REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega umowa sprzedaży komisowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milewski Marcin
Do stron umowy sprzedaży komisowej zalicza się dającego zlecenie (komitenta) oraz przyjmującego zlecenie (komisanta).
Do stron umowy sprzedaży komisowej zalicza się dającego zlecenie (komitenta) oraz przyjmującego zlecenie (komisanta).

REKLAMA

REKLAMA

Umowa sprzedaży komisowej to umowa cywilnoprawna należąca do kategorii umów handlowych, czyli takich, w których jedna (lub więcej) ze stron jest przedsiębiorcą.

Umowa sprzedaży komisowej stanowi zobowiązanie przyjmującego zlecenie, określanego jako komisant, do dokonania sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek zleceniodawcy (dającego zlecenie) określanego mianem komitenta, w imieniu własnym oraz za wynagrodzeniem zwanym prowizją i w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa.

REKLAMA

REKLAMA

Zawarcie umowa sprzedaży komisowej następuje według norm przewidzianych przez prawo cywilne. Umowa ta może zostać zawarta na zasadach ogólnych. Właściwym będzie w jej przypadku zarówno tryb przetargu i aukcji, negocjacji, a także oferty oraz dokonania jej przyjęcia. Wskazane jest zawarcie umowy sprzedaży komisowej w formie pisemnej, co nie jest jednak koniecznością. Czas na jaki strony się nią wiążą może być oznaczony lub nieoznaczony.

Do stron umowy sprzedaży komisowej zalicza się dającego zlecenie (komitenta) oraz przyjmującego zlecenie (komisanta). Komitent może występować w obrocie zarówno jako osoba fizyczna, prawna, czy inne podmioty mające zdolność prawną. Komisant winien być przedsiębiorcą, ale prowadzenie komisu nie musi być wyłączną jego działalnością gospodarczą.

Umowa sprzedaży komisowej powinna określać przedmiot sprzedaży komisowej, a także prowizję oraz termin dokonania transakcji. Przedmiotem umowy sprzedaży komisowej może być wyłącznie sprzedaż rzeczy ruchomych. Nie jest możliwe zawarcie takiej umowy dotyczącej papierów wartościowych.

Porównaj: Umowa przedwstępna sprzedaży nieruchomości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W praktyce umowa taka zawiera określenie ceny sprzedaży przedmiotów w niej opisanych i zastrzeżenie, iż komisant posiada uprawnieni do dokonania sprzedaży przedmiotu po cenach wyższych. Zabronione jest ustalanie i stosowanie cen, które mogłyby spowodować zahamowanie sprzedaży i powodowały naruszenie interesu komitenta. Komitent podczas zawierania umowy często dąży do zawarcia w niej postanowień pozwalających mu na obniżenie o określoną część wcześniej ustalonych cen, gdyby przedmiot nie sprzedał się w ciągu oznaczonego okresu. W razie braku sprzedaży komisant powinien być zobowiązany do zwrotu przedmiotu umowy, w określonym czasie.

W umowie określa się także wysokość prowizji jaką komitent zobowiązuje się zapłacić komisantowi. Ustala się ją na podstawie określonego procentowo wskaźnika stanowiącego odpowiednią część ceny sprzedaży. Określa się także termin płatności prowizji (często jest ona płatna przy wypłacaniu komitentowi ceny w gotówce).

Pobierz wzór umowy sprzedaży komisowej

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA