REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega umowa sprzedaży komisowej?

Milewski Marcin
Do stron umowy sprzedaży komisowej zalicza się dającego zlecenie (komitenta) oraz przyjmującego zlecenie (komisanta).
Do stron umowy sprzedaży komisowej zalicza się dającego zlecenie (komitenta) oraz przyjmującego zlecenie (komisanta).

REKLAMA

REKLAMA

Umowa sprzedaży komisowej to umowa cywilnoprawna należąca do kategorii umów handlowych, czyli takich, w których jedna (lub więcej) ze stron jest przedsiębiorcą.

Umowa sprzedaży komisowej stanowi zobowiązanie przyjmującego zlecenie, określanego jako komisant, do dokonania sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek zleceniodawcy (dającego zlecenie) określanego mianem komitenta, w imieniu własnym oraz za wynagrodzeniem zwanym prowizją i w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa.

REKLAMA

REKLAMA

Zawarcie umowa sprzedaży komisowej następuje według norm przewidzianych przez prawo cywilne. Umowa ta może zostać zawarta na zasadach ogólnych. Właściwym będzie w jej przypadku zarówno tryb przetargu i aukcji, negocjacji, a także oferty oraz dokonania jej przyjęcia. Wskazane jest zawarcie umowy sprzedaży komisowej w formie pisemnej, co nie jest jednak koniecznością. Czas na jaki strony się nią wiążą może być oznaczony lub nieoznaczony.

Do stron umowy sprzedaży komisowej zalicza się dającego zlecenie (komitenta) oraz przyjmującego zlecenie (komisanta). Komitent może występować w obrocie zarówno jako osoba fizyczna, prawna, czy inne podmioty mające zdolność prawną. Komisant winien być przedsiębiorcą, ale prowadzenie komisu nie musi być wyłączną jego działalnością gospodarczą.

Umowa sprzedaży komisowej powinna określać przedmiot sprzedaży komisowej, a także prowizję oraz termin dokonania transakcji. Przedmiotem umowy sprzedaży komisowej może być wyłącznie sprzedaż rzeczy ruchomych. Nie jest możliwe zawarcie takiej umowy dotyczącej papierów wartościowych.

Porównaj: Umowa przedwstępna sprzedaży nieruchomości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W praktyce umowa taka zawiera określenie ceny sprzedaży przedmiotów w niej opisanych i zastrzeżenie, iż komisant posiada uprawnieni do dokonania sprzedaży przedmiotu po cenach wyższych. Zabronione jest ustalanie i stosowanie cen, które mogłyby spowodować zahamowanie sprzedaży i powodowały naruszenie interesu komitenta. Komitent podczas zawierania umowy często dąży do zawarcia w niej postanowień pozwalających mu na obniżenie o określoną część wcześniej ustalonych cen, gdyby przedmiot nie sprzedał się w ciągu oznaczonego okresu. W razie braku sprzedaży komisant powinien być zobowiązany do zwrotu przedmiotu umowy, w określonym czasie.

W umowie określa się także wysokość prowizji jaką komitent zobowiązuje się zapłacić komisantowi. Ustala się ją na podstawie określonego procentowo wskaźnika stanowiącego odpowiednią część ceny sprzedaży. Określa się także termin płatności prowizji (często jest ona płatna przy wypłacaniu komitentowi ceny w gotówce).

Pobierz wzór umowy sprzedaży komisowej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA