REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odstąpienie od umowy o odpowiedzialności materialnej

Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
Pracownik fot. Fotolia
Pracownik fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o odpowiedzialności materialnej jest umową z zakresu prawa pracy, zawieraną pomiędzy pracownikami odpowiedzialnymi za powierzone mienie przez pracodawcę. Jest to wygodne rozwiązanie zarówno dla pracodawcy, który ma większą jasność w dochodzeniu odszkodowania, jak i pracowników, którzy dzielą się w umowie zakresem odpowiedzialności. Nie każdy jednak wie, jak rozwiązać lub odstąpić od tej umowy.

Umowa o współodpowiedzialności materialnej pracowników zakłada stałość pracowników odpowiadających za szkodę – stąd jakakolwiek zmiana personalna w stronach umowy powoduje, że umowa rozwiązuje się wobec wszystkich pracowników będących w tym stosunku. Jeśli pracodawca w dalszym ciągu chce utrzymywać taką umowę z niektórymi pracownikami, musi zawrzeć nową, odrębną umowę.

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o współodpowiedzialności materialnej jest akcesyjna w stosunku do umowy o pracę. Wraz z rozwiązaniem stosunku pracy, wygasa również umowa o współodpowiedzialności materialnej. Dotyczy to zarówno rozwiązania za lub bez wypowiedzenia, a także wygaśnięcia umowy z powodu upływu czasu, na jaki została zawarta.

Strony za porozumieniem mogą również same rozwiązać umowę o współodpowiedzialności materialnej. By tego skutecznie dokonać, porozumienie o rozwiązaniu powinno być zawarte na piśmie i wskazywać datę, od której umowa już nie obowiązuje. Konieczność zachowania formy pisemnej wynika z faktu, iż sama umowa o współodpowiedzialności materialnej musi być zawarta w formie pisemnej.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Polecamy: Serwis Prawno - Pracowniczy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątkową możliwością jest jednostronne odstąpienie od umowy. Działanie to jest skuteczne w trzech przypadkach: gdy rozliczenie mienia wskaże niedobór, każda ze stron umowy może w ciągu trzech dni odstąpić na piśmie, ze skutkiem na przyszłość. Drugi sposób to zgłoszenie konieczności przeprowadzenia inwentaryzacji do pracodawcy, a jeśli ten w ciągu siedmiu dni nie podejmie właściwych kroków lub nie nastąpi odsunięcie pracownika, którego podejrzewa się o naruszenie mienia stanowiącego przedmiot umowy o współodpowiedzialności materialnej, zgłaszający żądanie ma prawo odstąpić od umowy. Ostatnią sytuacją jest utrata zaufania pracownika do osób pracujących w miejscu powierzenia mienia. Jeśli osoba taka nie zostanie przeniesiona daleko od mienia, pracownik znów może odstąpić od umowy.

Mienie powierzone – odpowiedzialność pracownika

Konieczna inwentaryzacja

Powierzenie mienia wiąże się z inwentaryzacją, która ma na celu regularne sprawdzanie jego ilości i stanu. Inwentaryzacja powinna mieć miejsce przed wygaśnięciem lub w trakcie okresu wypowiedzenia umowy o pracę, by zakończyć się w ostatni dzień pracy pracownika, lub jeśli rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło z winy pracownika – niezwłocznie po jego oddaleniu. Jak wspomniano wyżej, inwentaryzacji może żądać także każdy pracownik będący stroną umowy o współodpowiedzialności materialnej, a niezastosowanie się do tej prośby może skutkować odstąpieniem pracownika od umowy, co za tym idzie – koniecznością zawarcia nowej umowy z pozostałymi pracownikami.

Regulacja prawna

Kwestię współodpowiedzialności za powierzone mienie reguluje przede wszystkim Rozporządzenie Rady Ministrów  z 4 października 1974 r. w sprawie wspólnej odpowiedzialności za powierzone mienie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA