REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Specjalne strefy ekonomiczne. Nowe zachęty podatkowe dla firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zmienione przez rząd rozporządzenia w sprawie specjalnych stref ekonomicznych przewidują wprowadzenie zachęt w postaci zwolnień z podatku dochodowego dla firm działających w sektorze nowoczesnych usług.
Firmy te zajmują się m.in. księgowością i finansami. W związku ze zmianą zasad dyskontowania, przedsiębiorcy będą dokonywać korekty obliczeń. Jeśli okazałoby się, że skutkuje to przekroczeniem dopuszczalnej intensywności pomocy, odprowadzą kwotę niezapłaconego podatku bez żadnych sankcji finansowych.
Zaakceptowane na ostatnim posiedzeniu Rady Ministrów nowelizacje rozporządzeń przewidują:
• objęcie pomocą publiczną działalności z sektora nowoczesnych usług, tzw. Business Process Offshoring (BPO),
• korektę zasad dyskontowania wielkości nakładów inwestycyjnych i pomocy publicznej.
W ostatnim półroczu obserwowano duży wzrost zainteresowania inwestycjami w Polsce firm działających w sektorze nowoczesnych usług (BPO), których przedmiotem działalności są finanse, księgowość, zarządzanie kadrami, administracja, badania i rozwój, technologie teleinformatyczne oraz działania związane bezpośrednio z obsługą klientów zewnętrznych. Aby wygrać rywalizację o inwestycje BPO z innymi krajami regionu, konieczne jest wprowadzenie odrębnych zachęt inwestycyjnych ukierunkowanych na ten rodzaj działalności.
Czechy oraz Węgry posiadają oddzielne systemy wsparcia inwestycji w sektorze nowoczesnych usług. Tymczasowo, wobec braku odrębnego programu wsparcia dla firm z sektora BPO, zachętą dla tego rodzaju działalności mogłyby być zwolnienia z podatku dochodowego, które można stosować jedynie w specjalnych strefach ekonomicznych.
Zarządzający, ogłaszając przetarg lub rokowania na udzielenie zezwolenia na działalność w sektorze BPO, będzie umieszczał informację, że m.in. warunkiem udzielenia zezwolenia będzie utworzenie co najmniej 100 nowych miejsc pracy i utrzymanie ich przez okres co najmniej 5 lat – wynika z informacji ze źródeł rządowych. W związku ze zmianą zasad dyskontowania, przedsiębiorcy dokonują korekty obliczeń. Jeśli okazałoby się, że skutkuje to przekroczeniem dopuszczalnej intensywności pomocy, odprowadzą kwotę nienależnie niezapłaconego podatku bez żadnych sankcji finansowych.
Nowa zasada dyskontowania będzie obowiązywać wszystkich przedsiębiorców posiadających zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy bez względu na datę jego otrzymania.
Krzysztof Tomaszewski
OPINIA
Piotr Wojaczek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej
Byłem zwolennikiem objęcia zwolnieniami z podatku dochodowego w ramach programu udzielania pomocy publicznej w specjalnych strefach ekonomicznych dla firm z sektora nowoczesnych usług tzw. Business Process Offshoring. Zajmują się one m.in. finansami, księgowością, a także obsługą klientów zewnętrznych. Z powodu braku takich przepisów Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (KSSE) nie udało się w niedalekiej przeszłości pozyskać bardzo poważnego inwestora z branży bankowej. Przypomnę, że działalność w Katowickiej SSE daje możliwość skorzystania z ulgi w podatku dochodowym do wysokości 50 proc. nakładów inwestycyjnych. Tymczasem firmy z sektora nowoczesnych usług generalnie nastawione są raczej na wynajmowanie np. budynków, a nie ich budowanie. Oprócz tego używają nowoczesnego sprzętu, m.in. komputerowego, który trzeba wymieniać np. co półtora roku. Przepisy jednak wymagają przy korzystaniu z ulgi, aby utrzymać urządzenia przez pięć lat. Wymiana takiego sprzętu po upływie np. półtora roku z powodu konieczności zastąpienia go przez nowocześniejsze urządzenia pozbawia prawa do skorzystania z ulgi podatkowej z tego tytułu. Wszystko to oznacza, że w obecnym stanie prawnym z tytułu poniesionych wydatków inwestycyjnych firmy z sektora nowoczesnych usług raczej nie odliczą wysokich kwot. Dlatego widziałbym potrzebę wprowadzenia dalszych zmian w regulacjach, aby dopuszczały możliwość skorzystania z ulgi, jeżeli po wymianie sprzętu informatycznego, np. po okresie półtorarocznej eksploatacji, zostanie on zastąpiony nowym.
Na całe szczęście takim firmom w SSE pozostaje możliwość skorzystania z pomocy publicznej w postaci ulgi CIT na tworzone miejsca pracy, stąd przyjęte przez Radę Ministrów rozwiązanie powinno być skuteczne.
Notował KT


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA