REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrowolne umorzenie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ONISZCZUK & ASSOCIATES
Kancelaria prawna, która specjalizuje się w obsłudze klientów korporacyjnych.
Dobrowolne umorzenie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością
Dobrowolne umorzenie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, gdy jako wspólnik spółki z o.o. chcemy z niej wystąpić, ale nie jesteśmy w stanie znaleźć nabywcy naszych udziałów albo spółka nie wyraża nam zgody na takie zbycie, ponieważ jej wspólnicy nie chcą dopuścić nowego wspólnika, a sami nie są zainteresowani kupnem udziałów? Z sytuacji takiej jest wyjście.

Dobrowolne umorzenie udziałów jest jednym z instrumentów wystąpienia wspólnika ze spółki za zwrotem wartości inwestycji. Umożliwia opuszczenie spółki (zakończenie członkostwa) bez konieczności zbywania udziałów. Umorzenie oznacza ostateczne zlikwidowanie udziału. Jeśli umorzone zostaną wszystkie udziały należące do danego wspólnika, to przestaje on być udziałowcem spółki.

REKLAMA

W momencie, gdy udział przestaje istnieć wygasają wszelkie związane z nim uprawnienia majątkowe, jak i korporacyjne, a także powiązane z udziałem obowiązki. Pozostają jedynie wymagalne roszczenia. Dobrowolne umorzenie udziałów jest jednym z trzech rodzajów ich umorzenia. Wyróżnia się jeszcze umorzenie przymusowe i automatyczne. Warunki umorzenia udziałów w każdym z trzech trybów są identyczne, jednak procedura umorzenia wygląda już odmiennie.

Polecamy: Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Procedura dobrowolnego umorzenia udziałów

  1. Zgoda wspólnika

Wspólnik, którego udziały mają być umorzone musi wyrazić na to zgodę. Zgoda ta musi objąć nie tylko kwestię umorzenia, ale również wysokości wynagrodzenia należnego wspólnikowi w zamian za umorzenie udziałów. Przy czym można wyrazić zgodę na nieodpłatne umorzenie. W takiej sytuacji dla celów podatku dochodowego wspólnik nie uzyskuje przychodu. Przychód powstaje tylko wtedy, gdy umorzenie następuje za wynagrodzeniem.

  1. Uchwała Zgromadzenia Wspólników

Dobrowolne umorzenie udziałów wymaga podjęcia uchwały Zgromadzenia Wspólników, która powinna określać w szczególności podstawę prawną umorzenia i wysokość wynagrodzenia przysługującego wspólnikowi za umorzony udział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Umowa nabycia udziałów przez spółkę z o.o.

Następnie sporządza się umowę nabycia owych udziałów przez spółkę w celu ich umorzenia. W przypadku umorzenia za wynagrodzeniem może to być umowa sprzedaży, a w sytuacji gdy wspólnik nie dostaje wynagrodzenia za umarzane udziały podpisuje się umowę darowizny.

  1. Czynności spółki

REKLAMA

Późniejsze czynności wykonuje spółka. W przypadku, gdy umorzenie udziałów wiąże się z obniżeniem kapitału zakładowego, należy wszcząć właśnie taką procedurę, a samo umorzenie skuteczne będzie dopiero z wpisaniem nowego kapitału zakładowego do rejestru przedsiębiorców.

Umorzenie udziałów może również nastąpić z czystego zysku, czyli ze środków spółki. W takiej sytuacji należy dokonać odpowiedniej zmiany treści księgi udziałów oraz złożyć wniosek o zmianie danych do sądu rejestrowego, w którym podaje się aktualną listę wspólników oraz ilość i wartość nominalną należących do nich udziałów.

Należy pamiętać, że umorzenie udziałów jest możliwe tylko w przypadku zarejestrowanej spółki. Oznacza to, że nie można umarzać udziałów w spółce w organizacji. Dodatkowo, umorzenie udziałów możliwe jest tylko wtedy, gdy umowa spółki tak stanowi. Jeśli podczas zakładania spółki nie ujęto takiego zapisu w umowie, postanowienie takie można wprowadzić stosowną uchwałą podczas walnego zgromadzenia wspólników.

Zobacz: Spółki

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA