REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może być coachem?

Anna Kopciowska
Coach, Trener Biznesu, Rozwoju Osobistego i Motywacji
Czy każdy może być coachem
Czy każdy może być coachem

REKLAMA

REKLAMA

W wielu artykułach o tematyce coachingu lub zbliżonej pojawia się kwestia: „kto tak naprawdę korzysta i zarabia na coachingu klient czy sam coach?”. Tak długo będzie pojawiać się to pytanie, jak długo na rynku klienci będą wybierali pseudo usługi coachingowe – nie mające nic wspólnego z samym coachingiem.

Dobry coaching sam w sobie jest dość trudny do zdefiniowania w kilku zdaniach. Jak można obrazowo przedstawić czym jest coaching?

REKLAMA

REKLAMA

Wyobraźcie sobie sytuację gdy zabłąkany koń ma wrócić sam do domu. Ile czasu zajmie mu pokonanie 5 km prostej polnej drogi gdyby szedł sam?

A teraz wyobraźcie sobie, że na koniu jedzie ktoś, kto go ściąga cuglami gdy ten chce się paść przy drodze lub sobie odpocząć a czasami jest coś, co go może wystraszyć i pobiegnie w odwrotnym kierunku.

Jak długo będzie wracać? Może zdarzyć się tak, że w ogóle nie znajdzie drogi do domu i wpadnie w posiadanie innego właściciela.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Czym zajmuje się coach?

Kim powinien być coach? Jakie cechy powinien wykazywać aby zmotywować swojego klienta do tego by szedł właściwą drogą aby skrócić czas dotarcia do wyznaczonego celu? Aby tym „nowym właścicielem” nie okazał się szyderczy los, który zsuwa ludzi na skraj drogi do celu.

W każdym z nas jest „mały” lub „większy” leń, który nam przeszkadza w dążeniu do celu i  usprawiedliwia nasze lenistwo lub niechęć albo ponoszone porażki.

Coach to osoba, która powinna charakteryzować się pewnymi szczególnymi cechami osobowości. Podobnie jak nie każdy może być trenerem motywacyjnym,  tak samo nie każdy kto zechce i będzie się w tym kierunku kształcić zostanie dobrym coachem.

W Polsce jest wiele szkół coachingu i firm, które szkolą – przygotowują przyszłych coachów.

Wszystkie z tych szkół dla przyciągnięcia klienta czyli potencjalnego coacha twierdzą, że każdy może być coachem i każdego klienta może poprowadzić przez proces coachingu,  nie ważne czy klientem jest prezesem koncernu naftowego czy kosmetyczką a coach z wykształcenia jest załóżmy na to ekonomistą.

Nic bardziej błędnego i nie zgadzam się z tą teorią. Wiem, że za chwilę może spaść na mnie grad negatywnych opinii w tym zakresie, ponieważ jest to dość odważne stwierdzenie.

Polecamy również: Kultura coachingowa w firmie

Coach aby mógł  poprowadzić skuteczny i rozwojowy coaching powinien wyróżniać się pewnymi cechami osobowości oraz znać się na branży swojego klienta.

Specyfika danej branży może spowodować, że coach w pewnym momencie nie będzie wiedział jak dalej skutecznie poprowadzić swojego klienta przez proces coachingu. Obrazowo można porównać to do tego, że każdy wie dokąd idziemy ale nie bardzo wiemy jak tam dojść. 

Po zakończonym coachingu czasami klient nie wie,  co tak naprawdę stało się korzyścią dla niego.

Gdy mamy dwa identyczne samochody o tych samych parametrach technicznych i tej samej mocy lecz jednym kieruje nie tylko  doświadczony kierowca lecz pasjonat wyścigów,  a drugim samochodem jedzie przeciętny kierowca z lękiem do dużych prędkości, to nie miejmy pretensji do samochodu, że jeden przyjechał na metę szybciej niż drugi,  tylko do tego kto tym samochodem kierował.  

Podobnie jest z coachingiem.

Coach nie tylko technicznie przygotowany do prowadzenia coachingu ale posiadający cechy osobowości potrzebne w coachingu oraz dodatkowo informacje z branży klienta, krótko mówiąc jest fachowcem w tej dziedzinie, osiągnie z klientem największe wyniki rozwojowe.

Na takim coachingu skorzysta klient a coach zarobi pieniądze i dostanie więcej poleceń.

Dlatego drodzy klienci jeżeli poszukujecie dobrych coachów na rynku,  nie patrzcie tylko na to jaką szkołę  ukończył dany coach ale w jakiej branży się specjalizuje i osiąga najlepsze wyniki. Szukajcie coachów, którzy są ekspertami w takiej samej branży jak wy. W przeciwnym razie wynik coachingu a tym samym poziom własnego rozwoju nie będzie satysfakcjonujący w porównaniu z kosztami jakie musieliście na ten cel przeznaczyć.

Dobrym sposobem sprawdzenia coacha jest postawienie pytania czy zgodzi się poprowadzić coaching z odroczonym honorarium za wynik.  Profesjonalny i odpowiedzialny coach znając swoje możliwości bez wahania zgodzi się na wynagrodzenie za wynik a nie za sesję coachingową.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA