REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odstąpienie od umowy o odpowiedzialności materialnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
Pracownik fot. Fotolia
Pracownik fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o odpowiedzialności materialnej jest umową z zakresu prawa pracy, zawieraną pomiędzy pracownikami odpowiedzialnymi za powierzone mienie przez pracodawcę. Jest to wygodne rozwiązanie zarówno dla pracodawcy, który ma większą jasność w dochodzeniu odszkodowania, jak i pracowników, którzy dzielą się w umowie zakresem odpowiedzialności. Nie każdy jednak wie, jak rozwiązać lub odstąpić od tej umowy.

Umowa o współodpowiedzialności materialnej pracowników zakłada stałość pracowników odpowiadających za szkodę – stąd jakakolwiek zmiana personalna w stronach umowy powoduje, że umowa rozwiązuje się wobec wszystkich pracowników będących w tym stosunku. Jeśli pracodawca w dalszym ciągu chce utrzymywać taką umowę z niektórymi pracownikami, musi zawrzeć nową, odrębną umowę.

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o współodpowiedzialności materialnej jest akcesyjna w stosunku do umowy o pracę. Wraz z rozwiązaniem stosunku pracy, wygasa również umowa o współodpowiedzialności materialnej. Dotyczy to zarówno rozwiązania za lub bez wypowiedzenia, a także wygaśnięcia umowy z powodu upływu czasu, na jaki została zawarta.

Strony za porozumieniem mogą również same rozwiązać umowę o współodpowiedzialności materialnej. By tego skutecznie dokonać, porozumienie o rozwiązaniu powinno być zawarte na piśmie i wskazywać datę, od której umowa już nie obowiązuje. Konieczność zachowania formy pisemnej wynika z faktu, iż sama umowa o współodpowiedzialności materialnej musi być zawarta w formie pisemnej.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Polecamy: Serwis Prawno - Pracowniczy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątkową możliwością jest jednostronne odstąpienie od umowy. Działanie to jest skuteczne w trzech przypadkach: gdy rozliczenie mienia wskaże niedobór, każda ze stron umowy może w ciągu trzech dni odstąpić na piśmie, ze skutkiem na przyszłość. Drugi sposób to zgłoszenie konieczności przeprowadzenia inwentaryzacji do pracodawcy, a jeśli ten w ciągu siedmiu dni nie podejmie właściwych kroków lub nie nastąpi odsunięcie pracownika, którego podejrzewa się o naruszenie mienia stanowiącego przedmiot umowy o współodpowiedzialności materialnej, zgłaszający żądanie ma prawo odstąpić od umowy. Ostatnią sytuacją jest utrata zaufania pracownika do osób pracujących w miejscu powierzenia mienia. Jeśli osoba taka nie zostanie przeniesiona daleko od mienia, pracownik znów może odstąpić od umowy.

Mienie powierzone – odpowiedzialność pracownika

Konieczna inwentaryzacja

Powierzenie mienia wiąże się z inwentaryzacją, która ma na celu regularne sprawdzanie jego ilości i stanu. Inwentaryzacja powinna mieć miejsce przed wygaśnięciem lub w trakcie okresu wypowiedzenia umowy o pracę, by zakończyć się w ostatni dzień pracy pracownika, lub jeśli rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło z winy pracownika – niezwłocznie po jego oddaleniu. Jak wspomniano wyżej, inwentaryzacji może żądać także każdy pracownik będący stroną umowy o współodpowiedzialności materialnej, a niezastosowanie się do tej prośby może skutkować odstąpieniem pracownika od umowy, co za tym idzie – koniecznością zawarcia nowej umowy z pozostałymi pracownikami.

Regulacja prawna

Kwestię współodpowiedzialności za powierzone mienie reguluje przede wszystkim Rozporządzenie Rady Ministrów  z 4 października 1974 r. w sprawie wspólnej odpowiedzialności za powierzone mienie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA