REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrowolne umorzenie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością

 ONISZCZUK & ASSOCIATES
Kancelaria prawna, która specjalizuje się w obsłudze klientów korporacyjnych.
Dobrowolne umorzenie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością
Dobrowolne umorzenie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, gdy jako wspólnik spółki z o.o. chcemy z niej wystąpić, ale nie jesteśmy w stanie znaleźć nabywcy naszych udziałów albo spółka nie wyraża nam zgody na takie zbycie, ponieważ jej wspólnicy nie chcą dopuścić nowego wspólnika, a sami nie są zainteresowani kupnem udziałów? Z sytuacji takiej jest wyjście.

Dobrowolne umorzenie udziałów jest jednym z instrumentów wystąpienia wspólnika ze spółki za zwrotem wartości inwestycji. Umożliwia opuszczenie spółki (zakończenie członkostwa) bez konieczności zbywania udziałów. Umorzenie oznacza ostateczne zlikwidowanie udziału. Jeśli umorzone zostaną wszystkie udziały należące do danego wspólnika, to przestaje on być udziałowcem spółki.

REKLAMA

W momencie, gdy udział przestaje istnieć wygasają wszelkie związane z nim uprawnienia majątkowe, jak i korporacyjne, a także powiązane z udziałem obowiązki. Pozostają jedynie wymagalne roszczenia. Dobrowolne umorzenie udziałów jest jednym z trzech rodzajów ich umorzenia. Wyróżnia się jeszcze umorzenie przymusowe i automatyczne. Warunki umorzenia udziałów w każdym z trzech trybów są identyczne, jednak procedura umorzenia wygląda już odmiennie.

Polecamy: Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Procedura dobrowolnego umorzenia udziałów

  1. Zgoda wspólnika

Wspólnik, którego udziały mają być umorzone musi wyrazić na to zgodę. Zgoda ta musi objąć nie tylko kwestię umorzenia, ale również wysokości wynagrodzenia należnego wspólnikowi w zamian za umorzenie udziałów. Przy czym można wyrazić zgodę na nieodpłatne umorzenie. W takiej sytuacji dla celów podatku dochodowego wspólnik nie uzyskuje przychodu. Przychód powstaje tylko wtedy, gdy umorzenie następuje za wynagrodzeniem.

  1. Uchwała Zgromadzenia Wspólników

Dobrowolne umorzenie udziałów wymaga podjęcia uchwały Zgromadzenia Wspólników, która powinna określać w szczególności podstawę prawną umorzenia i wysokość wynagrodzenia przysługującego wspólnikowi za umorzony udział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Umowa nabycia udziałów przez spółkę z o.o.

Następnie sporządza się umowę nabycia owych udziałów przez spółkę w celu ich umorzenia. W przypadku umorzenia za wynagrodzeniem może to być umowa sprzedaży, a w sytuacji gdy wspólnik nie dostaje wynagrodzenia za umarzane udziały podpisuje się umowę darowizny.

  1. Czynności spółki

REKLAMA

Późniejsze czynności wykonuje spółka. W przypadku, gdy umorzenie udziałów wiąże się z obniżeniem kapitału zakładowego, należy wszcząć właśnie taką procedurę, a samo umorzenie skuteczne będzie dopiero z wpisaniem nowego kapitału zakładowego do rejestru przedsiębiorców.

Umorzenie udziałów może również nastąpić z czystego zysku, czyli ze środków spółki. W takiej sytuacji należy dokonać odpowiedniej zmiany treści księgi udziałów oraz złożyć wniosek o zmianie danych do sądu rejestrowego, w którym podaje się aktualną listę wspólników oraz ilość i wartość nominalną należących do nich udziałów.

Należy pamiętać, że umorzenie udziałów jest możliwe tylko w przypadku zarejestrowanej spółki. Oznacza to, że nie można umarzać udziałów w spółce w organizacji. Dodatkowo, umorzenie udziałów możliwe jest tylko wtedy, gdy umowa spółki tak stanowi. Jeśli podczas zakładania spółki nie ujęto takiego zapisu w umowie, postanowienie takie można wprowadzić stosowną uchwałą podczas walnego zgromadzenia wspólników.

Zobacz: Spółki

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA