REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 stycznia trzy grupy przedsiębiorców: mali, średni i mikro

REKLAMA

W polskim prawie od tego roku funkcjonuje pojęcie mikroprzedsiębiorcy, które nie było wcześniej znane w obrocie gospodarczym. Wprowadzono je zgodnie z zaleceniem Komisji Europejskiej z 6 maja 2003 r.
Od 1 stycznia 2005 r. obowiązują trzy, bardzo istotne dla przedsiębiorców, przepisy: art. 103-107 oraz 110 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807), art. 27 pkt 2 ustawy z 2 lipca 2004 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1808) oraz ustawa z 25 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 281, poz. 2777).
Dzięki tym regulacjom wyodrębniono trzy grupy przedsiębiorców – małych, średnich i mikro – w zależności od liczby zatrudnianych pracowników i osiąganego obrotu netto albo sumy aktywów bilansu.

Według definicji, mikroprzedsiębiorca zatrudnia średniorocznie mniej niż 10 pracowników, a jego roczny obrót netto w złotych, albo suma aktywów bilansu nie przekracza równowartości 2 mln euro. Z kolei mały przedsiębiorca zatrudnia średniorocznie mniej niż 50 pracowników, zaś roczny obrót netto w złotych albo suma aktywów bilansu nie przekracza równowartości 10 mln euro. Natomiast u średniego przedsiębiorcy pracuje mniej niż 50 pracowników, a jego roczny obrót netto nie przekracza równowartości w złotych 50 mln euro, bądź drugi wskaźnik, czyli suma aktywów jego bilansu nie przekroczyły w złotych równowartości 43 mln euro.

Aby zaliczyć przedsiębiorcę do jednej z trzech grup, wspomniane wskaźniki szacuje się na podstawie danych z jednego z dwóch ostatnich lat podatkowych. Przedsiębiorca sam wybiera ten rok.

Od 1 stycznia 2005 r. zaczęła obowiązywać korzystna dla małych, średnich i mikroprzedsiębiorców zasada nakładająca na państwo obowiązek udzielania im pomocy publicznej. Ma to m.in. polegać na promowaniu współpracy tych grup przedsiębiorców z innymi przedsiębiorcami polskimi i zagranicznymi, a także na wspieraniu instytucji i organizacji działających na rzecz przedsiębiorców, ułatwianiu dostępu do informacji, szkoleniach i doradztwie, wyrównaniu warunków wykonywania działalności gospodarczej ze względu na obciążenia publicznoprawne, wspieraniu instytucji, które umożliwiają finansowanie działalności gospodarczej na dogodnych warunkach w ramach realizowanych programów rządowych, a także na inicjowaniu zmian stanu prawnego, który sprzyjałby rozwojowi małych i średnich firm. Dotyczyłoby to także dostępu do środków finansowych, które pochodzą z kredytów, pożyczek oraz poręczeń kredytowych.


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA