REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wrześniowy ranking funduszy inwestycyjnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wrzesień był kolejnym miesiącem dobrej koniunktury dla polskich funduszy inwestycyjnych. Najwięcej zarobiły fundusze akcyjne i stabilnego wzrostu.

Spadek wartości jednostki odnotowało 28 funduszy, podczas gdy miesiąc wcześniej jedynie 6. Jednak wrześniowe rezultaty bez wątpienia należy uznać za dobre – oceniają specjaliści Analizy online w miesięcznym rankingu, w którym uczestniczyło 126 spośród 143 funduszy działających w końcu września na polskim rynku.
Najwyższy wzrost wartości jednostki (11,56 proc.) uzyskał fundusz inwestycyjny AIG Akcji i był to jedyny przypadek uzyskania dwucyfrowej stopy zwrotu. W pierwszej dziesiątce znalazło się jeszcze siedem funduszy z grupy polskich akcji oraz po jednym z grup stabilnego wzrostu i pozostałych funduszy.
Na rosnącym rynku giełdowym najlepiej radzili sobie zarządzający jednym z najmniejszych funduszy akcyjnych – AIG Akcji (nieco ponad 12 mln zł w końcu sierpnia). Jednostka drugiego w kolejności funduszu zyskała UniKorona Akcje – 4,23 proc. Średnia miesięczna zmiana w grupie odbiegała od najlepszego wyniku i wyniosła 3,47 proc. W zbliżonym do średniej zakresie (3,43 proc.) wzrosła wartość indeksu stanowiącego benchmark Analiz online dla funduszy akcyjnych.
We wrześniu dawało się również zarabiać na zagranicznych rynkach akcji, choć znacznie mniej niż wyniosły zyski na polskim rynku. Tym razem lepiej zachowywały się spółki notowane na europejskich giełdach. Najlepszy wynik osiągnął DWS Top 50 Europa (-0,09 proc.).
Podobna sytuacja zaistniała również w grupie funduszy zagranicznych papierów dłużnych. Wśród 16 podmiotów wyceniających jednostki w walucie tylko jeden przyniósł w skali miesiąca straty, a zysk lidera przekraczał 1,5 proc. Ostatecznie, dzięki różnicy w ruchach walut, lepiej wypadły inwestycje denominowane w euro, a najlepszy wynik osiągnął fundusz DWS SFIO Euroobligacji (-1,59 proc.). Średnia miesięczna stopa zwrotu dla funduszy tej grupy przekroczyła – 2,8 proc. i był to najgorszy wynik spośród wszystkich obecnych na polskim rynku grup funduszy.
Dobrze wypadły wszystkie fundusze polskich papierów dłużnych. Średni miesięczny zysk wyniósł tu 1,23 proc. wobec wzrostu benchmarku (opartego na Indeksie Rynku Obligacji Skarbowych) o 1, 6 proc. To najlepszy wynik od grudnia 2003 r., zarówno w odniesieniu do średniej, jak i do indeksu – podkreślają specjaliści Analizy online. W warunkach rosnących cen papierów skarbowych najlepszy okazał się AIG Obligacji, który wypracował stopę zwrotu na poziomie 2,36 proc., benchmark pokonało jeszcze 6 funduszy grupy. Równie korzystne stopy zwrotu (relatywnie) wypracowały fundusze rynku pieniężnego. Przeciętny zysk z jednostki takiego funduszu wyniósł we wrześniu 0,43 proc., czyli tyle samo co przed miesiącem. Tym razem najlepszy wynik wypracowali zarządzający funduszami należącymi do tego samego towarzystwa – Skarbiec Kasa Plus (0,62 proc.) oraz Skarbiec Gotówkowy (0,59 proc.). Przeciętny zysk z jednostki w tej grupie funduszy wyniósł we wrześniu 0,43 proc. Dzięki wzrostom cen na giełdzie oraz dobrej koniunkturze na rynku papierów skarbowych, zyski wypracowały wszystkie fundusze realizujące mieszaną strategię. W grupie tej najlepiej wypadł znów fundusz należący do Skarbiec TFI – Skarbiec Waga, którego jednostka wzrosła w ciągu miesiąca o 3,07 proc. Osiągnięty przez „mieszanie” średni wynik sugeruje, zdaniem analityków, brak istotnego przeważenia akcji w portfelach funduszy wobec ich modelowego zaangażowania (ok. 50 proc.) oraz utrzymywanie w portfelu papierów dłużnych o krótkim duration (średni okres do wykupu).
Wśród funduszy stabilnego wzrostu ponownie najlepszy wynik (5 proc.) osiągnął AIG Stabilnego Wzrostu, drugi z kolei fundusz zarobił połowę tego, co lider. Średni wynik w grupie wyniósł 1,72 proc., a benchmark 2,16 proc.
W sumie wrzesień, jak ocenia Tomasz Publicewicz z Analiz, przyniósł jedną zmianę w grupie funduszy uzyskujących najwyższe oceny – do najlepszych „mieszanych” awansował lider ostatniego miesiąca – Skarbiec Waga, zastępując ING Zrównoważony. Na rynku zadebiutował Pioneer Pieniężny.

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

REKLAMA

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

REKLAMA