REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odstąpienie od umowy o odpowiedzialności materialnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
Pracownik fot. Fotolia
Pracownik fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o odpowiedzialności materialnej jest umową z zakresu prawa pracy, zawieraną pomiędzy pracownikami odpowiedzialnymi za powierzone mienie przez pracodawcę. Jest to wygodne rozwiązanie zarówno dla pracodawcy, który ma większą jasność w dochodzeniu odszkodowania, jak i pracowników, którzy dzielą się w umowie zakresem odpowiedzialności. Nie każdy jednak wie, jak rozwiązać lub odstąpić od tej umowy.

Umowa o współodpowiedzialności materialnej pracowników zakłada stałość pracowników odpowiadających za szkodę – stąd jakakolwiek zmiana personalna w stronach umowy powoduje, że umowa rozwiązuje się wobec wszystkich pracowników będących w tym stosunku. Jeśli pracodawca w dalszym ciągu chce utrzymywać taką umowę z niektórymi pracownikami, musi zawrzeć nową, odrębną umowę.

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o współodpowiedzialności materialnej jest akcesyjna w stosunku do umowy o pracę. Wraz z rozwiązaniem stosunku pracy, wygasa również umowa o współodpowiedzialności materialnej. Dotyczy to zarówno rozwiązania za lub bez wypowiedzenia, a także wygaśnięcia umowy z powodu upływu czasu, na jaki została zawarta.

Strony za porozumieniem mogą również same rozwiązać umowę o współodpowiedzialności materialnej. By tego skutecznie dokonać, porozumienie o rozwiązaniu powinno być zawarte na piśmie i wskazywać datę, od której umowa już nie obowiązuje. Konieczność zachowania formy pisemnej wynika z faktu, iż sama umowa o współodpowiedzialności materialnej musi być zawarta w formie pisemnej.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Polecamy: Serwis Prawno - Pracowniczy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątkową możliwością jest jednostronne odstąpienie od umowy. Działanie to jest skuteczne w trzech przypadkach: gdy rozliczenie mienia wskaże niedobór, każda ze stron umowy może w ciągu trzech dni odstąpić na piśmie, ze skutkiem na przyszłość. Drugi sposób to zgłoszenie konieczności przeprowadzenia inwentaryzacji do pracodawcy, a jeśli ten w ciągu siedmiu dni nie podejmie właściwych kroków lub nie nastąpi odsunięcie pracownika, którego podejrzewa się o naruszenie mienia stanowiącego przedmiot umowy o współodpowiedzialności materialnej, zgłaszający żądanie ma prawo odstąpić od umowy. Ostatnią sytuacją jest utrata zaufania pracownika do osób pracujących w miejscu powierzenia mienia. Jeśli osoba taka nie zostanie przeniesiona daleko od mienia, pracownik znów może odstąpić od umowy.

Mienie powierzone – odpowiedzialność pracownika

Konieczna inwentaryzacja

Powierzenie mienia wiąże się z inwentaryzacją, która ma na celu regularne sprawdzanie jego ilości i stanu. Inwentaryzacja powinna mieć miejsce przed wygaśnięciem lub w trakcie okresu wypowiedzenia umowy o pracę, by zakończyć się w ostatni dzień pracy pracownika, lub jeśli rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło z winy pracownika – niezwłocznie po jego oddaleniu. Jak wspomniano wyżej, inwentaryzacji może żądać także każdy pracownik będący stroną umowy o współodpowiedzialności materialnej, a niezastosowanie się do tej prośby może skutkować odstąpieniem pracownika od umowy, co za tym idzie – koniecznością zawarcia nowej umowy z pozostałymi pracownikami.

Regulacja prawna

Kwestię współodpowiedzialności za powierzone mienie reguluje przede wszystkim Rozporządzenie Rady Ministrów  z 4 października 1974 r. w sprawie wspólnej odpowiedzialności za powierzone mienie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA