REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może być coachem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna  Kopciowska
Coach, Trener Biznesu, Rozwoju Osobistego i Motywacji
Czy każdy może być coachem
Czy każdy może być coachem

REKLAMA

REKLAMA

W wielu artykułach o tematyce coachingu lub zbliżonej pojawia się kwestia: „kto tak naprawdę korzysta i zarabia na coachingu klient czy sam coach?”. Tak długo będzie pojawiać się to pytanie, jak długo na rynku klienci będą wybierali pseudo usługi coachingowe – nie mające nic wspólnego z samym coachingiem.

Dobry coaching sam w sobie jest dość trudny do zdefiniowania w kilku zdaniach. Jak można obrazowo przedstawić czym jest coaching?

REKLAMA

REKLAMA

Wyobraźcie sobie sytuację gdy zabłąkany koń ma wrócić sam do domu. Ile czasu zajmie mu pokonanie 5 km prostej polnej drogi gdyby szedł sam?

A teraz wyobraźcie sobie, że na koniu jedzie ktoś, kto go ściąga cuglami gdy ten chce się paść przy drodze lub sobie odpocząć a czasami jest coś, co go może wystraszyć i pobiegnie w odwrotnym kierunku.

Jak długo będzie wracać? Może zdarzyć się tak, że w ogóle nie znajdzie drogi do domu i wpadnie w posiadanie innego właściciela.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Czym zajmuje się coach?

Kim powinien być coach? Jakie cechy powinien wykazywać aby zmotywować swojego klienta do tego by szedł właściwą drogą aby skrócić czas dotarcia do wyznaczonego celu? Aby tym „nowym właścicielem” nie okazał się szyderczy los, który zsuwa ludzi na skraj drogi do celu.

W każdym z nas jest „mały” lub „większy” leń, który nam przeszkadza w dążeniu do celu i  usprawiedliwia nasze lenistwo lub niechęć albo ponoszone porażki.

Coach to osoba, która powinna charakteryzować się pewnymi szczególnymi cechami osobowości. Podobnie jak nie każdy może być trenerem motywacyjnym,  tak samo nie każdy kto zechce i będzie się w tym kierunku kształcić zostanie dobrym coachem.

W Polsce jest wiele szkół coachingu i firm, które szkolą – przygotowują przyszłych coachów.

Wszystkie z tych szkół dla przyciągnięcia klienta czyli potencjalnego coacha twierdzą, że każdy może być coachem i każdego klienta może poprowadzić przez proces coachingu,  nie ważne czy klientem jest prezesem koncernu naftowego czy kosmetyczką a coach z wykształcenia jest załóżmy na to ekonomistą.

Nic bardziej błędnego i nie zgadzam się z tą teorią. Wiem, że za chwilę może spaść na mnie grad negatywnych opinii w tym zakresie, ponieważ jest to dość odważne stwierdzenie.

Polecamy również: Kultura coachingowa w firmie

Coach aby mógł  poprowadzić skuteczny i rozwojowy coaching powinien wyróżniać się pewnymi cechami osobowości oraz znać się na branży swojego klienta.

Specyfika danej branży może spowodować, że coach w pewnym momencie nie będzie wiedział jak dalej skutecznie poprowadzić swojego klienta przez proces coachingu. Obrazowo można porównać to do tego, że każdy wie dokąd idziemy ale nie bardzo wiemy jak tam dojść. 

Po zakończonym coachingu czasami klient nie wie,  co tak naprawdę stało się korzyścią dla niego.

Gdy mamy dwa identyczne samochody o tych samych parametrach technicznych i tej samej mocy lecz jednym kieruje nie tylko  doświadczony kierowca lecz pasjonat wyścigów,  a drugim samochodem jedzie przeciętny kierowca z lękiem do dużych prędkości, to nie miejmy pretensji do samochodu, że jeden przyjechał na metę szybciej niż drugi,  tylko do tego kto tym samochodem kierował.  

Podobnie jest z coachingiem.

Coach nie tylko technicznie przygotowany do prowadzenia coachingu ale posiadający cechy osobowości potrzebne w coachingu oraz dodatkowo informacje z branży klienta, krótko mówiąc jest fachowcem w tej dziedzinie, osiągnie z klientem największe wyniki rozwojowe.

Na takim coachingu skorzysta klient a coach zarobi pieniądze i dostanie więcej poleceń.

Dlatego drodzy klienci jeżeli poszukujecie dobrych coachów na rynku,  nie patrzcie tylko na to jaką szkołę  ukończył dany coach ale w jakiej branży się specjalizuje i osiąga najlepsze wyniki. Szukajcie coachów, którzy są ekspertami w takiej samej branży jak wy. W przeciwnym razie wynik coachingu a tym samym poziom własnego rozwoju nie będzie satysfakcjonujący w porównaniu z kosztami jakie musieliście na ten cel przeznaczyć.

Dobrym sposobem sprawdzenia coacha jest postawienie pytania czy zgodzi się poprowadzić coaching z odroczonym honorarium za wynik.  Profesjonalny i odpowiedzialny coach znając swoje możliwości bez wahania zgodzi się na wynagrodzenie za wynik a nie za sesję coachingową.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA