości polityki gospodarczej, jak długo nie przejmą zarządzania wielką infrastrukturą, np. portami lotniczymi czy sieciami ciepłowniczymi – podkreslił M. Kulesza. Przed sprowadzeniem Planu tylko do kwestii podziału pieniędzy ostrzegł prof. Jerzy Regulski, prezes Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, ostrzegając, że bez naprawy instytucji państwowych, stosowania prawa i ograniczenia zcentralizowanej biurokracji Polska nie ma możliwości wykorzystania szans rozwoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Magdalena Wojtuch
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA