REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki informacyjne zarządu spółki akcyjnej w stosunku do akcjonariuszy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
obowiązki informacyjne, fot. Fotolia
obowiązki informacyjne, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Akcjonariuszom przysługuje prawo do informacji. Polega ono na zobowiązaniu zarządu podczas obrad walnego zgromadzenia do udzielenia akcjonariuszowi na jego żądanie informacji dotyczących spółki, jeżeli jest to uzasadnione dla oceny sprawy objętej porządkiem obrad.

Wszyscy akcjonariusze

Przysługuje każdemu akcjonariuszowi, bez względu na ilość posiadanych akcji.

REKLAMA

Ograniczenie prawa

Prawo akcjonariusza zostało ograniczone do informacji potrzebnych dla oceny spraw objętych porządkiem obrad walnego zgromadzenia.

Obligatoryjna odmowa udzielenia informacji

Kodeks spółek handlowych przewiduje także sytuację, kiedy zarząd musi odmówić udzielenia takich informacji. Dotyczy to przypadku możliwości wyrządzenia szkody spółce poprzez udzielenie informacji (także spółce z nią powiązanej albo spółce lub spółdzielni zależnej). Wiąże się to w szczególności z ujawnieniem tajemnic technicznych, handlowych lub organizacyjnych przedsiębiorstwa.

Polecamy serwis: ABC spółek

Fakultatywna odmowa udzielenia informacji

Istnieje również możliwość (możliwość, ale nie konieczność) odmowy udzielenia informacji przez członka zarządu, jeżeli udzielenie informacji mogłoby stanowić podstawę jego odpowiedzialności karnej, cywilnoprawnej bądź administracyjnej. Należy uznać, że członek zarządu może odmówić udzielenia informacji, jeśli w samej treści informacji znajdowałyby się dane mogące stanowić podstawę odpowiedzialności karnej, cywilnoprawnej lub administracyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Forma ustna/walne zgromadzenie

Co do zasady, do udzielenia żądanych informacji dochodzi w formie ustnej na walnym zgromadzeniu. Przyjmuje się, że zarząd powinien udzielić informacji przed podjęciem uchwał, gdyż mają one służyć ocenie projektów tych uchwał.

Dostępność informacji na stronie internetowej spółki

Informacje uznaje się za udzielone, jeżeli są dostępne na stronie internetowej spółki w miejscu wydzielonym na zadawanie pytań przez akcjonariuszy i udzielanie im odpowiedzi. Takie zamieszczenie informacji powoduje zwolnienie zarządu z obowiązku udzielenia informacji akcjonariuszowi na walnym zgromadzeniu.

Forma pisemna/poza walnym zgromadzeniem

Wyjątkowo z ważnych powodów zarząd może udzielić informacji na piśmie poza walnym zgromadzeniem nie później niż w terminie 2 tygodni od dnia zgłoszenia żądania podczas walnego zgromadzenia.

REKLAMA

Jeśli akcjonariusz zgłosi wniosek o udzielenie informacji dotyczących spółki poza walnym zgromadzeniem, zarząd może (ale nie musi) udzielić akcjonariuszowi informacji na piśmie, chyba że udzielenie takich informacji może wyrządzić spółce szkodę (także spółce z nią powiązanej albo spółce lub spółdzielni zależnej).

Informacje udzielone akcjonariuszowi w tym trybie wraz z datą ich przekazania i osobą, której udzielono informacji, powinny zostać ujawnione przez zarząd na piśmie w materiałach przedkładanych najbliższemu walnemu zgromadzeniu. Informacje przedkładane najbliższemu walnemu zgromadzeniu mogą nie obejmować informacji podanych do wiadomości publicznej oraz udzielonych podczas walnego zgromadzenia.

Zobacz także: Formularze KRS potrzebne do rejestracji spółki akcyjnej

Ochrona prawa do informacji

Prawo akcjonariusza do informacji podlega ochronie sądowej. Akcjonariusz, któremu nie ujawniono żądanych informacji podczas obrad walnego zgromadzenia, może zgłosić do protokołu sprzeciw, a następnie złożyć wniosek do sądu rejestrowego o zobowiązanie zarządu do udzielenia informacji.  Niezgłoszenie sprzeciwu może zatem pozbawić akcjonariusza prawa do zmuszenia zarządu do udzielenia informacji.

Wniosek

Wniosek należy złożyć w terminie 1 tygodnia od zakończenia walnego zgromadzenia, na którym odmówiono udzielenia informacji. Akcjonariusz może również złożyć wniosek do sądu rejestrowego o zobowiązanie spółki do ogłoszenia informacji udzielonych innemu akcjonariuszowi poza walnym zgromadzeniem.

Poprzez użycie słowa „wniosek” należy rozumieć, że postępowanie wszczęte na podstawie art. 429 Kodeksu spółek handlowych jest postępowaniem nieprocesowym.

Wspomniany wniosek może złożyć:
1) akcjonariusz, któremu odmówiono ujawnienia żądanej informacji podczas obrad walnego zgromadzenia i który zgłosił sprzeciw do protokołu;
2) każdy akcjonariusz inny niż akcjonariusz, któremu udzielono informacji poza walnym zgromadzeniem, w przypadku zgłoszenia żądania ogłoszenia informacji udzielonych jednemu (kilku) spośród akcjonariuszy poza walnym zgromadzeniem.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA